چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۱۶
کد مطلب : 17116
در نشست رئیس سازمان نظام مهندسی با اعضای شورای شهر قم

تاکید بر جلوگیری از تخلفات ساختمانی در روز حادثه

قم نيوز : قم نیوز: رئیس سازمان نظام مهندسی قم در حالی شب گذشته به سئوالات اعضای شورای شهر قم پاسخ داد که هنوز از ریزش سقف ساختمان 3 طبقه و کشته شدن 2 کودک در شهرک فاطمیه ساعاتی نمی‌گذشت.
تاکید بر جلوگیری از تخلفات ساختمانی در روز حادثه
به گزارش قم نیوز، بیست و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر قم با حضور شهردار و رئیس سازمان مهندسی ساختمان قم در حالی برگزار شد که هنوز ساعاتی بیشتر از ریزش سقف ساختمان سه طبقه در شهرک فاطمیه قم نمی‌گذشت.
 
این جلسه که بخشی از آن نیز به این حادثه دردناک اختصاص داشت به پرسش و پاسخ میان اعضای شورا با رئیس سازمان مهندسی ساختمان سپری شد.
 
امین مقومی در این جلسه به ارتباط شورای اسلامی شهر قم با سازمان نظام مهندسی اشاره کرد و گفت: بعد از انتخابات شوراها اقدام به تشکیل کمیسیون شوراها در سازمان نظام مهندسی کردیم تا از این طریق بتوانیم ارتباط بیشتری با شورا و به‌ویژه کمیسیون‌های تخصصی برقرار کنیم.
 
تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های سازمان نظام مهندسی
 
وی با بیان اینکه نظام مهندسی ظرفیتی است که اگر مجموعه‌ای از آن استفاده نکند متضرر می‌شود، خاطرنشان کرد: توانمندی خوبی در استان قم از نظر تعهد کاری و مسائل ارزشی داریم که مثال‌زدنی و در کشور منحصر به فرد است.
 
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قم استفاده از ظرفیت نظام مهندسی قم را ضمن اشتغال مهندسان بومی، در افزایش کیفیت پروژه‌ها موثر دانست و خاطرنشان کرد: سازمان نظام مهندسی در نظارت عالیه بر پروژه‌های شهری نیز می‌تواند شورا را کمک دهد.
 
وی همچنین با اشاره به مصوبه کارگروه زیربنایی مبنی بر نظارت عالیه سازمان نظام مهندسی بر پروژه‌های دولتی اظهار داشت: این امکان برای نخستین بار در کشور فراهم شده است که امیدوارم نتایج خوبی به دنبال داشته باشد.
 
مقومی تخلفات ساختمانی و آسیب‌شناسی آن را یکی از دغدغه‌‌های مهم دانست و بر ضرورت توجه هرچه بیشتر بر آن تاکید و پیشنهاد کرد ردیف درآمدی ماده 100 از بودجه حذف شود زیرا این امر به حذف و جلوگیری از تخلفات شهری کمک می‌کند.
 
با متخلفان ساخت و ساز برخورد جدی شود
 
وی ادامه داد: همه باید دست به دست هم دهیم و جلوی تخلفات را بگیریم که در این راستا برخورد جدی با متخلفان ضروری است.
 
در ادامه این نشست اعضای شورای اسلامی شهر قم به بیان سئوالات و دیدگاه‌های خود راجع به سازمان نظام مهندسی ساختمان پرداختند که از جمله سئوالات مطرح شده می‌توان به دلایل طولانی شدن تهیه نقشه ساختمان و طراحی، علت عدم حق انتخاب مهندس ناظر توسط مردم، مباحث 2 نقشه‌ای بودن ساختمان‌ها و ... اشاره کرد.
 
حجت‌الاسلام سید محمد آتش‌زر رئیس، ولی‌الله بیاتی نائب رئیس، نعمت‌الله عواطف رستمی نایب رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت، محمدرضا ملکی عضو کمیسیون زیربنایی، ناصر رعیت‌پور نایب رئیس کمیسیون امور زیرینایی شورای اسلامی شهر قم و ... از جمله کسانی بودند که در این جلسه سئوالات خود را مطرح کردند.
 
سید مهدی مقیمی عضو کمیسیون برنامه و بودجه هم در سخنانی از سازمان نظام مهندسی به دلیل تخفیف ویژه پروژه‌های خیرین مسکن‌ساز قدردانی کرد.
 
تاکید بر ضرورت توسعه ابعاد راه و ترافیک در نظام مهندسی
 
عضو کمیسیون زیربنایی نیز در سخنانی گفت: با توجه به ادغام وزارت مسکن و راه ضرورت توسعه ابعاد راه و ترافیک در نظام مهندسی حس می‌شود.
 
وی با بیان اینکه با حضور سه هزار و 400 مهندس و دکتر در نظام مهندسی، قوی‌ترین ظرفیت مشاوره در تمام رشته‌ها در این سازمان جمع شده‌اند، یادآور شد: نظام مهندسی ظرفیت قوی ‌است که ما باید بتوانیم از این منبع استفاده کنیم.
 
وحید شایسته‌نیک پیشنهاد کرد که در راستای عقد قرارداد با نظام مهندسی و استفاده از این ظرفیت انسانی قوی، جلسات امور زیربنایی به صورت منظم با حضور نظام مهندسی تشکیل و با همکاری هم مسائل فنی شهر پیگیری و رفع شود.
 
وی بر لزوم توسعه مکانیزم‌های حقوقی تاکید کرد و اظهار داشت: ابعاد پروژه‌ها در شهر در حال بزرگ‌تر شدن است و سرمایه‌گذار هم دوست دارد با یک نفر روبه‌رو شود که بهترین خدمات را با کمترین هزینه دریافت کند.
 
عضو کمیسیون زیربنایی شورای اسلامی شهر قم با تاکید بر اینکه نظام مهندسی باید بتواند این نیاز را برآورده کند، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که نظام مهندسی دارد این است که نتوانسته مکانیزم‌های حقوقی را در شهر گسترش دهد زیرا نظام فنی اجرایی کشور نیز در این بخش ضعیف است.
 
تعداد مهندسین مشاور در قم کم است
 
وی با بیان اینکه تعداد مهندسین مشاور در تمام رشته‌ها در قم کم است، اظهار داشت: پیشنهاد می‌کنم نظام مهندسی به عنوان یک تشکیلات حقوقی که دارای قانون خاصی است وارد شود و برای توسعه مهندسین مشاور شهر قم هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی برنامه داشته باشد.
 
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم نیز در سخنانی اظهار داشت: در برخی از ساخت و سازها که نیاز به اخذ پایان کار به صورت الزامی از طرف مالک وجود دارد مسائل ساخت و ساز نظارت می‌شود اما در موارد دیگر و ساخت و سازهای معمولی این‌گونه نیست.
 
وی با بیان اینکه در خیلی از گزارشات مهندس ناظر به راحتی می‌نویسد که بدون همکاری با اینجانب ساخته شده است، اظهار داشت: با این عبارت مسئولیت از دوش این مهندس ناظر برداشته نمی‌شود.
 
حسن بختیاری در این رابطه به حادثه شهرک فاطمیه که موجب کشته شدن 2 کودک به علت ریزش سقف یک ساختمان نیمه کاره اشاره کرد و افزود: اگر این ساختمان که امروز تخریب شد پروانه‌دار بوده به نظرم مهندس ناظر هم در این قضیه سهم خود را داشته است.
 
لزوم تعریف جدید از تعهد به نظارت در فعالیت‌های مهندسین ناظر
 
وی با بیان اینکه باید تعریف جدیدی از تعهد به نظارت در مجموعه کارهای مهندسین ناظر داشته باشید، اظهار داشت: سازمان مهندسان ناظر را مکلف کند که حداقل سه ماه یک‌بار در محل ساخت و ساز ساختمان حضور پیدا کند تا در صورتی‌که تخلفی صورت گرفته گزارش دهند تا شهرداری بتواند برخورد جدی‌تری داشته باشد.
 
رئیس کمیسیون زیربنایی شورای اسلامی شهر قم نیز با اشاره به زلزله رودبار و منجیل در سال 1369 گفت: این زلزله دلیل تصویب قانون نظام مهندسی پنج سال بعد از وقوع آن بود.
 
وی با ابراز خرسندی از توجه به تخلفات ساختمانی ادامه داد: بحث همکاری،‌ همفکری و همراهی مهندسین در نقشه اجرایی غلط است حتی سکوت ما هم در مقابل نقشه اجرایی درست نیست.
 
افزایش کیفیت کارها و استحکام ساختمان در قم
 
عضو کمیسیون زیربنایی شورا نیز در این جلسه تصریح کرد: اعتراف می‌کنیم کیفیت کارها و استحکام ساختمان‌ها در قم خیلی تغییر کرده است و ان‌شاالله بیش از این هم تغییر خواهد کرد زیرا افق کار روشن است.
 
امین مقومی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز در ادامه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا شما از خدمات سازمان نظام مهندسی راضی هستید یا نه؟ یادآور شد: آن گونه که باید از نظام مهندسی راضی باشم نیستم و اقدامات ایده‌آل نیست.
 
وی یادآور شد: نظام مهندسی قانون مصوب مجلس شورای اسلامی است و به اذعان بسیاری از قانون‌نویسان، این قانون از مترقی‌ترین قوانین وضع شده بعد از انقلاب است.
 
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با تاکید بر اینکه علت یک سری از مسائل عدم اجرای کامل این قانون است، اظهار داشت: قانون را بر اساس ظرفیت ما نوشته‌اند و ما قرار نیست ظرفیت مهندسان را پر کنیم.
 
وی با بیان اینکه ظرفیت مهندسان ما حدود 17 میلیون متر مربع است که در پشت پروانه آن‌ها درج شده است، تصریح کرد: در این 6 ماه 40 درصد رشد مهندس داشتیم و این در حالی است که سال گذشته 2 میلیون و 500 متر مربع پروانه صادر کردیم که 15 درصد ظرفیت مهندسان را به صورت میانگین به خود اختصاص داده‌اند.
 
مقومی با بیان اینکه هر کس نخواهد به نظام مهندسی بیاید همه چیز را به تعرفه ربط می‌دهد، گفت: ما در خیلی از مواقع تخفیفات خوبی نیز می‌دهیم.
 
وی با بیان اینکه ناظر کسی است که از طرف کارفرما موظف به نظارت است، اظهار داشت: متاسفانه تصور مردم این است که چون به ناظر پول می‌دهند هر چه می‌گویند باید چشم بگوید.
 
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان اینکه بحث مهر زدن در قم نیست، افزود: متاسفانه نظام مهندسی قم را با تهران مقایسه می‌کنند چون در رسانه‌ها تهران مقابل دیدگان مردم قرار دارد بنابراین بقیه شهر‌ها را هم متهم می‌کنند.
 
وی با بیان اینکه انتخاب طراح به عهده مالک است، گفت: متاسفانه مهندس متخلف هم داریم اما وقتی ضوابط به روز نیست چه کاری باید انجام دهیم؟
 
انتهای پیام/125
https://qomnews.ir/vdcfvydy.w6deyagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما