پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۰۱
کد مطلب : 20704
حجت الاسلام واعظی:

لزوم پرهیز از کمیت گرایی در تولید آثار هنر دینی

قم نيوز : قم نيوز: رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه باید از کمیت گرایی در تولید آثار هنر دینی پرهیز کرد، گفت: برای رسیدن به جریان ساز فرهنگی باید از آسیب کمیت گرایی خود را برحذر دانیم.
لزوم پرهیز از کمیت گرایی در تولید آثار هنر دینی
به گزارش قم نيوز، حجت الاسلام احمد واعظی قبل از ظهر پنج‌شنبه در مراسم رونمایی از ۶۷ اثر ادبی، هنری و تصویری که با حضور مسئولان دفتر تبلیغات اسلامی قم و طلاب در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: برای رسیدن به جریان سازی فرهنگی باید از آسیب کمیت گرایی خود را برحذر دانیم و به اینکه حجم آثار تولید شده را در سال آینده افزایش دهیم اکتفا نکنیم و کیفیت کار و اثربخشی باید در نظرگرفته شود.

وی ادامه داد: جریان سازی علمی و فرهنگی یکی از اهداف دفتر تبلیغات اسلامی است و روزی می‌توانیم احساس موفقیت کنیم که در عرصه هنر دینی فرهنگ و علم گام بردایم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم عنوان کرد: جریان سازی از شاخصه‌هایی است که اگر محقق شود می‌تواند نشانه و شاخص خوبی برای دستگاه‌های علمی و فرهنگی داشته باشد و برای رسیدن به این باید الزاماتی را رعایت کرد.

حجت الاسلام واعظی، هدف گذاری صحیح را یکی از الزاماتی عنوان کرد که باید به آن توجه داشت و افزود: نباید لذت برای لذت و هنر برای هنر و ادب را برای ادب بخواهیم بلکه لذت آفرینی هنری برای هنر انسان ساز و تقویت باورمندی دینی بسیار مهم بوده و این هنر خلاقیت را در خدمت تقویت باور دینی و تقویت رفتار دینی و اندیشه سازی قرار دهیم.

کار هنری بدون سنجش ذائقه مخاطب اثربخش نخواهد بود


وی ادامه داد: همچنین باید مخاطب‌شناسی کرد زیرا کار هنری بدون سنجش ذائقه مخاطب اثربخش نخواهد بود و باید اسلوب مناسب داشت زیرا محتوای خوب باید در قالب خوب و مطابق طبع و ملایم با روحیات عرضه شود.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به خلاق بودن و پیشرو بودن فکر و اندیشه عنوان کرد: فکر و اندیشه ما باید نو و پیشرو باشد و بتواند پرواز دادن و به پرواز در آوردن ذهن مخاطب را ایجاد کند و این از عوامل مناسب در جریان سازی است.

حجت الاسلام واعظی با اشاره به جذاب بودن هنر دینی ابراز کرد: فکر هنری غیر از محتوایی و اندیشه که باید نو باشد از لحاظ قالب نیز باید نو و جذاب باشد و با همه الزامات گفته شده می‌توان وجه دینی را ایجاد کرد.

وی افزود: وجه دینی کار خلاق جریان ساز حوزوی نیست که مستقیم و غیرمستقیم و غیرهنری و لطیف مضامین بیان شود بلکه مضامین در کنار وجه هنری باید نتیجه دینی داشته باشد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم یادآور شد: در فیلم‌ها بدون درنظر گرفتن وجه هنری، وجه دینی آن را نشان می‌دهند و این عمل نمی‌تواند در ذهن بیننده اثرگذار باشد.

وی بیان داشت: پیام‌های دینی و وجوه انسان ساز دینی و معنویت آفرین دین باید به وجوه مناسب در کار هنری داشته باشد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم عنوان کرد: حجت الاسلام کمساری رصد فرهنگی هنری آثار تولید شده در مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات را انجام دهد و بررسی شود که آثار چه پژواکی در جان و روح مخاطبان داشته باشد و ضعف‌ها و قوت‌ها و آثاری که مخاطبان زیادی داشته مورد بررسی قرار گیرد.

وی ابراز کرد: امروز زمینه تولید ادبی از سوی حوزه علمیه قم بروز کرده و در عرصه هنر دینی به دوران بلوغ و شکوفایی خود نزدیک شده است، این آثار حاصل دو سال تلاش در مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی است که به ثمر رسیده و این آثار نوید بخش فعالیت‌های بعدی خواهد بود.

نباید در قدم اول تولید آثار ارضای کاذب به وجود آید

حجت الاسلام واعظی ادامه داد: درحال حاضر این آثار در مرحله معرفی قرار دارند و تا وصول غایت و نتیجه گیری جدی فاصله زیادی داریم و خوش درخشیدن آثار مرکز فرهنگی هنری نباید ارضای کاذب به وجود آورد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بیان کرد: این محصولات ثمره ذوق و تلاش هنرمندان و به ویژه حجت الاسلام کمساری است و امروز شاهد ثمرات آن هستیم و باید افق‌های بلند را دید و به دوردست نگریست و این، حجم و عزم مضاعف می‌خواهد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم عنوان کرد: امید است قرین شدن آغاز سال نو با ایام فاطمیه نوید بخش معنویات بیشتر و توجهات ویژه به ساحت حق شود.
انتهاي پيام/126
https://qomnews.ir/vdcc0mqi.2bqxx8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما