پنجشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۳۸
کد مطلب : 16468
حجت‌الاسلام نجاریان‌زاده:

تلاش برای محو آسیب‌های عزاداری در قم/ در آموزش مقتل‌خوانی کوتاهی کرده‌ایم

قم نيوز : قم نیوز: معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان قم با بیان اینکه دستاوردهای هیئت‌های مذهبی قابل مقایسه با حجم آسیب‌ها نیست از تلاش مجموعه‌های فرهنگی برای از بین بردن آسیب‌های عزاداری خبر داد.
تلاش برای محو آسیب‌های عزاداری در قم/ در آموزش مقتل‌خوانی کوتاهی کرده‌ایم
به گزارش قم نیوز، از زمانی که عزاداری ایام محرم با به روی کار آمدن آل بویه در ایران رونق گرفت و عزاداران حسینی بی واهمه و دغدغه بر مولای خویش آزادانه گریسته و سوگوارانه بر سر و سینه خود زدند، فرهنگ عاشورا نیز رفته رفته در میان شیعیان ایران تجلی یافت و زیبایی خود را روز به روز افزایش داد.
 
سال‌ها نوحه‌سرایی به ساده‌ترین و صادقانه‌ترین شیوه، دل هر محب اهل بیت(ع) را در سوگ سالار شهیدان به درد می‌آورد اما از جایی به بعد گویا این نوحه‌سرایی‌های ساده تکافوی طبع مقایسه‌گر و تنوع‌طلب برخی جوان‌ها را نداد.
 
در سال‌های اخیر آفت های بسیاری وارد عزاداری‌های ما شده که بی‌شک می‌تواند به اهداف بلند این حرکت ضربه بزند. از سویی از سرمایه‌ گرانقدری که این گنج عظیم در اختیار ما قرار می‌دهد تا کنون به خوبی استفاده نشده است.
 
همه اینها ضرورت آسیب‌شناسی عزاداری‌ها و دقت کارشناسان فرهنگی بر چگونگی برگزاری این جلسات را روشن می‌سازد.
 
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان قم در گفتگو با خبرنگار مهر، در پاسخ به این سئوال که چه تعداد هیئت در ایام محرم امسال در حال اجرای برنامه عزاداری هستند، گفت: در استان قم بیش از 2 هزار هیئت مذهبی ثبت شده‌ است که بیش از 500 هیئت دانش‌آموزی هستند. حدود 170 هیئت مخصوص خواهران نیز وجود دارد. در دهه اول محرم تمام این هیئت‌ها برنامه عزاداری دارند. بعضی از این هیئت‌ها محوری هستند اما برخی مخاطبانشان محدود‌تر است که ما در اداره‌کل تبلیغات اسلامی هیئت‌ها را به درجه یک، 2 و 3 تقسیم‌بندی کرده‌ایم.
 
حجت‌الاسلام محمود نجاریان‌زاده افزود: هیئت‌های درجه یک آنهایی هستند که از سخنرانان و مداحان شایسته در برنامه‌هایشان استفاده می‌کنند و در کنار عزاداری با فعال کردن انتشارات هیئت، مطالب آموزشی برای مخاطبان خود تهیه می‌کنند. این هیئت‌ها عموماً پر جمعیت و تأثیرگذارترند.
 
وی ادامه داد: هیئت‌های درجه 2 هیئت‌هایی هستند که مداح محورند و دسته سوم هیئت‌ها آنهایی هستند که به عنوان هیئت‌های خانگی یاد می‌شود. تمام این هیئت‌ها محدوده‌ای از تأثیرگذاری دارند که البته با هم متفاوت است.
 
برنامه‌های عزاداری سخنران محور و مسجدمحور باشد
 
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی قم همچنین در رابطه با اقدامات انجام شده برای آمادگی این هیئت‌ها در ورود به ماه محرم، گفت: برگزاری گردهمایی مسئولان هیئت‌های مذهبی در حرم حضرت معصومه(س) یکی از این اقدامات است. یک گردهمایی نیز برای مداحان و شاعران آیینی برگزار شد. در این 2 گردهمایی تلاش کردیم تا باید و نبایدهای عزاداری و مداحی را برای این افراد از زبان کارشناسان فرهنگی تبیین کنیم.
 
وی با بیان اینکه آسیب‌هایی که در برنامه‌های هیئت‌ها در سال‌های گذشته وجود داشته با مستنداتی که داریم به آنها نشان داده شد تا از تکرار این اتفاقات جلوگیری شود، افزود: تلاشمان این است که برای ائمه جماعات نیز برنامه‌ای داشته باشیم تا چگونگی برگزاری مراسم در مساجد را به آنان یادآوری کنیم.
 
حجت الاسلام نجاریان زاده با اشاره به اینکه تأکید ما این است که برنامه‌های عزاداری سخنران محور و مسجدمحور باشد، تصریح کرد: وقت نماز رعایت شده و حتماً جلسات با قرآن آغاز شود و شایسته است هیئت‌های مذهبی همان گونه که در انتخاب مداح و سخنران وسواس به خرج می‌دهند، انتخاب قاری قرآن را نیز جدی بگیرند و از این طریق جوانان را با قرآن مأنوس کنند.
 
وی افزود: علاوه بر اینها یک سری آموزش‌های ایمنی توسط نیروی انتظامی به نمایندگان هیئت‌های مذهبی داده شده تا امنیت هیئت‌های مذهبی در این ایام حفظ شود.
 
آسیب‌های عزاداری در قم
 
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی قم در رابطه با آسیب‌های عزاداری در قم، گفت: یک زمانی تصنیف‌خوانان و موسیقی‌دانان از نواهایی که در عزاداری‌ها استخراج می‌شد استفاده می‌کردند اما الان شرایط فرق کرده است. امروز شاهد هستیم که برخی مداحان که کم اطلاع هم هستند از ترانه‌هایی که شان لازم را نیز ندارند استفاده می‌کنند. اینکه مداح سبک و آوا را از یک خواننده لس آنجلسی بگیرد، به هیچ وجه متناسب با شرایط عزاداری محرم نیست.
 
وی افزود: مشکل دیگر این است که برخی مداحان و روضه خوانان اطلاعات لازم برای مقتل‌خوانی را ندارند. البته این اشکال به نهادهای فرهنگی وارد است که در زمینه آموزش مقتل‌شناسی به هیئت‌های مذهبی کوتاهی شده است.
 
حجت الاسلام نجاریان زاده ادامه داد: در حال حاضر برای این موضوع یک پایگاه اینترنتی راه‌اندازی شده است. سازمان تبلیغات اسلامی نیز جامع المقاتل را برای 500 مداح استان قم تهیه کرده است. البته نمی‌شود گفت که این مقاتل کاملاً خالی از ایراد باشند اما به هر حال اشکالاتشان کمتر است.
 
وی با بیان اینکه توصیه ما به روضه خوانان و مداحان این است که مقتل سید بن طاووس را به زبانی که قابل فهم باشد برای مردم از رو بخوانند، گفت: بسیاری از بزرگان وقتی در ماه رمضان می‌خواستند روضه بخوانند این کار را انجام می‌دادند. اگر مطالعه سخنرانان و مداحان بیشتر شود بسیاری از آسیب‌ها کنترل خواهد شد.
 
گره خوردن مراسم عزاداری با دوران 8 سال دفاع مقدس
 
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی قم همچنین با اشاره به اینکه یکی دیگر از آسیب‌ها که در هیئت‌های مذهبی دیده می‌شود تمثال‌هایی است که به هیچ وجه قابل قبول نیست، تأکید کرد: مسئولان هیئت‌ها بهتر است به جای استفاده از این تمثال‌ها عکس‌های شهیدان را استفاده کنند. گره خوردن مراسم عزاداری با دوران 8 سال دفاع مقدس می‌تواند بسیار به غنای این مراسم کمک کند. خانواده شهیدان و جانبازان باید در این مراسم تکریم شوند.
 
وی با تأکید بر اینکه موضوع دیگر این است که عزاداری‌ها باید با نماز متصل باشد، افزود: نباید دسته عزا یا نوحه خوانی و سینه زنی موجب فراموشی نماز شود. فراموش شدن طرح احکام شرعی نیز یکی از آسیب‌های عزاداری سال‌های گذشته است. اگر تنها 10 دقیقه احکام شرعی در ابتدای مراسم مطرح شود، جوانان بیشتر با دستورات دین آشنا می‌شوند.
 
حجت الاسلام نجاریان زاده در پایان تصریح کرد: یک نکته اساسی را نباید فراموش کرد. ممکن است تعداد اندکی از هیئت‌های مذهبی قم دچار برخی آسیب ها شده باشند اما این واقعیت را نباید نادیده گرفت که ویژگی ها و دستاوردهای هیئت‌های مذهبی آنقدر زیاد است که نمی شود این آسیب های اندک را با دستاوردها مقایسه کرد، ولی تلاش همه مجموعه ها به ویژه سازمان تبلیغات اسلامی و شورای هیئت‌های مذهبی در سال های اخیر به گونه ای بوده که حتی کوچک ترین آسیب در نحوه فعالیت هیئت‌های مذهبی مشاهده نشود.

انتهای پیام/125
https://qomnews.ir/vdceve8z.jh8ppi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما