يکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۵۷
کد مطلب : 27895
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:

وحدت اسلامی از مسائل کلیدی حج است

قم نيوز : قم نیوز: نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: مساله وحدت اسلامی در حج، یکی از مسائل کلیدی است و باید با رفتار و کردار خودمان به آن جامه عمل بپوشانیم.
وحدت اسلامی از مسائل کلیدی حج است
به گزارش قم نیوز ، حجت الاسلام والمسلمین \\\'سیدعلی قاضی عسکر\\\' در اجتماع بزرگ روحانیون کاروان های اعزامی منطقه قم به عمره مفرده، به دیدار کارگزاران حج با رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و با توجه به سخنان مهم معظم له در زمینه وحدت، این سخنان را از شعارهای محوری حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت در مباحث زیارت دانست و افزود: اینکه برخی شعار وحدت می دهند اما در عمل خلاف آن عمل می کنند، هرگز با روح وحدت سازگاری ندارد.
 
وی تصریح کرد: باید تلاش کنیم که در حوزه حج و زیارت این شعار به صورت کاربردی عملیاتی و اجرایی شود و در این زمینه از نظرات و دیدگاه های مختلف اندیشمندان، روحانیون و سایر بزرگان استقبال می کنیم.
 
وی، برخی برخوردهای تند و غیر منطقی را خلاف وحدت دانست و از روحانیون کاروان ها خواست تا هر فرد یا گروهی که در ایام حج و عمره به چنین اعمالی دست می زنند، آنان را توجیه و مانع اجرای چنین رفتارهایی بشوند.
 
** حج و زیارت، مطالبات رهبری را محور برنامه های خود قرار داده است
 
قاضی عسکر از اظهار رضایت رهبر معظم انقلاب نسبت به حوزه حج و زیارت خبر داد و افزود: امسال که محضر رهبر انقلاب اسلامی مشرف شدیم، ایشان ضمن ابراز رضایت از عملیات حج و بیان این نکته که وقتی حاجیان به دیارشان بر می گردند این حالت مثل یک عید و جشن و سرور است که تعبیر ایشان نشان از اهمیتی است که به حوزه حج دارند.
 
وی افزود: رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در این دیدار بر تحول و بازنگری در امور حج وزیارت تاکید داشتند، بر همین اساس ما هم طبق مطالبه معظم له عمل خواهیم کرد و به زودی جلساتی را با نخبگان و اندیشمندان حوزه و دانشگاه در این زمینه ترتیب خواهیم داد تا دیدگاه ایشان در حوزه محقق شود.
 
وی تصریح کرد: دیدگاه رهبر معظم انقلاب در حوزه حج و زیارت برای ما از اهمیت خاصی برخوردار است و ما نیز مطابق مطالبات ایشان گام خواهیم برداشت و از همین رو از تمامی اندیشمندان، محققان، پژوهشگران و صاحب نظران می خواهیم که پیشنهادات خود را در حوزه حج و زیارت به ما جهت تعالی در برنامه ها و تحول در حوزه فرهنگی و اجرایی ارایه کنند تا بتوانیم آن ها را مطابق با دیدگاه رهبر معظم انقلاب اجرایی کنیم.
 
نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت در ادامه سخنان خود برخی بایدها و نبایدهای این سفر را برای روحانیون بیان کرد و با تشریح جزییات سیاست های کلی بعثه رهبر معظم انقلاب در حوزه حج و زیارت از روحانیون کاروان ها خواست در اجرا و تحقق این سیاست ها همکاری کنند.
 
** دیپلماسی حج با طرف عربستانی موفقیت آمیز بوده است
 
قاضی عسکر به رایزنی ها و گفت وگوی خود در مباحث مرتبط با حج و عمره با طرف عربستان اشاره کرد و افزود: در دیدارهای جداگانه ای که با مقامات ارشد عربستان به ویژه امیر مدینه و وزیر حج عربستان داشتیم، گفت وگوهایی را در زمینه های تعامل هرچه بهتر دو کشور انجام داده ایم که خوشبختانه نتایج مطلوبی را در پی داشته است.
 
وی، وضعیت اعزام زائران و رفتار طرف عربستانی را تاکنون مناسب ارزیابی کرد و افزود: خوشبختانه گزارش های بدست آمده از ارزیابی مثبت خبر می دهد و این مذاکرات تاثیرات مثبت داشته است و امیدواریم در آینده نیز این روند ادامه یابد.
 
** زائران در عربستان هرگز رفتارهای حساسیت زا نداشته باشند
 
وی چند توصیه مهم به روحانیون کاروان ها داشت و در این زمینه گفت: روحانیون کاروان ها به زائران بسیار تاکید کنند که هرگز رفتارهای حساسیت زا نداشته باشند و به بحث، جدال و مناظره در بقیع و سایر اماکن مذهبی نپردازند و در نوع رفتار و برخوردهای خود بیشتر دقت کنند تا سفری آرام و مطلوب داشته باشند.
 
عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، استفاده از ابزارها و امکانات روز را برای روحانیون در جلسات آموزشی زائران بسیار ضروری خواند و از آن به عنوان یکی از امتیازات مهم در ارزیابی ها نام برد و همچنین از تولید و انتشار نرم افزار صوتی در خصوص زیارت اماکن مقدس مکه مکرمه و مدینه منوره خبر داد.
 
** استفاده از ابزارهای روز برای روحانیون کاروان ها الزامی است
 
قاضی عسکر برگزاری جلسات آموزشی زائران را بسیار مهم دانست و تاکید کرد: از اینکه برخی سه جلسه آموزشی را برای زائران زیاد می دانند، موجب شگفتی است، آن ها چگونه می توانند در کمترین زمان به زائرانشان تمامی مباحث مورد نیاز زائران را ارایه کنند، در حالی که این مباحث زمان و مدت زیادی را می طلبد.
 
وی با اشاره به معرفی حجت الاسلام علی پروانه به عنوان مدیر جدید جذب و سازماندهی معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری، گفت: از ایشان خواسته شده است تا در اولین فرصت نتایج ارزشیابی روحانیون را در معرض دید آن ها قرار دهند تا با همکاری روحانیون در جهت ارتقاء کیفیت امور فرهنگی گام های موثر تری برداشته شود.
 
وی همچنین اختلاف های مذهبی و قومی در منطقه و کشتار بی رحمانه مسلمانان در کشورهای همسایه را دلیل عقاید باطل برخی افراد تندرو دانست و تصریح کرد: هم اینک در جهان اسلام فتنه ای رخ داده است که باید با آن مقابله فکری و عقیدتی کرد و تنها مقابله نظامی پاسخگوی آن نیست.
 
سرپرست حجاج ایرانی ادامه داد: در چند سال گذشته در کشورهای سوریه، عراق، افغانستان و بحرین درگیری های داخلی و نظامی صورت گرفته است و همه این درگیری ها حاصل عقاید باطل برخی افراد تندرو و دست پرورده صهونیست ها است.
 
قاضی عسکر با بیان اینکه آمریکا و حامیان آن در منطقه با راه اندازی گروه های تندرو همچون داعش و القاعده بدنبال ایجاد منطقه ای امن برای رژیم صهونیستی هستند، اظهار کرد: باید با استدلال های دینی و استفاده از سیره اهل بیت(ع) با این عقاید باطل، انحرافی و تکفیری برخورد کنیم.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود به حضور میلیونی زائران اربعین حسینی در راهپمیایی نجف - کربلا اشاره کرد و ضمن تجلیل از مردم عزیز کشورمان، تصریح کرد: تلاش های گسترده ای برای بهره گیری از این مناسبت بزرگ صورت گرفت و جلسات متعددی از 9 آذر ماه 1392 با حضور 26 نهاد و ارگان برگزار شد و هم اکنون نیز جهت تسهیل حضور زائران در اربعین حسینی سال آینده باید برنامه ریزی شود.
 
نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت، تلاش برای برگزاری جلسات آموزشی زائران و استفاده از موقعیت حج و زیارت را در جهت توسعه فعالیت های فرهنگی بسیار مهم برشمرد و گفت: بنده از زمانی که این مسوولیت را پذیرفتم، هرگز یک قدم برای خودم برنداشتم.
 
انتهای پیام/136
https://qomnews.ir/vdcamanu.49n0o15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما