سه شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۱۱
کد مطلب : 16591
استاد حوزه علمیه قم در جمع دین پژوهان:

پژوهشگر، نگاه یک سویه به دیدگاه‌های مخالف نداشته باشد

قم نيوز : قم نیوز : استاد حوزه علمیه قم گفت: عمومی‌سازی برخی از مناقشات یکی از مشکلات اساسی پژوهشگران است یعنی برخی اوقات جامعه آمادگی پذیرش برخی از مناقشات را ندارد.
پژوهشگر، نگاه یک سویه به دیدگاه‌های مخالف نداشته باشد
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام سید حسن امامی در سالن اجتماعات دبیرخانه دین پژوهان کشور در سومین  جلسه از سلسله نشست‌های علمی عاشورایی با موضوع آسیب‌های اخلاقی پژوهش‌های عاشورایی، با اشاره به اینکه در دل نهضت عاشورا اخلاق عمیقی نهفته است، اظهار کرد: زمانی که برخی پژوهشگران در زمینه عاشورا به تحقیقاتی می پردازند، دچار انحرافات عمیق می شوند و این یکی از آفت‌های اصلی عاشورا پژوهی است.
 
استاد حوزه علمیه قم افزود: نهضت حسینی با هویت همه شیعیان گره خورده و تمامی شیعیان نسبت به این موضوع حساسیتی خاص دارند، این نهضت به عنوان یک نماد و یک الگو در ذهن آن‌ها نقش بسته است.
 
این کارشناس مسائل دینی عنوان کرد: حتی کسانی که از موضوعات دینی فاصله گرفته‌اند نسبت به موضوع عاشورا حساسیت نشان می‌دهند و بر همین اساس محققان بسیاری در این زمینه به فعالیت پرداخته‌اند و تفسیر‌های گوناگونی در مورد نهضت عاشورا شکل گرفته است.
 
امامی با اشاره به اینکه آفت‌های بسیاری در زمینه پژوهش مسائل دینی وجود دارد، تصریح کرد: عمومی‌سازی برخی از مناقشات یکی از مشکلات اساسی پژوهشگران است، یعنی برخی اوقات جامعه آمادگی پذیرش برخی از مناقشات را ندارد و اتفاقا برخی از محققان به دلیل عدم آگاهی کافی، این گونه مباحث علمی را در جلسات عمومی مطرح می‌کنند.
 
استاد حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: ارائه تصویر مخدوش و تحریف شده از حقیقت، دومین مشکل برخی از پژوهشگران است به این عنوان که سخنی را خود به وجود می آورند و سپس آن را به فردی نسبت می دهند و در نهایت آن را نقد می‌کنند.
 
وی به سرایت یادداشت‌های عمومی به مجامع عمومی به عنوان سومین آسیب اشاره کرد و افزود: فرد نباید ادبیات شخصی خود که به زبان ساده نوشته شده است را در اختیار مردم قرار دهد که در این زمینه برخی از آثار شهید مطهری از یادداشت‌های ایشان شکل گرفته که نباید اینگونه یادداشت‌ها به چاپ می‌رسید.
 
امامی تصریح کرد: برخی از پژوهشگران نسبت به آثار موافقق دیدگاه خود هر چند هم که ضعیف باشد، سکوت می کنند اما نسبت به نقدهایی که ممکن است بار علمی بسیار زیادی هم داشته باشد واکنش نشان می دهند، این هم یکی از آفت‌های اصلی یک پژوهشگر با عنوان حساسیت یک سویه به دیدگاه‌های مخالف است.
 
استاد حوزه علمیه قم افزود: بی‌توجهی نسبت به آثار دیگران و کتاب‌سازی های نامناسب و بی محتوا که گاهی از آن تعبیر به سرقت ادبی می شود از دیگر آسیب‌های مهم پژوهشگران در زمینه نهضت عاشورا است که باید به آن توجه شود.
 
انتهای پیام/ 125
https://qomnews.ir/vdcb8sb8.rhb09piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما