چهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۰۳
کد مطلب : 15987
آیت الله خاتمی:

مسئله اصل ولایت فقیه از بدیهیات فقه شیعه است

قم نيوز : قم نیوز: آیت الله خاتمی گفت: مردم سرمایه اصلی انقلاب و نظام اسلامی ما هستند باید مردم را در این جبهه حق نگه داشت.
مسئله اصل ولایت فقیه از بدیهیات فقه شیعه است
به گزارش قم نیوز: آیت الله سید احمد خاتمی در گرد همایی ائمه جمائات شهر قم که در مسجد رضویه قم برگزارمی شد با اشاره به یکی از فتاوای آیت الله مکارم شیرازی در رابطه با ولایت فقیه، اظهار کرد: آیت الله مکارم شیرازی در فتوایی فرمودند که اگر ولی فقیه حکمی صادر کند حکم او بر همه حتی مراجع تقلید نیز نافذ است.
 
وی افزود: من از ایشان به خاطر صادر کردن این فتوا شخصا تشکرکردم و ایشان نیز در جواب به من گفتند که  اگر افراد برای آقا حریم قائل نباشند و دیگر هیج کس برای ما حریم قائل نخواهد بود.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: هنگامی که شاه به قم آمد همه طلاب و علما درس و بحث را تعطیل کردند و در خانه ها ماندند که مبادا کسی را به اجبار به استقبال شاه ببرند، شاه وقتی وارد قم شد در میدان آستانه هر چه قدر که نگاه کرد نتوانست افرادی جز افراد با لباس شخصی خود را ببیند و متوجه شد آن چند نفری هم که عمامه به سر دارند نیز غیر واقعی هستند.
 
امام جمعه موقت تهران بیان کرد: اگر می گویم که امروز سخن امام زمان (عج) از زبان ولی فقیه گفته می شود سخن گزافی نبوده و مسئله اصل ولایت فقیه از بدیهیات فقه شیعه است.
 
وی با بیان اینکه فقهای مختلف تا قرن 14 بیش از 1100 بار واژه ولایت فقیه را مطرح کرده اند، ابراز کرد: علامه حلی در کتاب های فقهی خود بیش از 700 بار با عباراتی مانند امام و سلطان و نائب الامام و حاکم، به ولایت فقیه اشاره کرده است.
 
آیت الله خاتمی خاطرنشان کرد: انسان با دنبال کردن این روایات به جمله صاحب جواهر می رسد که در نهایت گفت که هرکسی که منکر اصل ولایت فقیه باشد اصلا کلام اهل بیت را متوجه نشده.
 
وی با اشاره به اوضاع کشورهایی که در جریان بیداری اسلامی انقلاب کردند، افزود: در مصر بعد از اینکه انقلاب کردند نتوانستند حتی یک سال حکومت کنند و در نهایت دیکتاتور دوباره عملا آزاد شد و انقلابیون حاکم مصر به زندان های طولانی و بعضا حبس ابد محکوم شدند. انقلاب لیبی هم از همان ابتدا خط مستقیم را پیدا نکرد و در تونس نیز همین طور بود.
 
عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: تنها در ایران بود که انقلاب اسلامی عاقبت به خیر شد و آن نیز به علت جلوداری ولی فقیه است.
 
وی در رابطه با شرایط کنونی و نگاه رهبری به مسائل اظهار کرد: آقا معتقد هستند که باید در مسائل مختلف جامعه کلان نگر باشیم و جزئی نگر بودن ما را چه بسا به بیراهه ببرد.
 
امام جمعه موقت تهران آرایش سیاسی دنیا را شامل دو جبهه ظلم و استکبار و حق طرفداری از مظلوم دانست و افزود: امروز در دنیا پایگاه جبهه حق ایران است و 35 سال است که ایران اسلامی مانند استخان درگلوی استکبار گیر کرده است و نمی توانند کاری کنند.البته باید این جبهه حق را تقویت کرد و مردم را که سرمایه اصلی نظام و انقلاب هستند در این جبهه حفظ کرد.
 
وی تصریح کرد: حتی امیرالمومنین 30 منکر را به عنوان خلاف شرع هایی که نتوانست درست کند معرفی می کند و حتی وقتی به مسجدی وارد شد و مشاهده کرد که مردم در حال اقامه نماز مستحبی به جماعت هستند، با وجود فریاد برآوردن، نتوانست جلوی این کار را بگیرد. هدف از طرح این صحبت این است که عده ای می گویند که اگر نمی شود که اوضاع را کاملا درست کرد پس همه چیز را رها کنیم.

انتهای پیام/123
https://qomnews.ir/vdcjahev.uqeiozsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما