شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۰۶
کد مطلب : 1697
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت قم:

فرش قم سلیقه خود را به مشتریان تحمیل می‌کند

قم نيوز : قم نیوز: معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت قم منحصر به فرد بودن را از شاخصه‌های فرش ابریشم قم دانست و گفت : این فرش می‌تواند سلیقه خود را به مشتریان تحمیل کند.
فرش قم سلیقه خود را به مشتریان تحمیل می‌کند
به گزارش قم نیوز، امیر محمدی‌چهر در حاشیه هشتمین نمایشگاه فرش دستباف قم بر مزیت‌های فرش دستباف تاکید و اظهار کرد: فرش ابریشم قم دارای ارزش افزوده بالایی است بطوری‌که از ۸۰ تا بیش از ۴۰۰ درصد ارزش افزوده ایجاد می‌کند.

وی سرانه پائین اشتغال در این بخش را از دیگر مزایای این صنعت دانست و افزود: با سرمایه‌گذاری ۳ تا ۵ میلیون تومان می‌توان یک نفر را در این بخش مشغول به کار کرد، در حال حاضر نیز طبق آمارها سه درصد جمعیت استان قم در بخش تولید فرش مشغول به کار هستند.

معاون سازمان صنعت‌، معدن و تجارت قم با تاکید بر اینکه در قم، طرح‌ها و فرش‌های جدید خلق می‌شود، عنوان کرد: ما معتقدیم فرش قم با توجه به طرح‌های متنوع، رنگ و نقشه‌های گوناگون جایگاه خود را در سطح کشور و دنیا باز کرده است بطوریکه این فرش می‌تواند سلیقه خود را به مشتریان تحمیل کند.

وی در ادامه به مشکلات پیش روی تولید فرش پرداخت و گفت: یکی از مشکلات موجود در این زمینه کمبود بافنده است، در شرایط فعلی قشر جوان و تحصیلکرده به دلیل سختی کار و درآمد پایین این کار تمایلی به بافندگی ندارند و جذب واحدهای صنعتی می‌شوند.

محمدی‌چهر افزود: محدودیت‌های آپارتمان‌نشینی بافت فرش دستباف را در منازل مشکل کرده است و یک بافنده به دلیل ایجاد سر و صدا و نارضایتی همسایگان نمی‌تواند در منزل خود به بافت فرش اقدام کند.

وی خاطرنشان کرد: تولید‌کنندگان هنوز خود را با صنعت وفق نداده‌اند بطوریکه کارگاه‌های قالیبافی تاکنون شکل نگرفته تا بافندگان بتوانند خارج از منزل و در کارگاه‌های متمرکز به تولید فرش مشغول شوند.

معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت قم تولید‌کنندگان را به سه دسته تقسیم کرد و گفت: گروه اول استادکارانی هستند که فرش‌های بسیار مرغوب با ارزش افزوده بالای ۴۰۰ درصد تولید می‌کنند که فرش‌های آنها مشتری زیادی داشته و گاهی پیش فروش می‌شود.

وی دومین گروه را تولید‌کنندگان متوسط به بالا ‌دانست و اظهار کرد: بافنده این دسته از فرش‌ها به مرور کم می‌شود چراکه مزد بافت فرش‌های متوسط کمتر از بافت فرش‌های مرغوب است و بافندگان به سمت بافت فرش ممتاز جذب می‌شوند.

محمدی‌چهر از بافندگان خانگی به عنوان سومین دسته یاد کرد و گفت: یک سری از این بافندگان در خود قم مشغولند و بعضی دیگر در شهرهای دور و نزدیک با طرح و نقشه قم به بافت فرش ابریشم می‌پردازند.

وی با اشاره به اینکه بافندگان خانگی از طرح و نقشه‌های قدیمی استفاده می‌کنند، گفت: مواد مصرفی این بافندگان از کیفیت بالایی برخوردار نیست و ناچارا تولیداتشان قیمت پائین‌تری معادل نصف قیمت بازار و یا کمتر داشته و مشتری پسند نیست.

معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت قم تاکید کرد: تلاش سازمان صنعت‌، معدن و تجارت این است که این نوع بافندگان را ساماندهی کند تا بتوانند از طرح‌های جدید و جنس مرغوب استفاده کنند و به سمت و سویی بروند که ارزش افزوده بالا ایجاد کرده و بتوانند فرش تولیدی خود را با قیمت مناسب وارد بازار کنند.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdce.o8zbjh8pf9bij.html
نام شما
آدرس ايميل شما