چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۰۸
کد مطلب : 16441
حجت‌الاسلام پناهیان:

روایتگران نباید شعاری به بیان رویدادهای جنگ بپردازند

قم نيوز : قم نیوز: استاد حوزه و دانشگاه خطاب به روایتگران گفت: باید طوری از عمل خوبان و مجاهدان فی سبیل‌الله حرف بزنید که شعاری نباشد و مخاطب فکر نکند، آنها آدم‌های معمولی نبودند.
روایتگران نباید شعاری به بیان رویدادهای جنگ بپردازند
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در همایش روایت‌گری سیره شهدا با اشاره به اهمیت دفاع مقدس اظهار کرد: امروز دفاع مقدس حرمت پیدا کرده و مردم در مراسم شهدا حضور پیدا می‌کنند.
 
وی خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی 99 درصد شهدا این بود که در وصیت‌نامه‌های خود جواب شماتت‌ها و شبهه‌ها را بدهند.
 
استاد حوزه و دانشگاه به ویژگی اصلی شهدا اشاره کرد و عنوان داشت: شهدا در وصیت‌نامه‌هایشان از خودشان دفاع می‌کردند و این موضوع را مطرح می‌کردند که با چشم باز به جبهه رفته‌اند و امام خمینی(ره) برحق است.
 
وی تصریح  کرد: سخنرانی راحت‌تر از روایتگری است، من خودم را روایت‌گر خوب برای دفاع مقدس نمی‌دانم.
 
پناهیان با اشاره به معنای روایتگری گفت: روایتگری به معنای توصیف عمل خوبان است و بهترین عمل جهاد و بالاترین فیض شهادت بوده و اهمیت روایتگری بالاتر از کلاس اخلاق است.
 
وی به نکات کلیدی در روایتگری اشاره کرد و افزود: باید طوری از عمل خوبان و مجاهدان فی سبیل‌الله حرف بزنید که شعاری نباشد و مخاطب فکر نکند، شهدا انسان‌های معمولی نبودند.
 
استاد حوزه و دانشگاه عنوان داشت: روند تکاملی شهدا را بیان کنید و به صورت دفعی، لحظه‌ای که ارتقا پیدا کردند روایت نکنید تا طبیعی باشد و تاثیر این عمل زمانی پذیرفته می‌شود که مخاطب فرآیند و بستر شکل‌گیری عمل را بفهمد.
 
وی با اشاره به چند نکته که روایت‌گران باید به آن توجه داشته باشند گفت: روایتگران باید حوادث را طبیعی جلوه دهند و باید توجه داشته باشند که تعریف حوادث به مقدماتی نیاز دارد و در این زمینه نباید غیر هنرمندانه به توصیف وقایع پرداخت.
 
پناهیان تاکید کرد: باید در ابتدا بستر تبیین آن عمل فراهم شود و سپس موانع و مراحل رسیدن به مرحله شهادت مطرح شود.
 
وی با خطاب قرار دادن راویان گفت: باید شخصیت‌پردازی را یاد بگیرید تا مخاطب به طور کامل در جریان امور قرار گیرد.
 
استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: بیان جزئیات یکی از ترفندهای تبلیغاتی است که سبب افزایش باور فرد مخاطب می‌شود و حتی خداوند برخی اوقات در قرآن جزئیاتی بیان می‌کند تا مخاطب فهم و پذیرش ماجرا را پیدا کند.
 
وی ادامه داد:‌ باید توجه داشت ذکر زمینه و بستری که عمل در آن رخ  داده سبب می‌شود باور پذیری بالا رود و طبیعی جلوه کند.
 
پناهیان ضمن بیان پیشنهاداتی در زمینه روایتگری یادآور شد: روایتگری را با توصیه‌ها، نتیجه‌گیری و موعظه کردن خراب نکنید، زیرا روایتگری توصیف خوبان است و خود به خود در مخاطب اثر خود را می‌گذارد.
 
وی با بیان اینکه تصمیم گیری پذیرش واقعیت‌ها را بر عهده مخاطب بگذارید تاکید کرد: نباید اصرار روی تاثیرگذاری و پذیرفتن مخاطب داشته باشید و به طور صریح توصیه کنید، بلکه باید این فرصت را به مخاطب برای درک و فهم عمیق بدهید.
 
استاد حوزه و دانشگاه عنوان داشت: برای اینکه باورپذیری عمل، بالا رود لازم است بسترهای شکل‌گیری عمل بیان شود و برخی از جزئیات و فرآیند رشد افراد توضیح داده شود.
 
وی خاطرنشان کرد: مفاهیمی که قصد مطرح کردن آن را دارید، در قالب داستان و قصه باشد و حس مبالغه‌گویی در سخن شما به مخاطب منتقل نشود.
 
پناهیان عنوان داشت: اصرار بر پذیرفتن مخاطب یکی از آسیب‌های تبلیغ اسلام است که باید از این آفت دوری کرد.
 
وی تصریح کرد:‌ روایتگر باید توجه داشته باشد که روایتگری جریان مستمری است که نقل می‌کند و شامل مجموعه‌ای از خاطرات به هم پیوسته است که نقل می‌شود.
 
استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: ‌مهم این است که حقیقت مرکزی دفاع مقدس به عنوان عمل مجاهدان فی سبیل الله بیان شود.
 
انتهای پیام/125
https://qomnews.ir/vdcfyjdy.w6dvjagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما