چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۲۶
کد مطلب : 24278

قانون استانی کردن مدیریت آب اشتباه محض است

قم نيوز : قم نیوز: معاون برنامه‌ریزی استاندار قم گفت: قانون استانی کردن مدیریت آب اشتباه محض است.
قانون استانی کردن مدیریت آب اشتباه محض است
به گزارش قم نیوز، سیدحسن رضوی عصر امروز در همایش کشوری چالش‌ها و بحران‌های حوزه دریاچه نمک در سخنانی اظهار کرد: باید با فرهنگ‌سازی جایگاه واقعی آب را در جامعه نهادینه کنیم.

وی با اشاره به بی‌توجهی‌ها نسبت به اهمیت و ارزش جایگاه آب، خاطرنشان کرد: چه از نظر شرایط شرعی و مسائل فنی و چه از بعد اقتصادی کمترین ارزش را برای این کالای پر ارزش قائل هستیم.

معاون برنامه‌ریزی استاندار قم با اشاره به مصرف بی‌رویه آب یادآور شد: اینگونه مصرف صدمات جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: عدم توجه به ارزش آب به عنوان یک کالای اقتصادی موجب می‌شود تاسیسات زیربنایی و سرمایه‌های مردم را طی ۵ دهه گذشته در سد سازی هزینه‌ کرده‌ایم در شرایط فعلی با رفتارمان مستهلک کنیم.

رضوی با بیان اینکه در بهره‌برداری از تاسیسات در بعد ملی و استانی شرایط مطلوبی نداریم، تصریح کرد: به صورت عمومی راندمان و بهره‌وری بسیار پایینی داریم.

وی با تأکید بر اینکه تجارب مدیریتی منابع آب در ۵۰ سال گذشته حکایت از ناکارآمدی‌هایی دارد، ابراز کرد: رویکرد ما در ۵ دهه گذشته عرضه‌محور بوده است که این امر ناکارآمدی خود را اثبات کرده است.

معاون برنامه‌ریزی استاندار قم برخوردهای جزء‌نگر و منطقه‌ای در خصوص آب را از دیگر تجربیات ناکارآمد گذشته ذکر کرد و گفت: با منطقه‌ای کردن مدیریت منابع آب از سال ۸۵ شرایط حادتر شد.

وی خاطرنشان کرد: طی ۵۰ سال گذشته توسعه بر مبنای مباحث اقتصادی و فرهنگی و سیاسی با نگاه زیست محیطی و با محور قرار دادن مردم در دنیا جواب گرفته است که ما در کشور کمتر به آن نگاه کردیم.

رضوی پول و تکنولوژی و مدیریت را به تنهایی پاسخگو ندانست و افزود: مشکلات امروز حاصل برنامه‌ریزی دیروز بوده است؛ برنامه‌ها باید با نگاه به وضعیت و واقعیت امروز و حل مشکلات بر اساس منطقی که دنیا حاکم است باشد.

وی آب را در صدر ۸ چالش بزرگ دنیا دانست و گفت: بشر در طبیعت دخل و تصرف کرده است و حاصل کار آن را می‌بینیم.

معاون برنامه‌ریزی استاندار قم با اشاره به روند افزایش در تقاضای آب ابراز کرد: اگر این روند همینگونه ادامه پیدا کند با انتقال حوزه به حوزه آب هم مشکل آب قم حل نمی‌شود.

وی با بیان اینکه آنچه مشکل ما را حل می‌کند برنامه‌ریزی برای مشکل آب است، اظهار کرد: پول و زور و قانون مشکلات را حل نمی‌کند بلکه باید از آنچه داریم به درستی استفاده کنیم.

رضوی با اشاره به کاهش ۹۲ درصدی رودخانه‌های قم خاطرنشان کرد: ای سی آب چاه‌ها بیش از دو برابر شده است که این امر شرایط را برای ما سخت می‌کند.

وی در ادامه انتقاد تندی به عدم حضور مسئولان عالی‌رتبه وزارت نیرو در این همایش کرد و گفت: تاسف باید خورد از تیم‌هایی که در این وزارتخانه جمع شدند و دعوتنامه کتبی دادیم نیامدند.

معاون برنامه‌ریزی استاندار قم در بخش دیگری از سخنان خود قانون استانی کردن مدیریت آب را اشتباه دانست و تاکید کرد: امروز در سطح استان‌ها تفاهم نداریم و تفاهم‌ها به تقابل تبدیل شده است که این امر خروجی یک تصمیم غلط است که باید این تصمیم اصلاح شود.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط فعلی امکان توزیع عادلانه آب و استقرار عدالت اجتماعی مهیا نیست تصریح کرد: باید زمینه را مهیا کنیم و در مصارف توازن داشته باشیم و تا این توازن وجود نداشته باشد نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcc4iqi.2bq0m8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما