چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۸
کد مطلب : 26341

انفجار بمب جمعیت در پردیسان و مشکلات ترافیکی

قم نيوز : قم نیوز: با توجه به گرایش مردم به سکونت در منطقه پردیسان انتظار می‌رود تا پیش از آنکه مشکلات ترافیکی گریبانگیر مردم شود فکری به حال برخی کوچه‌های با عرض کم این منطقه صورت گیرد.
انفجار بمب جمعیت در پردیسان و مشکلات ترافیکی
به گزارش قم نیوز، سال ۷۷ نخستین آجرهای منطقه پردیسان قم گذاشته شد، اکنون این منطقه دارای مساحت هزار و ۹۰۰ هکتاری است و ۹۰ هزار نفر جمعیت در آن ساکن هستند.

معضل ترافیک از جمله مشکلاتی است که در مسیر دسترسی به این منطقه وجود دارد و اکنون تردد در مسیر بلوار غدیر به عنوان تنها راه دسترسی به منطقه پردیسان در برخی ساعات دارای مشکل ترافیکی است.

رضا محمدی به عنوان یکی از ساکنان منطقه پردیسان از ترافیک بلوار غدیر گلایه دارد و می‌گوید: وسائل نقلیه‌ای که در مسیر بلوار غدیر تردد دارند، علاوه بر مقصد پردیسان، ممکن است مسیر دیگر شهرها را از طریق جاده قدیم اصفهان در پیش بگیرند که معضل ترافیکی این بخش را افزایش می‌دهد و شهرکی با این وسعت نباید تنها یک راه دسترسی داشته باشد.

موسی حاتمی‌فرد شهردار منطقه ۴ قم با بیان اینکه ادامه بلوار زائر یکی از مسیرهای تعیین شده دسترسی به پردیسان است، تصریح می‌کند: با احداث این پروژه بخش عمده‌ای از بار ترافیکی بلوار غدیر به پردیسان کاهش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به پروژه بلوار شهید آوینی به پردیسان به عنوان پروژه دیگر برای کاهش بار ترافیکی خاطرنشان می‌کند: اکنون عملیات برداشت تپه‌ای بین بلوک هفت و شش شهرک قدس در حال انجام است، ولی مسیر تعریف شده این پروژه از انتهای شهرک مهدیه می‌گذرد که مسئولان شهرک تاکنون با عبور این پروژه از این شهرک موافقت نکردند.

حاتمی‌فرد عنوان می‌کند: اتصال جمهوری به پردیسان از پروژه‌های دیگر بوده که به دلیل کوهستانی بودن مسیر، عملیات خاکی فراوانی برای این پروژه تعریف شده و فاز صفر و یک آن در حال انجام است.

با تکمیل و احداث این پروژه‌ها بار ترافیکی مسیر دسترسی به پردیسان کاهش پیدا می‌کند، ولی اتمام این پروژه‌ها مقداری زمان‌بر بوده و تا زمان تکمیل آنها باید شهروندان ترافیک بلوار غدیر را تحمل کنند.

با توجه به جمعیتی که مانند آهن‌ربا به سمت پردیسان در حال جذب است، برخی از مسیرهای عبور وسائل نقلیه این منطقه گنجایش تردد خودروها را ندارد و در آینده قطعا این مشکلات تشدید خواهد شد.

ساکنان پردیسان با مشاهده برخی از معابر این منطقه و جمعیتی که قرار است در آینده در واحدهای آپارتمانی نیمه احداث یا احداث شده ساکن شوند، در زمینه ترافیکی که در آینده در این منطقه بروز می‌کند، نگران هستند.

به گفته عبدالله سلیمانی، شهردار منطقه ۸ قم پیش‌بینی می‌شود که جمعیت پردیسان تا پایان سال آینده به ۱۳۰ هزار نفر برسد، البته با بررسی صورت گرفته این منطقه ظرفیت ۳۰۰ هزار نفر جمعیت را داراست.

وی خاطرنشان می‌کند: اکنون تنها ورودی بلوار غدیر مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حالی که چهار ورودی دیگر نیز برای پردیسان وجود دارد، به طوری که با شکل گرفتن بلوار شهروند و بلوار امام علی(ع) بار ترافیکی به طور کامل پخش می‌شود.

با توجه به سخنان مسئولان ذی‌ربط، شهرداری در طراحی اصلی پردیسان دخالتی نداشته است و طراحی این منطقه سال‌ها قبل توسط مشاور اداره‌کل راه و شهرسازی انجام شده است، ولی درخواست‌هایی از سوی مردم صورت گرفته تا کارشناسان طرح را دوباره بازنگری کنند و مشاور روی شوارع پردیسان از نظر ترافیکی کار کند.

سلیمانی عنوان می‌کند: ممکن است در زمان طراحی دید ترافیکی روی قضیه نداشته و بیشتر نگرش آنها شهرسازی بوده، ولی در خیابان‌هایی که پیاده‌رو و نهر وجود دارد، امکان عریض کردن خیابان‌ها وجود دارد.

حسین صالحی، مدیر شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان قم با بیان اینکه طرح پردیسان از سوی مشاور ذی‌صلاح شهرسازی تهیه شده و در سال ۷۸ به تصویب کمیسیون ماده پنج رسیده است، تصریح می‌کند: این طرح بازنگری شده و در بازنگری‌ها یک تیم ترافیکی وجود دارد که چارچوب حمل و نقل محدوده را بررسی می‌کند.

وی خاطرنشان می‌کند: شهرداری متولی صدور پروانه است، ولی پروانه باید بر اساس طرح صادر شود.

صالحی ادامه می‌دهد:‌ بر اساس طرح تصمیم بر احداث ساختمان به صورت ویلایی بوده تا در یک کوچه با ۲۰ پلاک، ۲۰ خانوار ساکن شوند که در این صورت با عرض طرح از نظر ضوابط شهرسازی و ترافیکی هیچ مشکلی به وجود نخواهد آمد، در حالی که بر اساس درخواست مردم به زمین‌هایی که برای واحدهای ویلایی در نظر گرفته شده بود پروانه واحد دو یا چند طبقه ارائه شده است.

وی وجود معارضان را از مشکلات دیگر در طرح تفصیلی پردیسان ذکر می‌کند و می‌گوید: معارضان موجود در این طرح نیمی از شبکه حمل و نقل را بلاتکلیف گذاشته‌اند، به طوری که در ورود و خروج چهار شبکه باید وجود داشته باشد در حالی که اکنون یک شبکه وجود دارد.

مدیر شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان قم تصریح می‌کند: طرح شهرسازی اگر نقصی داشته باشد پس از بررسی مشاور اصلاح می‌شود.

وی یادآور می شود: اگر خیابان‌های اصلی به طور کامل احداث شود، مشکل ترافیکی اصلا وجود ندارد و دلیل شاکی بودن مردم این است که ۵۰ درصد شبکه معابر هنوز اجرا نشده است. به عنوان مثال زمانی که کوچه هشت متری در انتهای بلوک‌های آپارتمانی قرار دارد، به دلیل آنکه هنوز کوچه ۲۴ متری احداث نشده ممکن است مشکلات ترافیکی به وجود آید.

به گفته این مقام مسئول بررسی مجدد طرح با حضور مشاوران در دستور کار قرار گرفته و اگر جایی واقعا تشخیص داده شود که عرض معبری مشکل دارد، برطرف می‌شود.

در حقیقت مشاهده می‌شود جمعیت به سوی منطقه پردیسان در حال حرکت است، بنابراین باید تا پیش از آنکه کار از کار بگذرد از بروز مشکلات ترافیکی مانند ترافیکی که در بلوار غدیر وجود دارد، جلوگیری کرد تا اینگونه مشکلات گریبانگیر شهروندان و ساکنان آن منطقه نشود.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcfymd0.w6dvjagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما