پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۷:۴۲
کد مطلب : 2397
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

سایه افکار آخوند خراسانی تمام حوزه‌های علمیه را فرا گرفته است

قم نيوز : قم نیوز: عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: معروفیت و برجستگی مرحوم آخوند خراسانی به حدی است که سایه افکار و اندیشه این عالم فقید تمام حوزه‌های شیعه در نجف و قم را در برگرفته است.
سایه افکار آخوند خراسانی تمام حوزه‌های علمیه را فرا گرفته است
به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام احمد مبلغی با بیان اینکه معروفیت و برجستگی مرحوم آخوند خراسانی به حدی است که سایه افکار و اندیشه این عالم فقید تمام حوزه‌های شیعه در نجف و قم و را در برگرفته، تصریح کرد: جایگاه و شهرت زیاد مرحوم آخوند خراسانی امری واضح و مسلّم است.

وی افزود: صاحب کفایه از لحاظ شهرت یک شخصیت تام و تمام است و مقصود از برگزاری کنگره‌ها این است که ما به یک شخصیت بزرگ که شهرت ندارد، یا شهرتش مشخص نیست، شهرت داده یا شهرت او را تکمیل کنیم اما صاحب کفایه مشکلی از لحاظ شهرت و مطرح بودن ندارد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اینکه برگزاری کنگره آخوند خراسانی برای احیای نام نیست، گفت: شخصیت مرحوم آخوند به همان اندازه که دارای شهرت عظیم است، استحقاق تحلیل، بررسی و واکاوی را نیز دارد و تحلیل درست شخصیت مرحوم آخوند برای حوزه‌های علمیه یک الگو است.

وی اضافه کرد: جنبه‌های مختلفی در شخصیت ایشان وجود دارد که می‌تواند دستمایه‌های این تحلیل قرار گیرد و نخستین دستمایه جدی و محوری مرحوم آخوند این است که در تاریخ اصول شیعه به عنوان نقطه عطف و یکی از پیچ‌های تحولی اصول شیعه تلقی می‌شود.

مبلغی بیان کرد: با نظر به اصول صاحب کفایه از هر منظر، اصول آخوند خراسانی نقطه عطفی است که علم اصول را از یک مرحله به مرحله دیگر سوق می‌دهد.

وی با بیان اینکه حذف آخوند خراسانی از سیر مطالعاتی اصول به محرومیت تحلیل‌گر تاریخ اصول در دستیابی به بسیاری از وقایع و حقایقی که در این تاریخ محقق شده بر می‌گردد، خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه پاره‌ای از این حقایق نقش کلیدی و محوری در شناخت سایر زوایای اصولی دارند به شناخت صاحب کفایه نیازمندیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: مرحوم نائینی، مرحوم آقا ضیاء و برخی دیگر از شاگردان محقق خراسانی از شخصیت‌هایی هستند که سالیان دراز و به صورت اشباع شده در درس مرحوم آخوند شرکت کرده‌اند و اینها از همان مدرسه آخوند برخاسته‌اند.

وی بیان کرد: حرکتی را که آخوند خراسانی شروع کرد تبدیل به مدرسه‌های اصولی نائینی، عراقی و کمپانی شد و این شخصیت‌های صاحب مکتب و مدرسه، و تحول ساز مرهون استعداد و نبوغ زیاد خود نبوده‌اند، بلکه از مکتب آخوند خراسانی فارغ‌التحصیل شدند.

‌مبلغی ادامه داد: نائینی، عراقی، کمپانی نقادی و جسارت در مقابل مشهورات و جرأت لازم برای نقادی را از مدرسه آخوند و از خود آخوند فرا گرفته‌اند.

وی بیان کرد: این اعاظم زاویه‌ها، ایستگاه‌ها و سکوهای پرش نقادی را از صاحب کفایه آموخته‌اند و اگر آخوند در این مرحله اصولی نمی‌بود، شاید علم اصول مسیر دیگری را در پیش می‌گرفت.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: خصلت مدرسه و مکتب‌سازی آخوند خراسانی و اصول او مسئله‌ای درخور توجه است.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdcc.oqia2bq1mla82.html
نام شما
آدرس ايميل شما