يکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۵۴
کد مطلب : 20440
معاون حوزه‌های علمیه:

سند تحول نشریات علمی پژوهشی حوزه تدوین می‌شود

قم نيوز : قم نيوز:‌معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه از تدوین سند تحول نشریات علمی و پژوهشی حوزوی خبر داد و گفت: سند تحول با برخی الزامات به عنوان مسیر و پایش میزان پیشرفت، دراختیار ستاد پژوهش‌های حوزه قرار می‌گیرد.
سند تحول نشریات علمی پژوهشی حوزه تدوین می‌شود
به گزارش قم نيوز و به نقل از پایگاه خبری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی عماد، در پنجمین گردهمایی مدیران مسئول و سردبیران نشریات علمی حوزوی، در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، در قم با بیان این که انتشار نشریات علمی در حوزه، با یک دهه پیش قابل قیاس نیست، ابراز داشت: امروز شاهد تحولات چشمگیری در عرصه نشریات علمی هستیم، زیرا اگر یک دهه پیش آثار محدودی از گروه های علمی پژوهشی حوزه منتشر می شد، امروز تعداد نشریات تولید شده بعضا دو رقمی شده است.

معاون پژوهشی حوزه های علمیه با تاکید بر لزوم همبستگی و حرکت بر اساس روندی منطقی، تصریح کرد: خانه نشریات باید به عنوان یک نهال نوپا و نهاد مردمی نشریات علمی، مورد حمایت جدی تر دست اندرکاران قرار بگیرد.

وی با بیان این که نقطه نظرات افراد در چهار گردهمایی گذشته، در سند پیش نویس تحول نشریات علمی پژوهشی لحاظ شده است، افزود: کسانی که ضرورت تولیدات نشریات حوزوی را احساس می کنند، باید در تدوین نهایی این سند مشارکت جدی داشته باشند و بقیه صاحب نظران و نویسندگان نیز با مشارکت خود به تدوین این نقشه ارزشمند کمک کنند.

وی ابراز امیدواری کرد: اصل سند تحول با برخی الزامات به عنوان مسیر و پایش میزان پیشرفت در اختیار ستاد پژوهش های حوزه قرار گیرد.

معاون پژوهشی حوزه های علمیه با تاکید بر این که باید به نظام جامعی برای حمایت از مصوبات علمی دست پیدا کنیم،گفت: اگر حوزه می‌خواهد، متصدی علم در عرصه نشریات دینی باشد، باید این کار را با حمایت هایی انجام دهد و این مسئله نشان دهنده ضرورت تقسیم کار است.

حجت الاسلام والمسلمین عماد با انتقاد از این که چرا هیچ مقاله علمی دینی در سال ۲۰۱۳ میلادی در ISI به ثبت نرسید، تصریح کرد: علی رغم همه نقدهایی که به ISI داریم، باید قبول کنیم که نشریات دینی در این زمینه مشکلاتی دارند، زیرا هنوز زبان جهانی مشترکی برای نجات شرایط موجود نداریم.

وی با اشاره وضعیت تولید دانش ایران در عرصه علوم انسانی، تصریح کرد: بیش از یک سوم مقالات ما را دانش شیمی تامین می کند در حالی که آثار ناچیزی برای عرضه مباحث علوم انسانی و اسلامی داریم.

معاون پژوهشی حوزه افزود: این مسائل نشان دهنده هشدارهای مقام معظم رهبری است که برخی دارند ما را به سمتی می برند که آنچه دیگران باید هزینه تولید آن را بدهند، ما تولید می کنیم و همین افراد برای عرضه علوم اسلامی به سراغ ما نمی آیند.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcjyxe8.uqeyxzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما