قم نيوز : قم نیوز: عضو هیات علمی پژوهشگاه اسلامی، عنوان کرد:مردم باید آگاهانه و با سواد رسانه ای به شناسایی آسیب های جدی ماهواره ها در استحاله فرهنگی و از میان بردن فرهنگ دینی پی ببرند.
مردم باید آگاهانه و با سواد رسانه ای آسیب های ماهواره را بشناسند/ماهواره ها را از حریم خانواده، دور کنیم
به گزارش قم نیوز، دکتر نعمت الله کرم الهی در نشست آسیب شناسی شبکه های ماهواره ای فارسی زبان با اشاره به اهداف این شبکه های مخرب در از میان بردن فرهنگ ایرانی و اسلامی گفت:متاسفانه جلوگیری از شبکه های ماهواره ای در سطح کشور کار آسانی نیست و هر روز تجهیزات پیشرفته ای برای فراگیری ماهواره در میان ایرانیان مورد استفاده قرار می گیرد و حتی گوگل با آخرین فناوری های روز جهان قصد شکسته شدن فیلترها را دارد.
 
وی افزود:از این رو به نظر می رسد فرهنگ سازی و آگاه بخشی به خانواده ها نقش مهمی در جلوگیری از گرایش به این شبکه های مخرب را دارد و با توجه به اینکه ماهواره ها، پنجره ای رو به جهان هستند باید آموزش های لازم در جهت شناخت ابعاد مخرب این رسانه ها ارائه شود.
 
وی در خصوص دیدگاههای مختلف در مورد استفاده از ماهواره در کشور عنوان کرد: نوع نگاه ها به این تجهیزات متفاوت است به گونه ای که عده ای دم از تسلیم شدن به این پدیده می زنند و می گویند چاره ای جز تسلیم در برابر شبکه های ماهواره ای در کشور وجود ندارد اما یک نوع نگاه مقابله ای به این تجهیزات نیز وجود دارد.
 
این استاد دانشگاه در مورد روشهای مهم مقابله ای با ماهواره تصریح کرد:در روش های سخت با ارسال پارازیت و ارسال امواج لیزری بر روی ماهواره های فضایی انجام می شود که در این خصوص منع قانونی از سوی برخی از کشورها اعمال می گردد.
 
کرم الهی افزود: همچنین در برخی از برنامه های ماهواره ای از نظرات غیر کارشناسی در خصوص تاثیر این امواج بر روی سلامتی سخن به میان می آورند تا مانع از این کار شوند.
 
وی در مورد مقابله نرم با این پدیده نیز گفت:در این نوع مقابله از روش های ایجابی با ساخت برنامه های جذاب به جای برنامه های ماهواره ای استفاده می شود و در نوع سلبی نیز ماهیت ماهواره ها را به جامعه معرفی می کنیم و آسیب های فرهنگی و دینی آن را برای جامعه مورد ارزیابی قرار می دهیم.
 
عضو هیات علمی پژوهشگاه اسلامی افزود:برنامه های ماهواره ای در قالب دینی همچون برخی از شبکه های وهابیت، برنامه های سرگرمی مانند شبکه های سرگرمی چون فارسی وان و شبکه های سیاسی مثل شبکه بی بی سی به منبع معنا ساز تبدیل شده اند تا بر روی نگرشها و دیدگاهها و بینش ها تاثیر بگذارند و به استحاله فرهنگی بپردازند.
 
وی در مورد اهداف ماهواره در جهان امروز اظهار کرد:ماهواره به عنوان رسانه جمعی یک مساله جدی اجتماعی و تاریخی امروز ماست که با همه مسائل در عرصه جامعه همچون خانواده، زندگی، تاریخ، تمدن، مبداء، معاد و...ربط دارد.
 
کرم الهی بیان دشات:ماهواره ها با بینش سکولار بر مبنای لذت و مصرف توده ای از مخاطبان خود را تحت تاثیر قرار می دهد که در این زمینه باید سواد رسانه ای در جامعه وجود داشته باشد تا ماهواره و اهدافش را به خوبی بشناسیم اما در حقیقت باید تا می توانیم ماهواره را از حریم خانوادگی خو دور سازیم.
 
وی با اشاره به حدیثی از امام حسن مجتبی(ع) گفت:این امام معصوم تاکید دارند همان گونه که به غذای جسم توجه داریم تا جسم خود را به هلاکت نیندازیم اما در شگفتم که در غذای روح اندیشه نمی کند و روحش را به هلاکت می اندازد.
 
عضو هیات علمی خاطرنشان کرد:سواد رسانه ای به معنای توانایی های نرم افزاری و سخت افزاری در برابر رسانه ها به منظور تفسیر معانی می باشد و آموزش رسانه ای تجهیز مخاطبان به توانایی ها و مهارت ها برای ارزیابی محتوای پیام ها می باشد.
 
وی ماهواره ها را ابزار جنگ نرم برشمرد و گفت:استکبار در مقابله با نظام اسلامی به برنامه سازی می پردازد و طبق اسناد اهداف رسانه ای در این راستا به برنامه ریزی می پردازد همان گونه که در سال 84 کمیته خطر جاری به دولت بوش طرحی را در براندازی ایران پیشنهاد کرد که شامل تحریم نبرد رسانه ای می باشد.
 
کرم الهی اظهار داشت: کیندر من پژوهشگر جنگ نرم می گوید آمریکا به این نتیجه رسیده اند که باید روی باورها و سبک زندگی تاثیر بگذارد و در جای دیگر دیوید کیو از مامورین سیا بر این باور است که مهم ترین حرکت در براندازی جمهوری اسلامی، تغییر فرهنگ فعلی ایران است و ما به آن مصمم هستیم.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد:باید در این مبارزه و جنگ نرم، با فرهنگ دینی و اسلامی به مبارزه بپردازیم و با روشنگری ابعاد منفی ماهواره ها در بینش و تفکر به خصوص در میان جوانان توجه داشت.
 
انتهاي پیام/125
https://qomnews.ir/vdchkinz.23n-mdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما