پنجشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۳۸
کد مطلب : 16458

عملكرد حضور استان قم در چهارمين جشنواره ملي علم تا عمل تشريح شد

قم نيوز : قم نیوز: معاون توسعه مديريت و منابع انساني استاندار قم در گفتگوي مفصل، به تشريح عملكرد استان قم در چهارمين جشنواره ملي علم تا عمل پرداخت.
عملكرد حضور استان قم در چهارمين جشنواره ملي علم تا عمل تشريح شد
به گزارش قم نیوز به نقل از روابط عمومي استانداري قم، سعید عین اللهی با ارایه گزارشی از روند اجرایی جشنواره در استان گفت:از میان تعداد 83 طرح که برای حضور در چهارمین جشنواره ملی علم تا عمل اعلام آمادگی نموده بودند 62 طرح با ثبت نام نهایی وارد مرحله داوری شدند که از بین آنها 41 طرح متعلق به 37 شرکت فناور به نمایشگاه و بخش داوری ملی جشنواره راه یافتند كه انتظار میرود حداقل 3 طرح به عنوان طرحهای برتر و برگزیده ملی در اختتامیه جشنواره مورد تقدیر واقع شوند.
رییس ستاد چهارمین جشنواره ملی علم تا عمل استان قم در خصوص تنوع طرحها و شرکتهای حاضر در جشنواره افزود:طرحها در بیش از 15 رشته علم و فناوری دسته بندی شده اند که از مهمترین آن مي توان به رشته هاي آزمایشگاههای پزشکی و آلاینده سنجی زیست محیطی (3 طرح)، صنایع تولید سیستمهای سرمایشی و گرمایشی با صرفه جویی انرزی بالا (3 طرح) ، صنایع دستی با داروهای گیاهی(3 طرح)، تکنولوزیهای نوین (2 طرح)، صنایع و تجهیزات پزشکی (1 طرح)، صنایع آب و شبکه توزیع آب (2 طرح)، صنایع سلولوزی و معدنی نوین با رویکرد بازیافت ضایعات آسیب رسان به محیط زیست (2 طرح)، تکنولوژیهای نوین در کشاورزی و ماشینهای کشاورزی (4 طرح)، تولید قالی سنتی به روش هوشمند و الکترونیک (یک طرح)، تولید محصولات ساختمان با شاخصه های مقاوم در برابر زلزله، عایق صوت، و بازیافت (2 طرح)، ماشینهای مکانیکی (3 طرح)، بازیهای رایانه ای (2 طرح)، نرم افزار با کاربریهای جدید (4 طرح)، صنایع شیمی و پتروشیمی (3 طرح)، تولید برق و انرژی با فناوری نوین و الکترونیک (3 طرح)، زمین شناسی (یک طرح). مخازن کامپوزیت CNG , LPG (یک طرح) اشاره كرد.
وی در خصوص طرح هاي ويژه اين جشنواره گفت: از میان این طرحها طرح تولید مخازن تمام کامپوزیت هيدروژن صنعتي پزشكي CNG , LPG و طرح تولید نانو پودر سنتزی به مینرال استخوانی و دندانی برای کاربردهای پزشکی و مهندسي جزء طرحهاي حاضر در بخش ویژه نمایشگاه و نامزد دریافت افتخار ملی هستند. ضمن اين كه از شاخصترین طرحهای حاضر در این جشنواره میتوان به ساخت و ابداع دو دستگاه تولید برق شهری با استفاده از برق باطری خودرو و نیروی مغناطیس اشاره کرد که به نوبه خود در سطح ملی و بین المللی حایز اهیمت مي باشد.
وی در ادامه به حضور ديگر طرحهای شاخص استان چون کنترلگر شیر فشار شکن و ایجاد شبکهی توزیع آب شرب و غیر شرب در جشنواره اشاره نموده و افزود: این دو طرح از طرحهای پیشرو در سطح ملی هستند که توسط شرکت آب و فاضلاب استان قم برای اولین بار در کشور طراحی و اجرا شده اند و به عنوان الگوی ملی مورد استفاده سایر استانها قرار گرفته و قابلیت صادرات را نیز دارند.
معاون استاندار قم در خصوص عملكرد مقايسه اي استان در جشنواره امسال بیان کرد: به طور کلی در مقایسه با چند جشنواره قبلی علم تا عمل، در سال جاری طرحهای استان قم کیفیت علمی و فناوری با لا و بعضاً منحصر به فردی دارند. این طرحها در بیش از 15 رشته علم و فناوری ارایه شده اند. که این ویژگی در مقایسه با حضور سایر استانهای همطراز استان قم برجسته است و آینده ای روشن را برای کشور و استان قم نوید می دهند. بطوریکه استان قم در کنار استانهای بزرگی چون بوشهر، گیلان، مازندران، هرمزگان، همدان، کهگیلویه و بویر احمد، گلستان، مرکزی، قزوین، و کرمان، و... بر اساس شیوه نامه برگزاری جشنواره که می توانستند با 40 طرح در جشنواره حضور یابند قرار داشت که به گواه شاهدان با 41 طرح از معدود استانهایی بود که در این سطح موفق به حضور شده است. این در حالی است که برخی استانها با تعداد و تنوع کمتری از ظرفيت تعیین شده (40 طرح مصوب) در جشنواره حاضر شدند و این مزیت از افتخارات استان قم می باشد.
عین اللهی همچنين با اشاره به نوآوري هاي صورت گرفته در طراحي غرفه استان قم، وجود فضاي مشاوره و تجاري سازي را از ويژگي هاي منحصربفرد غرفه استان قم برشمرد و گفت: اين فضا امكان رايزني كارشناسان و صاحبان طرح ها با شركت هاي سرمايه گذار، بازديد كنندگان ملي و بين المللي و مديران ارشد دولتي و خصوصي در زمينه معرفي طرح ها و عقد قراداد را فراهم كرد.
وی همچنين با اشاره به اهم حمايت ها و پيگيري هاي استان در مورد طرح هاي منتخب جشنواره سال گذشته گفت: مجموع اقدامات و حمایتهای استان قم برای صاحبان طرح هاي استاني ارائه شده در سومین جشنواره علم تا عمل در سال 91 شامل بیش از 40 اقدام و پیگیری و حمایت مادی و معنوی بوده است که از مهم ترين اين اقدامات مي توان به برگزاري سلسله نشست هاي هم انديشي موضوعي و تخصصي با حضور استاندار محترم، معاونين، صاحبان طرح ها و مديران ارشد دستگاه هاي متولي، ارسال درخواست هاي صاحبان طرح ها به مبادي ذيربط ملي و استاني، احصاي پيشنهادات كاربردي و انعكاس آن به معاونت علمي رياست جمهوري، پيگيري اعمال تخفيف و معافيت مالياتي، خريد محصولات فناوران، اعطاي كمك هاي بلاعوض و قرض الحسنه و... اشاره كرد.
عین اللهی به بیان اهم اقدامات و تمهيدات استان قم در برگزاری هر چه با شکوه تر چهارمین جشنواره علم تا عمل اشاره کرد و افزود : از ارديبهشت ماه امسال مقدمات حضور استان در اين جشنواره رسماً كليد خورد و با تشكيل ستاد ويژه استاني يكسري اقدامات در سطح ملي و برخي نيز در داخل استان پيگيري و عملياتي شد كه از جمله اطلاع رساني مناسب، ثبت نام طرح ها، برگزاري منظم جلسات ستاد ويژه، تشكيل كارگروه داوري، انتخاب 41 طرح برگزيده و در نهايت فراهم كردن تسهيلات حضور در نمايشگاه و راه اندازي غرفه اختصاصي قم فعاليت هايي بودند كه در طول چند ماه گذشته توسط همكاران بنده در معاونت توسعه مديريت و منابع انساني استانداري و با مشاركت و همكاري دستگاه ها و نهادهاي متولي صورت گرفت.
وي در پایان از زحمات و همكاري مسؤلانه مجموعه سازمان ها، نهادها و دستگاههاي استاني دخيل در برپايي اين نمايشگاه از جمله دانشگاهها، سازمان صنعت معدن و تجارت ، پارك علم و فناوري، مرکز رشد، شركت هاي خصوصي، صاحبان طرح ها و دیگر سازمانها به ويژه دفتر آموزش و پژوهش استانداري، اعضای كارگروه پژوهش و فناوري استان و بنیاد نخبگان استان قم ، تشکر و قدردانی نمود و ابراز اميدواري كرد كه با رفع كمبودها و كاستي ها، در سنوات آتي، شاهد حضور پر رنگ و فعال تر استان قم در اين گونه جشنواره ها باشيم.
 
انتهای پیام/125
 
https://qomnews.ir/vdcdjo0f.yt09k6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما