سه شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۲
کد مطلب : 25170

بدون دغدغه فرهنگی نمی‌توان خلاقیت دینی داشت

قم نيوز : قم نیوز: استاد روان شناسی دانشگاه هاروارد آمریکا‏، با تاکید بر اینکه فرهنگ دینی با استفاده از فطرت پاک بشری به نیازهای اساسی انسان پاسخ می‌دهد، گفت: لازمه خلاقیت در دین برخورداری از دغدغه فرهنگی است.
بدون دغدغه فرهنگی نمی‌توان خلاقیت دینی داشت
به گزارش قم نیوز، پروفسور سید محسن فاطمی در حاشیه سمینار روانشناسی تبلیغات که در تالار شهید بهشتی دانشگاه قم برگزار شد، با اشاره به توانمندی‌ها و آثار برجسته ایران در معماری اسلامی بیان داشت: در هنر و فرهنگ ایرانی مهر‏، محبت و مودت موج می‌زند.

هنر ایرانی - اسلامی سراسر خلاقیت و اخلاق مداری است

وی با بیان اینکه آثار شیخ بهایی در معماری‌های اصفهان با فطرت و ذات پاک انسانی آمیخته است، افزود: سعه صدر‏، رحمت خداوندی، جوانمردی و مهر و محبت در تار و پود آثار دوران صفویه به تصویر آمده است.

این شاگرد علامه جعفری در حوزه فلسفه و عرفان اسلامی با بیان اینکه مدیریت کلامی محور تبلیغات موثر است، گفت: حتی یک کلمه مانند "ولی" در مذاکرات مستقیم می‌تواند تاثیر یک فرایند ارتباطی را بهم بریزد. لذا در ارتباط‌های حرفه‌ای از حرف "و" به جای ولی استفاده می‌کنند.

مغز انسان در هر ثانیه ۱۵ میلیون اطلاعات دریافت می‌کند

وی با اعلام اینکه هر انسان در هر ثانیه قریب به ۱۵ میلیون اطلاعات دریافت می‌کند، گفت: بر اساس اعلام دانشمندان انسان تنها ۱۵ درصد این اطلاعات را آگاهانه دریافت می‌کند و می‌تواند روی آن تحلیل کند.

فاطمی با تأکید بر اینکه تبلیغات و معرفی بر اساس مقتضیات مخاطبان متغیر و متفاوت است، گفت: بسیاری از کارشناسان براساس سطح درک و توانمندی مردم کالاها و خدمات خود را معرفی و تبلیغ می‌کنند.

وی با طرح این مطلب که در روان شناسی تبلیغات آن چیزی که شنیده می‌شود مهم است نه آن چیزی که گفته می‌شود ادامه داد: در یک ارتباط موثر ۳۸ درصد ارتباط از طریق حس آوایی‏، ۵۵ درصد دیداری و تنها ۷ درصد کلامی است.

عضو انجمن روان‌شناسی آمریکا، استفاده از کلمات اضافی و تکراری در ارتباط را بسیار مضر و کاهنده تاثیر مثبت در مخاطب عنوان کرد و گفت: اقناع مخاطب به طول موج کلامات و تن صدای گوینده بستگی تام دارد.

وی فرهنگ و آداب و رسوم ملل را در ارتباط گیری بسیار مهم تلقی کرد و گفت: در دنیای امروز استعاره و تمثیل و تصویرسازی حرف اول را در ایجاد ارتباط موثر می‌زند.

تنها ارزش‌های دینی می‌تواند نیازهای بشر را هدفمند کند

عضو سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه فیلم و تصویر بهترین روش برای ایجاد ارتباط دینی با جوانان است، گفت: برخی مدعی هستند که در دوره ظهور ناجی بشریت مهمترین روش ایجاد عدل و داد الهی استفاده از فناوری‌های نوین هنر هفتم خواهد بود.

فاطمی با تاکید براینکه علما و متولیان دینی باید با ابزار خلاقیت و هنری با جوانان ارتباط بگیرند گفت: تنها چیزی که می‌تواند فطرت بشر را سیراب کند برخورداری از دغدغه فرهنگی بر اساس آموزه‌های ناب اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه دنیای بدون دین دنیای نیازهای بی اساس است، گفت: تنها ارزش‌های دینی است که می‌تواند نیازهای بشر را واقعی و معقول کند.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdce7z8w.jh8nfi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما