يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب : 19484

کتابخانه آیت‌الله مرعشی‌نجفی خدمتی بی‌نظیر به بشریت

قم نيوز : قم نيوز: با شهریه اندک طلبگی در نجف زندگی می‌کرد و برای خرید کتاب، نماز و روزه استیجارى انجام می‌داد و یا با حذف یک وعده غذاى روزانه، کار شبانه در کارگاه‌هاى برنج‌کوبى در نجف‌اشرف و گاهی با گرو گذاشتن عبا و قبا و یا دیگر لباس‌هایش به جمع‌آورى میراث و ذخایر اسلامى می‌پرداخت.
کتابخانه آیت‌الله مرعشی‌نجفی خدمتی بی‌نظیر به بشریت
به گزارش قم نيوز، سعیده سخایی؛ «روزی در حال عبور از قیصریه نجف، عده‌ای از اهل علم را دیدم که در محلی تجمع کرده‌اند و کسی که با چوب ایستاده کتاب‌هایی را به حراج گذاشته است‌. یک مقدار که ایستادم دیدم بیشتر این ذخایر اسلامی و شیعی را شخصی به نام کاظم‌ با پول زیادی می‌خرد. سئوال کردم این شخص کیست؟ گفتند: او نماینده کنسول انگلیس در بغداد است‌. به فکر افتادم یا قصد از بین بردن آن‌ها را دارند و یا می‌خواهند منابع دست اول شیعی را که در اختیار برخی از علما بوده جمع‌آوری کنند تا ما به آن‌ها دسترسی نداشته باشیم‌ نظیر کتاب مدینة العلم شیخ صدوق که ایشان در حدیث نوشته و بسیار مفصل بوده‌ ولی قریب ۵۰۰ سال است که دیگر رد پایی از آن در دست نیست‌.» دیدن همین صحنه انگیزه اصلی آیت‌الله مرعشی نجفی برای جمع‌آوری کتب و سپس راه‌اندازی کتابخانه‌ای به نام وی در خیابان ارم (مرعشی نجفی) قم می‌شود.

آیت‌الله مرعشى با شهریه اندک طلبگی در نجف زندگی می‌کرد و برای خرید کتاب نماز و روزه استیجارى انجام می‌داد و یا با حذف یک وعده غذاى روزانه، کار شبانه در کارگاه‌هاى برنج‌کوبى در نجف‌اشرف و گاهی با گرو گذاشتن عبا و قبا و یا دیگر لباس‌هایش به جمع‌آورى میراث و ذخایر اسلامى پرداخت.

این کتابخانه ابتدا در آبان‌ماه سال ۱۳۴۵ با بیش از ۱۰ هزار کتاب چاپی و ۲ هزار کتاب خطی در طبقه سوم مدرسه مرعشیه پایه‌گذاری شد و با استقبال طلاب و علما در شهریورماه سال ۱۳۵۳ با ۱۶ هزار کتاب خطی و چاپی به صورت رسمی افتتاح شد.

حجت‌الاسلام سید محمود مرعشی فرزند وی و رئیس «کتابخانه مرعشی نجفی» اظهار می‌کند: مرحوم پدرم زحمات فراوانی برای احداث کتابخانه کشیدند و سال‌ها در کارگاه‌های مختلف در نجف اشرف کار کرد و نمازهای استیجاری به جا آورد تا بتواند اعتبار لازم برای این کار را تهیه کند.

وی می‌گوید: این کتابخانه از لحاظ کیفیت نسخه‌های نفیس و کهن خطی اسلامی به عنوان بزرگترین کتابخانه در کشور ایران و سومین کتابخانه جهان و مرکز بزرگ فرهنگی بین‌المللی در دنیا شناخته شده ‌است.

نخستین کتاب قرآنی کتابخانه مرعشی نجفی مربوط به یک‌هزار و ۳۰۰ سال پیش (یعنی متعلق به زمان امام باقر (ع)) که بر روی پوست بز به خط کوفی نوشته شده، است. امروز این کتابخانه ۴۰ هزار جلد کتاب خطی با ۸۰ هزار عنوان به زبان‌های اسلامی و غیراسلامی و یک میلیون جلد کتاب چاپی دارد.

برخی از کتب این کتابخانه قصه‌ای خواندنی دارد مثلاً کتاب «ریاض العلماء» که نوشته علامه عبدالله افندی است را علامه از پیرزنی تخم مرغ فروش و به بهای صد روپیه خرید که البته مجبور شد به خاطر رقابتی که با «کاظم دلال» بر سر خرید این کتاب داشت به جرم دزدی به زندان رفت و به شرط بازگرداندن کتاب به مدت یک ماه، آزاد شد.

امام خمینی کتابخانه مرعشی نجفی را از کتابخانه‌های کم‌نظیر و شاید بی‌نظیر در ایران دانستند.

افرادی همچون بدیع‌الزمان فروزانفر، عباس اقبال آشتیانی، آقا بزرگ طهرانی و ... از این کتابخانه استفاده کردند و امروزه نیز نویسندگان و محققان زیادی همچون آیت‌الله عادل‌علوی، ناصر باقری‌بیدهندی، غلامرضا گلی‌زواره، سید مهدی رجایی، دکتر سامر کاظم (عراقی) و ... در این کتابخانه عضو هستند.

طی سال میهمانان خارجی از کشورهای مختلف از کتابخانه مرعشی نجفی دیدار می‌کنند. پرفسور دوبره یکی از اندیشمندان فرانسوی است که پس از بازدید از کتابخانه بزرگ آیت‌الله العظمی مرعشی‌نجفی با بیان اینکه برای وی بسیار تعجب‌آور است که چگونه یک عالم دینی این تعداد کتاب و آثار با ارزش خطی را جمع آوری کرده است، می‌گوید: کتابخانه حضرت آیت‌‌الله مرعشی‌نجفی، مجموعه‌ای کم نظیر است و اقدام این عالم شیعی خدمت به بشریت بوده و برای سایر ملت‌ها درس هوشیاری و ذکاوت در حفظ میراث فرهنگی خود است.

رئیس کتابخانه مرعشی‌نجفی می‌گوید: این کتابخانه هنوز آن طور که شایسته است در میان مردم شناخته شده نیست. منابع فراوانی در این کتابخانه وجود دارد و اندیشمندان خارجی شناخت بهتری نسبت به ایرانیان از این کتابخانه دارند.

به گفته فرزند آیت‌الله مرعشی‌نجفی، وی بر عمومی بودن این کتابخانه تاکید داشت و بر این عقیده بود که همه علاقه‌مندان و پژوهشگران باید بتوانند از آن استفاده کنند.

بخش ممنوعه کتابخانه مرعشی‌نجفی

آیت‌الله مرعشی‌نجفی برای جمع‌آوری سیستماتیک کتب گمراه کننده در حوزه علمیه قم تدبیری بی‌سابقه داشتند. وی مجموعه‌ای از کتاب‌هاى ممنوعه که موجب گمراهى افراد مى‌شوند را گردآورى کرده و از دسترس عموم دور نگه داشتند.

این بخش شامل تمام کتب گروهک‌هاى ملحد و ضد مذهب، مسلک‌هاى غیرشناخته شده و غیررسمى و کتاب‌هایی که بر ضداسلام و علیه پیامبران و ائمه اطهار (ع) نوشته شده، است.

ورود به این بخش محرمانه از کتابخانه آیت‌الله مرعشی‌نجفی تابع شرایط خاصی است که خود آیت‌الله مرعشی‌نجفی در زمان حیات آن را تعیین کرده است. تنها محققان و پژوهشگرانى که در نقد و رد آن‌ها بررسى و تحقیق می‌کنند و مورد تایید کتابخانه باشند می‌توانند از این بخش استفاده کنند.

کتابخانه مرعشی‌نجفی با سه هزار نفر عضو از سه بخش مطالعاتی شامل طلاب، دانشجویی و محققین تشکیل شده است.

نیمه اول سال بازدید کنندگان می‌توانند در سه بخش یعنی از ساعات ۸:۳۰ تا ۱۰ و ۱۰:۳۰ تا اذان ظهر و بعد از نماز ظهر تا ۱۳:۴۵ دقیقه و در نیمه دوم سال نیز از ساعت ۸ تا ۱۰:۳۰، ۱۰:۳۰ تا ۱۲ و ۱۲:۳۰ تا ۱۳:۴۵ دقیقه از کتابخانه استفاده کنند. همچنین روزهای جمعه و شنبه خانم‌ها می‌توانند از کتابخانه استفاده کنند.

آرامگاه و کتابخانه عمومی مرعشی‌نجفی در ۱۰۰ متری حرم حضرت معصومه (س) قرار دارد. آیت‌الله مرعشی‌نجفی وصیت کرد:« مرا در کتابخانه عمومی زیر پای محققان علوم آل محمد (ص) دفن کنید.»

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcfjjdy.w6d1cagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما