پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۱۰
کد مطلب : 27279
آیت‌الله سبحانی:

اهتمام طلاب در کسب علوم دینی جایگاه علمی تشیع را ارتقا می‌دهد

قم نيوز : قم نیوز: آیت الله سبحانی گفت: حوزه‌های علمیه برای کیان شیعه است، بنابراین طلاب و علما باید تشیع و مقامات علمی شیعه را حفظ کنند و این موضوع با تلاش برای کسب علم حاصل می‌شود.
اهتمام طلاب در کسب علوم دینی جایگاه علمی تشیع را ارتقا می‌دهد
به گزارش قم نیوز،آیت الله سبحانی که صبح امروز در درس خارج فقه خود و در مسجد اعظم قم سخن می‌گفت، اظهار کرد: استصحاب جزو اصول عملیه است زیرا در موضوع آن شک واقع شده است و جزو احکام ظاهری است زیرا در حکم واقعی شک و جرح حاصل نمی‌شود ولی در حکم ظاهری، شک واقع شده است.

مرجع تقلید شیعیان افزود: اگر این مبنا را انتخاب کنیم که استصحاب از باب ظن حجت است، بهترین تعریف، متعلق به میرزای قمی است. این بهترین تعریف است زیرا مبداء ظن همین است و اگر واقعاً استصحاب را از باب ظن حجت بدانیم، تعریف میرزای قمی چون منشاء ظن را معین می‌کند، خوب است.

استاد عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: چرا ظن به بقاء داریم چون یقین سابقی وجود داشته است اما فقط از این جهت خوب است که ریشه ظن را درس می‌دهد اما اگر استصحاب را شکی عملی بدانیم، بهترین تعریف به محقق خراسانی تعلق دارد.

آیت الله سبحانی سپس به ارائه تعریف خود از استصحاب پرداخت و گفت: تعریف ما با تعریف خراسانی یکی است و جمله او، جمله اثباتیه است اما تعریف ما، تعریف سلبی است.

مرجع تقلید شیعیان افزود: حال سؤال این است که هل الاستصحاب مسألة أُصولیة مطلقاً، أو أنّه قاعدة فقهیة کذلک؟ استصحاب یک مسئله اصولیه است یا یک قاعده فقهی؟ شیخ انصاری می‌گوید که اگر در احکام جاری گردید، مسئله اصولی است اما اگر موضوعات جاری شود، قاعده فقهی است.

استاد عالی حوزه علمیه تصریح کرد: شیخ انصاری فرق می‌گذارد و می‌گوید مسئله اصولیه ابزار مجتهد است اما قاعده فقهی ابزار مجتهد نیست بلکه ابزار مقلد نیز هست.

آیت الله سبحانی تاکید کرد: میرزای نائینی نیز مشابه همین را می‌گوید و می‌فرماید: نتیجه مسئله اصولیه به مجتهد تعلق دارد اما نتیجه قاعده فقهیه به مجتهد اختصاص ندارد که این حرف‌ها هر دو یکی است.

وی خاطرنشان کرد: مسئله اصولیه نسبت به مورد جنبه استنباط دارد اما قاعده فقهیه نسبت به مورد جنبه تطبیقی دارد. استنباط به این معناست که از مسئله اصولیه حکم جدیدی را می‌فهمیم.

وی افزود: تشیع و مقامات علمی شیعه را باید حفظ کرد و این صورت نمی گیرد مگر اینکه شب و روز برای علم تلاش کنیم. این مسائلی که امروز من گفتم، در رسائل و کفایة آمده است و باید تلاش کرد تا به این مرحله برسید. طلاب از دروازه قم بیرون نروند مگر اینکه در اصول و عقائد و فقه مجتهد شده باشند.

آیت الله سبحانی آیت الله سبحانی گفت: طلاب از دروازه قم بیرون نروند مگر اینکه در اصول و عقائد و فقه مجتهد شده باشند و در این راه باید بسیار تلاش کنند.

مرجع تقلید شیعیان خاطرنشان کرد: حوزه‌های علمیه برای کیان شیعه است، بنابراین طلاب و علما باید تشیع و مقامات علمی شیعه را حفظ کنند و این موضوع با تلاش برای کسب علم حاصل می‌شود.

انتهای پیام/ 130
https://qomnews.ir/vdcgyx9x.ak9uu4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما