يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۱
کد مطلب : 26159

اخراج از جلسات در شأن خبرنگاران نیست

قم نيوز : قم نیوز: رئیس انجمن صنفی خبرنگاران استان قم عملکرد برخی دستگاه‌ها در اخراج خبرنگاران از جلسات را مغایر با شأن خبرنگاران قمی دانست.
اخراج از جلسات در شأن خبرنگاران نیست
به گزارش قم نیوز، ۱۷ مرداد، روز خبرنگار بهانه‌ای شد تا خبرنگاران استان قم ظهر شنبه بار دیگر در تالار معصومیه استانداری قم گرد هم آمده و باز از همان دغدغه‌ها و مشکلات همیشگی‌شان بگویند. اولین کسی که تریبون را در دست گرفت، مدیرکل روابط عمومی استانداری بود که از حرف و حدیث‌های هر ساله برگزاری مراسم در روز خبرنگار گفت و تشکیل کمیته تکریم از خبرنگاران برای پایان دادن به این حرف و حدیث‌ها.

به گفته سید رضا طباطبایی در این کمیته اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، استانداری، خانه مطبوعات، انجمن صنفی و نماینده مطبوعات و خبرگزاری‌ها حضور داشته‌اند و تصمیم گرفته شده تا یک برنامه واحد برای تجلیل از خبرنگاران برگزار شود.

پس از طباطبایی رضا کریمی، خبرنگار پیشکسوت ورزشی روی سن رفت. وی با اشاره به کم لطفی‌هایی که به خبرنگاران ورزشی می‌شود گفت: در زمان مدیریت جدید خانه مطبوعات مقداری این وضعیت بهتر شده است.

تکرار هر ساله مشکلات خبرنگاران

فاطمه عسکری، سردبیر خبرگزاری شبستان در قم دیگر سخنران این مراسم بود که به دغدغه‌های خبرنگاران و مشکلات آنان پرداخت.

وی با اشاره به اینکه ورود به عرصه خبرنگاری هیچ ضابطه‌ای ندارد اظهار داشت: اقدامی که اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در استعلام از رسانه‌ها انجام می‌دهد، این مشکل را به صورت ریشه‌ای برطرف نخواهد کرد.
عسکری به تکرار هر ساله مشکلات خبرنگاران اشاره کرد و گفت: امید داشتیم که امسال یکی از مشکلاتی که سال قبل پشت تریبون گفتیم حل شده باشد.

وی با اشاره به عدم وجود امنیت شغلی در رسانه‌ها اضافه کرد: به کارگیری خبرنگاران به صورت حق التحریر شرایط بدی برای آنها به وجود آورده که موجب خارج شدن بسیاری از نیروهای حرفه‌ای از این عرصه شده است.
سردبیر خبرگزاری شبستان در قم آفت دیگر این مشکل را پرداختن خبرنگاران به کمیت و غفلت از کیفیت خبرها دانست.

وی با اشاره به مشکلات خبرنگاران خانم در قم گفت: خانم‌های خبرنگار در قم هیچگونه تسهیلات رفاهی ندارند.

آزادی مطبوعات خدمت به جامعه است

صادق چهره‌قانی، مسئول خبرگزاری ایلنا در قم هم با اشاره به وظایف خبرنگاران در انتشار حقیقت گفت: آزادی حق هر روزنامه‌نگاری است و خدمتی به جامعه است برای اینکه بتواند کارش را درست انجام دهد.

وی افزود: روزنامه نگار نباید در معرض تهدید باشد نباید به فقر و نداری بیفتد. اگر اینطور شود مسئولان رفته رفته از دسترس مردم دور می‌شوند و کم کم متملقان و چاپلوسان به مدیران نزدیک می‌شوند.

چهره‌قانی ادامه داد: گاهی شاهدیم یک خلاف در دستگاهی رخ می‌دهد. اگر رسانه‌ها به آن بپردازند، موجب خوش‌بین شدن مردم به نظام می‌شوند چرا که مردم به این نتیجه می‌رسند که آزادی وجود دارد و هیچ کس حاشیه امنی نخواهد داشت.

وی افزود: عکس آن اگر فسادی اتفاق بیفتد و رسانه‌های داخلی به آن نپرداخته و مردم آن را رسانه‌های خارجی بشنوند، بدبینی نسبت به نظام در جامعه گسترش خواهد یافت.

مسئول ایلنا در قم با اشاره به اینکه برخی دستگاه‌های دولتی و شبه دولتی به توزیع ناعادلانه حمایت‌های مالی از رسانه‌ها اقدام می‌کنند گفت: این روند غلط نیز باید اصلاح شوند تا حمایت از رسانه‌ها ضابطه‌مند باشد.

ژورنالیست، رپورتاژیست نشود

هادی دریس، رئیس انجمن صنفی خبرنگاران استان قم نیز با اشاره به حل نشدن مشکل بیمه خبرنگاران خاطرنشان کرد: به اندازه چند برابر کل جامعه خبرنگاری در قم قالیباف و کارگر ساختمانی بیمه شده‌اند و حل مشکل بیمه خبرنگاران کار سختی نیست اگر اراده‌ای وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اخراج خبرنگاران از برخی جلسات در استان ابراز داشت: این حرکات در شأن شهر قم و خبرنگاران و مدیران آن نیست.

رئیس انجمن صنفی خبرنگاران استان قم خطاب به اصحاب رسانه گفت: مراقب باشید ژورنالیست به رپورتاژیست تبدیل نشود که این آفت خطرناکی است.

وی با اشاره به تلاش پیشکسوتان برای حل مشکلات معیشتی خبرنگاران اظهار داشت: ۴ هزار و ۸۱۰ متر مسکن مهر به نام خبرنگاران تملک شده است تا بتوانند خانه‌دار شوند.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdccosqi.2bqep8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما