دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۰۰
کد مطلب : 20485

جایگاه نشریات حوزه در کشور باید ارتقاء پیدا کند

قم نيوز : قم نیوز: آیت الله غروی در پنجمین گردهمایی مدیران مسئول و سردبیران نشریات علمی حوزوی گفت: ارتقای نشریات علمی حوزه، نیازمند تلاش بیشتر است و باید این موضوع تحقق پیدا کند.
جایگاه نشریات حوزه در کشور باید ارتقاء پیدا کند
به گزارش قم نیوز، تکذیب خبر کذب برخی رسانه ها در رابطه با دیدار وزیر علوم با آیت الله مکارم، توسط این مرجع عالیقدر، از مهمترین عناوین امروز سخنان علمای حوزه علمیه است.

آیت الله مکارم شیرازى که در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم سخن می گفت، اظهار کرد: مطلب لازمى را مى‌خواستم تذکر دهم که آقایان توجه داشته باشند و آن این‌که وزیر محترم علوم روز پنج‌شنبه به قم آمد و بعضى از آقایان مصلحت دیدند با ایشان ملاقات کردند اما من با ایشان ملاقات نداشتم.

مرجع تقلید شیعیان تصریح کرد: در بعضى از جرائد معروف نوشته شده بود که آیت الله مکارم (شیرازی) هم با ایشان ملاقات کرده‌اند که من آن را جداً تکذیب مى‌کنم، البته افرادى واسطه شدند ولی من گفتم آمادگى ملاقات با ایشان را ندارم.

استاد عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: پرسیدند چرا آمادگی ملاقات نداری و من عرض کردم عزل و نصب‌هاى زیادى توسط ایشان در دانشگاه‌ها انجام شده که نه ، بنابراین بسیارى از نمایندگان محترم مجلس اعتراض کرده‌اند و اخیراً شوراى محترم انقلاب فرهنگى نیز به این عزل و نصب‌هاى بى‌رابطه اعتراض کرده‌اند.

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: من دیدم ملاقات با ایشان، تأیید آن عزل و نصب‌هایی است که توسط ایشان انجام گرفته و نه به مصلحت دانشگاه و دانشجویان عزیز ما بوده و نه به مصلحت نظام جمهورى اسلامى و در پیشگاه خداوند متعال مسئولم و بنابراین ملاقات را نپذیرفتم.
وی افزود: البته دولت محترم کارهاى خوبى انجام مى‌دهد که ما از آن تقدیر مى‌کنیم و احیاناً بعضى از خطاها صادر مى‌شود که بر ما شرعاً لازم است تذکر دهیم.

بزرگنمایی برخی رسانه ها

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پنج شنبه گذشته به قم سفر کرده بود و علی رغم درخواست های متعدد، موفق به ملاقات با برخی از مراجع تقلید از جمله آیت الله مکارم شیرازی نشد و تنها در مجلس ختم آیت الله موسوی کرمانی که توسط این مرجع تقلید برگزار شده بود، شرکت کرد و هنگام خروج لحظاتی با ایشان احوال پرسی کرد که برخی از جراید از گفتگوی بسیار کوتاه وی با آیت الله مکارم شیرازی به عنوان ملاقات وزیر علوم با آیت الله مکارم شیرازی یاد کرده بودند.

آیت الله نوری همدانی: شغل پزشکی در خدمت به خلق معنا پیدا می کند

آیت‏‌‏الله حسین نوری همدانی پیش از ظهر امروز در دیدار اعضای هیئت‌رئیسه دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اینکه شغل پزشکی در خدمت به خلق معنا پیدا می‌کند اظهار کرد: در اسلام هیچ عبادتی به اندازه خدمت به مردم دارای ثواب الهی نیست.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه حضرت علی(ع) علوم مختلف را به چهار علم مهم فقه ، طب، نجوم و ادبیات تقسیم کردند تصریح کرد: بر همین اساس همه علوم در یک مرتبه و جایگاه نیستند.

شناخت کامل اسلام

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه علم فقه شناخت در دین و آگاهی از کج فهمی‌ها در دین است بیان کرد: نخستین و مهم‌ترین علم، شناخت کامل دین اسلام است و ما وظیفه داریم که هم دین اسلام را بشناسیم و هم آن را به دیگران بشناسانیم.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در همه رشته‌ها کمبودهایی وجود دارد عنوان کرد: اسلام توجه بسیار زیادی را به پزشک و بیمار دارد و این موضوع باید در دروس دانشگاهی ما ورود پیدا کند.

آیت الله نوری همدانی سفارش امام(ره) در باره خدمت به محرومان را نباید فراموش کرد عنوان کرد: باید سعی کنیم که در علم پزشکی به محرومان و مستضعفان جامعه بسیار کمک کنیم و در این زمینه دولت نباید این موضوع را فراموش کند.

اتحاد مسلمانان برای مقابله با تکفیری ها

حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد فاضل در دیدار شیخ تاج الدین الهلالی از علمای الازهر که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، اظهار کرد: وظیفه‌ی اولیه علماء دین این است که حقیقت دین را برای نسل موجود بیان کنند.

وی افزود: یکی از مسائل مهم برای علمای شیعه و اهل سنت حفظ قرآن و معارفی است که در قرآن کریم آمده است؛ وهابیّت برای این که میان تشیّع و تسنن افتراق ایجاد کند، این تهمت را وارد کرده‌اند که شیعه، معتقد به تحریف قرآن است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: شیعه از زمان شیخ طوسی در قرن پنجم تفسیر تبیان را نگاشته است که همین قرآن موجود است.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: انتظار این است که علماء اهل‌سنت مجالی برای حرفهای وهابیت در مراکز علمی و دانشگاهی باقی نگذارند. باید پرونده این بحث را ببندیم و اجازه ندهیم جایی مطرح شود.

تکفیری ها خارج از اسلام هستند

وی با اشاره به ریشه تکفیری‌ها گفت: این‌ها خارج از اسلام هستند و واقعاً باید علمای شیعه و اهل‌سنت اعلام عمومی کنند که تکفیری‌ها نه تنها منسوب به اسلام نیستند بلکه خارج از اسلام هستند و اگر امروز این مسئله دنبال نشود ضربه‌های بسیار زیادی در آینده متوجه شیعه و اهل سنت خواهد بود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)با بیان این که علاج مسئله‌تکفیری تکیه بر مشترکات است، بیان کرد: برای حل مسئله‌ی تکفیری‌ها باید نشست‌هایی بین علمای شیعه و اهل‌سنت به وجود آید امروز این خطر مشترک است.

حجت الاسلام والمسلمین فاضل لنکرانی گفت: با اینکه تکفیری‌ها مولود آمریکا و اسرائیل‌اند، تمام پرونده‌ تکفیری‌ها در سازمان‌های امنیتی آمریکا و اسرائیل بسته شده، اما امروز خطر تکفیری‌ها از خطر آمریکا به مراتب بیشتر است.

حجت الاسلام کعبی: سست شدن پایه های نظام سلطه، انکار ناپذیر است

حجت الاسلام والمسلمین عباس کعبی، در جمع مسئولین، اساتید و طلاب مدرسه علمیه امام حسین(ع) قم، به تبیین رهنمودها و دغدغه های رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر اعضای مجلس خبرگان رهبری پرداخت و اظهار کرد: سست شدن پایه های نظام سلطه از واقعیات های انکار ناپذیر است و بحران اقتصادی موجود در غرب نیز حاکی از این مسئله است.

مذاکرات هسته ای، نماد قدرت نظام اسلامی

عضو جامعه مدرسین حوزه در ادامه به واقعیت های موجود در ایران اسلامی اشاره کرد و گفت: ایستادگی و مقاومت در برابر نظام سلطه و غرب از ویژگی های ملت ایران است و این مسئله در سایه اسلام گرایی حاصل شده، نه ملی گرایی.

وی اشاره ای هم به مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ کرد و گفت: مذاکرات هسته ای، حاکی از قدرت نظام اسلامی است؛ البته باید در این مذاکرات خطوط قرمز حفظ شود و حقوق ملت پایمال نگردد.

لزوم مرز بندی شفاف با دشمنان

حجت الاسلام والمسلمین کعبی، مرز بندی شفاف با دشمنان ایران اسلامی را از دیگر از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب ذکر و بیان کرد: چگونه ممکن است عده ای با ادعای مسلمان بودن، با تندروی و افراط، بین مسلمین تفرقه ایجاد کنند؟ جز این که به وسیله دشمنان اسلام و اهل بیت(ع) یعنی آمریکا و انگلیس حمایت می شوند.

معاون پژوهشی حوزه علمیه: شاهد تحولات چشمگیری در عرصه نشریات علمی هستیم

حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی عماد، شنبه شب در پنجمین گردهمایی مدیران مسئول و سردبیران نشریات علمی حوزوی، در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در قم، با بیان این که انتشار نشریات علمی در حوزه، با یک دهه پیش قابل قیاس نیست، ابراز کرد: امروز شاهد تحولات چشمگیری در عرصه نشریات علمی هستیم، زیرا اگر یک دهه پیش آثار محدودی از گروه های علمی پژوهشی حوزه منتشر می شد، امروز تعداد نشریات تولید شده بعضا دو رقمی شده است.

معاون پژوهشی حوزه های علمیه با تاکید بر لزوم همبستگی و حرکت بر اساس روندی منطقی، تصریح کرد: خانه نشریات باید به عنوان یک نهال نوپا و نهاد مردمی نشریات علمی، مورد حمایت جدی تر دست اندرکاران قرار بگیرد.

معاون پژوهشی حوزه های علمیه با تاکید بر این که باید به نظام جامعی برای حمایت از مصوبات علمی دست پیدا کنیم، گفت: اگر حوزه می‌خواهد، متصدی علم در عرصه نشریات دینی باشد، باید این کار را با حمایت هایی انجام دهد و این مسئله نشان دهنده ضرورت تقسیم کار است.

آیت الله غروی: ارتقای نشریات علمی حوزه، نیازمند تلاش بیشتر است

آیت الله سید محمد غروی، در پنجمین گردهمایی مدیران مسئول و سردبیران نشریات علمی حوزوی که با هدف ایجاد زمینه ارتباط بین مسئولین نشریات علمی حوزوی، ارائه طرح وضعیت شناسی نشریات، بررسی سند چشم انداز پنج ساله نشریات علمی حوزوی و بیان سیاست و عملکرد حوزه در عرصه نشریات در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در قم برگزار شد، به سخنرانی پرداخت.

وی در ادامه اعطای مجوز به نشریات حوزوی را یکی از حقوق حوزه دانسته و افزود: طلاب فاضل حوزه در گذشته برای ارائه مقالات علمی پژوهشی خود به نشریات با مشکلات گوناگونی مواجه بودند.

عضو جامعه مدرسین حوزه با بیان اینکه حوزه از ظرفیت عظیم علمی برخوردار است، گفت: برای ارتقای نشریات علمی پژوهشی باید مدیران مسئول و سردبیران با تکیه بر هیئت تحریریه توانمند، تلاش بیشتری از خود نشان دهند.

توجه ویژه مدیر مسئولان نشریات بر فصلنامه ها

آیت الله غروی همچنین خواستار نظارت بیشتر مدیران مسئول بر فصلنامه ها و نشریات شد و خاطر نشان کرد: چاپ مقالات در نشریات نیازمند توجه مدیر مسئول است، چرا که آن ها باید در محتوای مطالب دقت کافی را داشته باشند.

وی بر نظام مند کردن و شیوه تحقیقات حوزوی تاکید کرد و گفت: تحقیقاتی که از منابع اسلامی اتخاذ می شود باید با روش اصولی خاصی پیگیری شود، چرا که برخی مقالات با وجود این که ظاهر علمی پژوهشی ندارند، اما از منابع اصولی و روایی برگرفته شده اند.

عناوین حوزوی کم ارزش نشوند

آیت الله غروی تصریح کرد: اگر نشریات علمی پژوهشی متعلق به حوزه است، باید تلاش کرد تا مقالات نیز از افراد حوزوی گرفته شود.

وی با تاکید بر لزوم اهتمام به عناوین حوزوی، افزود: متاسفانه عناوین حوزوی گاهی کم ارزش می شوند و به معادل ها بیشتر دل خوش می شود، در حالی که این شیوه صحیح نیست.

آیت الله غروی با تاکید بر این که نشریات حوزوی را باید با نگاه حوزوی نگریست، گفت: جایگاه نشریات حوزه باید ارتقا داده شود، زیرا دیگران با عینک های خود، کاه حوزه را کوه مشاهده می کنند.

انتهای پیام/ 126
https://qomnews.ir/vdciw5ar.t1auv2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما