دوشنبه ۹ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب : 24881

قم پایلوت "اس.اُ.اس" خواهد شد

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل مدیریت بحران استان قم از پایلوت شدن قم برای اجرای طرح SOS ایران خبر داد.
قم پایلوت "اس.اُ.اس" خواهد شد
به گزارش قم نیوز، با وجود اینکه یک سال از حادثه‌ای که در کیلومتر ۳۰ اتوبان قم - تهران، در محدوده پاسگاه کوشک نصرت اتفاق افتاد، می‌گذرد و آهن پاره‌های اتوبوس مرگ حالا دیگر اسقاط شده است تا رویداد خونین ۱۸ شهریور ۹۲ فراموش شود، حرف و سخن از این اتفاق هنوز تازه است.

تازه کردن این سانحه مهیب که منجر به بسته شدن ۱۰ ساعته اتوبان تهران - قم شد، خانواده های بسیاری را داغدار کرد، افکار عمومی را جریحه دار کرد و ... ، برای تکراری است که در بروز حوادث مشابه رخ می‌دهد و بر تعداد قربانیان و بازماندگان اتفاق های جاده‌ای اضافه می‌کند.

بروز این حادثه سبب شد تا گروهی با حضور متخصصان و کارشناسان علمی مدیریت بحران تشکیل شود و افزایش هماهنگی سازمان‌های امداد و نجات در حوادث را مورد بررسی قرار دهد.

تالار امام رضای استانداری قم ساعات نزدیک به افطار اولین روز از ماه رمضان میزبان جلسه اعضای ستاد مدیریت بحران استان بود که با حضور مهمانانی از اورژانس کشور برگزار شد.

محسن اوروجی، مدیرکل مدیریت بحران استان از اجرای طرح sos در قم سخن گفت، طرحی که اجرای آن از سال ۱۹۰۰ در سیستم نیروی دریایی اروپا آغاز شد و به دیگر حوزه‌ها نیز تسریع پیدا کرد.

" سه نقطه، سه خط و سه نقطه" ممتد مورس یا پیش علامت sos و به معنی درخواست نجات و کمک در جهان بین الملی و سیستم کشتی رانی است که در دهه ۷۰ در سیستم سلامت اروپا مورد استفاده قرار گرفت و برای ادغام فعالیت‌های امدادی، کشورهای اروپایی پذیرفتند که سازمانی به نام SOS تشکیل شود تا در ارائه خدمات سلامت و اورژانسی متمرکز باشد.

۴۴ کشته و ۴۳ فوتی و مجروح در یک حادثه جاده‌ای، آماری نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت، بازماندگان مسیرهای اصفهان به تهران و تهران به یزد که حالا عبور دوباره از این مسیر تداعی گر، آتش و بوی سوختن و فریادهای حاکی از وحشت و نگرانی برای آنها است، می‌توانند اینگونه تصور کنند که این اتفاق زمینه مطالعات و پژوهش‌هایی را فراهم کرد که قصد دارد با ارائه یک طرح بررسی شده و اجرای آن، حضور به موقع دستگاه ها و نهادهای امداد و نجات را ساماندهی کند تا بروز این حوادث کاهش یابد.

اوروجی گفت: حادثه‌ای رخ می‌دهد و اورژانس از آن آگاه می‌شود، وقتی این نهاد در صحنه حاضر می‌شود ضرورت حضور آتشنشانی تشخیص داده می‌شود، پس از آن حضور هلال احمر مورد توجه است، هر دستگاه امدادی به صورت جزیره‌ای کار خود را انجام می‌دهد اما محوریت و مدیریت باید با یک دستگاه باشد.

مدیرکل مدیریت بحران استان این توضیحات را ارائه کرد و پس از آن از پایلوت شدن استان قم برای اجرای طرح SOS ایران خبر داد.

طرح تشکیل مرکز اورژانس ملی SOS در نشست ۴۵ کمیسیون ایمنی راههای کشور در بهمن سال گذشته به تصویب رسید، در این طرح همه تماس‌های اضطرارای (تصادفات، آتش سوزی، حوادث و ...) به شماره‌ای واحد تحت پوشش و مدیریت مرکز امداد و فوریت‌های پزشکی با دید سلامت محور منتقل می‌شود و اجرای آزمایشی این طرح در استان قم در نظر گرفته شده است.

فوت هر فرد در اثر تصادفات جاده‌ای، با توجه به شغل و خدماتی که فرد ارائه می‌دهد یک تا ده میلیارد تومان برای کشور تبعات دارد که اوروجی اجرای طرح SOS را یکی از محورهای کاهش این هزینه‌های گزاف در تصادفات جاده‌ای عنوان کرد.

وی از تشکیل کارگروه تخصصی با حضور مسئولان نهادی درگیر در این موضوع خبر داد که در این کارگروه جزییات طرح بررسی شده و مرحله به مرحله در بوته نقد قرار گرفته و تشریح می‌شود.

اطلاع رسانی خوب و به موقع برای اجرای طرح SOS ضروری است

استاندار قم نیز در این جلسه که با حضور معاون فنی اورژانس کشور برگزار شد در سخنانی با اشاره به انتخاب قم به عنوان شهر پایلوت اجرای طرح اورژانس ملی گفت: دلیل اول برای اجرای طرح sos مسئله همکاری و هماهنگی مدیریت استان با دستگاه ها است، با وجود پاره‌ای مشکلات، زمانی که یک مراسم آیینی و ملی در قم برگزار می‌شود هماهنگی و حضور تمام دستگاه‌ها مشهود است.

حجت الاسلام محمد صادق صالحی منش تصریح کرد: به محض اینکه طرح ارائه شد مسئولان دستگاه‌ها به کمبود زیرساخت‌ها اشاره کردند و در این زمینه اظهار نگرانی شد.

به گفته وی، با توجه به امکانات موجود در استان باید تلاش شود مشکلات زیرساختی برطرف شده تا اجرای آزمایشی طرح با موفقیت همراه باشد.

استاندار قم اجرای طرح را از شهریور امسال تا سال آینده پیشنهاد داد و مدت باقی مانده را زمانی برای انجام مقدمات کار عنوان کرد تا طرح به موفقیت برسد.

وی مسئله بهره مندی از سیستم مانیتورینگ و اطلاع رسانی به موقع را دو عامل در زمینه موفقیت اجرای طرح عنوان کرد و گفت: علت اینکه شماره تماس ۱۱۰ توانسته است جایگاه خود را در بین مردم بیابد، این است که پلیس در این زمینه با عزم جهانی ورود پیدا کرد و با تمام امکانات و قوا دست به اطلاع رسانی زد.

حجت الاسلام صالحی منش یادآور شد: شماره انتخاب شده برای اجرای طرح باید به دفعات اطلاع رسانی شود تا گوش مردم به شنیدن آن عادت کند.

شهرداری برای اجرای SOS آماده همکاری است

مسیح الله معصومی، معاون شهرسازی و امور زیر بنایی شهرداری قم، اولین فردی بود که با گریز به اقدامات شهرداری در زمینه مانیتورینگ معابر شهری آمادگی شهرداری قم برای اجرای آزمایشی طرح SOS را اعلام کرد.

به گفته وی، راه اندازی مرکز کنترل ترافیک شهرداری با ۲۴ دوربین نظارتی و ۴ دوربین ثبت سرعت در سطح شهر می‌تواند کمک موثری در همکاری با نهادهای امدادرسانی باشد و شهرداری قم می‌تواند به عنوان محور اصلی تمام نظارت‌های تصویری را بر عهده بگیرد.

تاکید بر حضور اپراتورهای همراه اول و ایرانسل

محمدجواد شاکر آرانی، مدیرکل اطلاعات استانداری قم در سخنان خود به تصادفات درون شهری اشاره کرد و از تک رقمی بودن آن سخن گفت.

هماهنگی در داخل شهر برای اجرای طرح مذکور یکی از موضوعاتی بود که وی به آن اشاره کرد و از آن به عنوان فاکتوری یاد کرد که باید در مطالعات مورد توجه باشد.

به هر اندازه که اورژانس مجهیز به سیستم‌های امدادرسانی پیشرفته می‌شود دیگر دستگاه‌های امدادی نیز باید از این سیستم‌های هوشمند بهره بگیرند، این توازن در ارائه خدمات سلامت و امداد مشهود خواهد بود.

حضور اپراتورهای ایرانسل و همراه اول برای شناسایی آدرس و اطلاعاتی از مددجو و توجه به تعریف قانون در مسائل حقوقی برای اجرای طرح از دیگر موضوعاتی بود که شاکر آرانی در سخنرانی ۵ دقیقه‌ای خود به آنها اشاره کرد.

طرحی برای مدیریت حضور تمام دستگاه‌های امدادی در صحنه حادثه

محمد گلفشان که از دی‌ماه سال گذشته با تودیع علیرضا ظهیری، سکان هدایت هلال احمر قم را به دست گرفته است، اجرای طرح هایی را که در راستای کاهش حوادث و کمک به سلامت مردم باشد به عنوان طرح مورد استقبال تمام دستگاه‌ها نام برد.

توجه به زیرساخت‌ها یکی از موارد مطروح از سوی مدیر عامل جمعیت هلال احمر قم بود که گفت: در حال حاضر بین حوادث شهری و خارج از شهر اختلاف وجود دارد، هلال احمر در زمینه حوادث داخل شهری دخالتی ندارد و دستگاهی مانند آتشنشانی در داخل و خارج از شهر وضعیت مشخصی ندارد.

"فرماندهی صحنه حادثه با کیست؟" این سئوالی بود که گلفشان در ادامه موضوعات مورد توجه خود در زمینه طرح SOS به آن اشاره کرد و خواستار تشکیل جلسه برای بیان جزئیات طرح شد.

اهمیت به امنیت اجتماعی در کنار امنیت سلامت

حضور کارشناسان اجتماعی در صحنه حادثه، یکی از برنامه‌هایی که در کشورهای دنیا شناخته شده و اجرا می‌شود، این کارشناسان متشکل از گروهی روانشناس و جامعه شناس هستند که از لحاظ روانی و روحی آسیب دیدگان را تیمار می‌کنند و امنیت از دست رفته روانی را به حادثه دیدگان بازمی‌گردانند.

رضا سلیقه، مدیرکل بهزیستی استان در این جلسه که با حضور به موقع اعضا در ساعت مقرر آغاز به کار کرد، امنیت اجتماعی را یکی از ارکان سلامت عنوان کرد و افزود: این موضوع به بحث جاده‌ای و داخل شهری ارتباط ندارد و در همه شرایط اضطرار مورد توجه است.

وی با اشاره به تماس‌هایی که با شماره ۱۲۳ اورژانس اجتماعی این اداره کل گرفته می‌شود، گفت: توجه به آسیب‌های اجتماعی مانند خودکشی، کودک و همسر آزاری باید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد.

مدیرکل بهزیستی استان قم از آمادگی این اداره در خصوص ارائه آمار و اطلاعات در زمینه توجه به سلامت اجتماعی در طرح SOS خبر داد.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdccs4qi.2bq048laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما