شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب : 2412
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

آخوند خراسانی سرآمد علمای نجف بود

قم نيوز : قم نیوز: عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: یکی از علمای صاحب نقش و نفوذ آخوند خراسانی است که باید گفت سرآمد علمای نجف بود.
آخوند خراسانی سرآمد علمای نجف بود
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام علی‌اکبر ذاکری اظهار کرد: علما به عنوان وارثان انبیاء، مرزداران عقیده و باورهای دینی، همواره در تلاش بوده‌اند تا دین و باورهای دینی و اعتقادی را از هرگونه هجوم، بدعت و خرافه نگهداری کنند.

وی افزود: این در حالی است که علما علاوه بر صیانت از دفاع از باورها، در پاسداری از مرزهای جغرافیایی، ارزش‌های مردمی و استقلال کشور نیز نقش بی‌بدیلی را ایفا کرده‌اند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: علما با استفاده از مکانیزم‌های خاص فقه شیعی، نظیر صدور فتوا و احکام جهادی در برخورد با تهاجم دشمن، به مثابه سدی استوار ایستادند و مانع پیشروی آنان شدند.

وی خاطرنشان کرد: نحوه عملکرد علما در برابر حوادث موجود، به حسب شرایط و مقتضیات زمان، متفاوت بود و طیف وسیعی از عملکرد را از صدور فتوا تا رهبری جنبش‌ها و نهضت، در بر می‌گرفت.

ذاکری اضافه کرد: در این رابطه می‌توان به حوادث مهمی همچون «انقلاب مشروطه»، «نهضت ملی شدن صنعت نفت» و «انقلاب شکوهمند اسلامی»، «جنگ تحمیلی» و مواردی از این دست اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: انقلاب مشروطه، به عنوان یکی از نقاط عطف تاریخ تحولات سیاسی اجتماعی ایران، کارنامه روشنی را از عمکرد علماء، روحانیت و مراجع عظام تقلید در پیشبرد و تحقق آن به نمایش می‌گذارد و به اعتراف دوست و دشمن، روحانیت به طور عام و مراجع و علمای طراز اول به طور خاص، نقش عمده‌ای در رهبری و پیروزی این انقلاب و به زانو درآوردن استبداد به عهده داشتند.

این دانش آموخته حوزه علمیه قم تصریح کرد: یکی از علمای صاحب نقش و نفوذ آخوند خراسانی است که باید گفت سرآمد علمای نجف بود.

وی افزود: هر چند که علمای نجف در رهبری انقلاب مشروطه و هدایت جریان‌های مذهبی نقش بی‌بدیلی داشتند و پیروزی این انقلاب، مرهون حضور جمعی آنان در حمایت از نهضت بوده است ولی اسناد، داده‌ها و واقعیت تاریخی نشان می‌دهد که آخوند، در حمایت و رهبری مشروطه پس از آغاز استبداد صغیر، نقش بنیادی داشته است و رهبری اصلی حرکت را بر ضد محمد علی شاه به عهده داشته است.

ذاکری خاطرنشان کرد: به طور کلی نقش آخوند خراسانی را می‌توان در این برهه خاص تاریخی، در پنج مقطع از آغاز تا تشکیل مجلس اول، در مجلس اول و تصویب قانون اساسی، دوران استبداد صغیر، فتح تهران و آغاز مشروطه دوم و در نهایت اشغال ایران توسط روسیه مورد بررسی قرار داد.

وی افزود: از دوره سوم به بعد، علمای نجف به‌ویژه آخوند خراسانی، رهبری نهضت را به عهده داشت و آخوند به همراه دیگر علما، به مبارزه با استبداد داخلی یعنی محمد علی شاه پرداختند و با کمک نیروهای داخلی، آن را به زانو درآوردند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: « صدور حکم جهاد»، «تحریم دادن مالیات به دولت»، «تعیین انجمن تبریز به جای مجلس»، «تبیین اصول مشروطه»، «صدور فرمان اخراج تقی زاده از مجلس دوم و ممنوعیت دخالت وی در امور حکومتی»، «مخالفت با دخالت دولت روسیه در ایران و تحریم کالاهای روسیه»، «مخالفت با دخالت انگلیس در ایران»، «دعوت مسلمانان به اتحاد اسلامی» و «سفر به ایران به قصد نجات ایران از اشغال بیگانگان» از جمله عملکردهای آخوند در مبارزه با استبداد و استعمار و همچنین اقدام در راستای تحقق انقلاب مشروطه بود.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdca.6nuk49nyu5k14.html
نام شما
آدرس ايميل شما