قم نيوز : قم نیوز: مسجد امام حسن عسکری (ع) اولین مسجد جامع و جز شاهکارهای معماری اسلامی در قرن سوم هجری در قم است.
مسجد امام حسن عسکری (ع) شاهکار معماری اسلامی استان قم
به گزارش قم نیوز،مسجد امام حسن عسکری (ع) جز شاهکارهای معماری اسلامی قم در قرن سوم هجری است، طرح آن از ناحیه عصمت و محل تدریس آیت‌الله محمدتقی خوانساری و شاگردانی چون امام خمینی و آیت‌الله اراکی بوده است، حداقل هر آیت اللهی در این مکان یک‌بار نماز اقامه کرده است، کارگری در ساخت این مکان و معتکف شدن در آن آرزوی هرکسی است، در ابتدای خیابان آستانه، جنب رودخانه، مسجد نسبتاً بزرگی قرار دارد که منسوب به امام یازدهم شیعیان امام حسن عسکری (ع) است که به امر آن حضرت توسط وکیلشان احمد بن اسحاق قمی بنا شده است.

وقتی از طرف دری که روبروی امامزاده شاهزاده ناصر است وارد مسجد می‌شوی، مآذنه ای مخروطی شکل و هندسی در بالای آن خودنمایی می‌کند که به رنگ زرد است و حاج‌آقا ابراهیم یکی از قدیمی‌ترین مؤذن‌های این مسجد است که بالغ به ۲۰ سال در این مآذنه به بانک توحید می‌پرداخته و معماری رواقش مانند همه بناهای مذهبی و تاریخی قدیمی است.

قدمت این مسجد مربوط به قرن هفتم هجری است که در سال ۲۵۵ یا ۲۶۰ ه ق همزمان با تولد آقا صاحب‌الزمان (عج) به دست احمد بن اسحاق که نماینده امام حسن عسکری (ع) و از افراد خاص آن امام همام بود ساخته شد.

چنین نقل است که احمد بن اسحاق در سفری که برای زیارت امام حسن عسکری (ع) به سامرا داشتند امام زمان (عج) تازه چشم به جهان گشوده بودند که آقا دستور ساخت چنین مسجد و هزینه تمام و کمال آن را به ایشان می‌دهند، این را سید خلیل حسینی که یکی از اعضای هیئت‌امنای این مسجد است می‌گوید. این مسجد در ۲۲ آذر سال ۵۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

اولین مسجد جامع شهر قم همین مسجد است که سال ۱۳۴۰ به‌پیش نمازی آیت‌الله اراکی به اقامه نماز پرداختم. و اولین مسجدی است که اعتکاف در آن شروع شد.

در این مسجد چهره‌هایی که گرد پیری بر چهره دارند زیاد به چشمت می‌خوردند زیرا آنان بسیار مقید هستند که حتماً نمازشان در این مسجد بخوانند به‌طوری‌که انگار آخت شده‌اند با درو دیوار این مسجد و می‌گویند چون جوانی در این مسجد نماز خوانده‌اند باید تا روز آخر عمرشان به این مسجد بیایند و نماز را اینجا بخوانند.

بیش از ۱۰ سال است که تشیع تمام علما و فضلا و مراجع عالی‌قدر از مسجد امام حسن عسکری (ع) به سمت آرامگاهشان است و حتی از شهرهای دیگر که قصد تدفین در شهر قم رادارند از این مسجد به آرامگاهشان تشییع می‌شوند.

هرسال مراسم محرم و صفر در این مسجد حال و هوایی ویژه دارد دو ماه عزا را در این مسجد به عزاداری می‌پردازند و هر دهه با یک واعظ منبری به پایان می‌رسد ازجمله حاج‌آقای علوی که پدر و پدربزرگش و جد پدریش به این مسئله می‌پرداختند و دهه‌های بعد را اصنافی مانند صنف خیاطان به عزاداری می‌پردازند.

مسجد امام حسن عسکری (ع) از قدیم‌الایام مکانی برای خلوت کردن و راز و نیاز بوده است و می‌گویند با پا گذاشتن در این مکان با نیت پاک دست‌خالی برنمی‌گردی.

مسجد امام حسن عسکری (ع) اولین مسجد قم

عضو هیئت‌علمی دانشگاه پیام نور قم اولین و قدیمی‌ترین مسجد در شهر مقدس قم را مسجد جامع می‌داند و می‌گوید: اشعری‌ها در اواخر قرن اول هجری به قم آمدند و آن‌ها پایه‌گذار مکتب شیعه شناسی در قم بودند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا ضمیری بابیان اینکه دین مردم درگذشته زرتشت بود، می‌افزاید: محل مسجد امام حسن عسکری (ع) درگذشته آتشکده بود که با ورود اشعری‌ها در قم این آتشکده خراب شد.

وی خاطرنشان می‌کند: یکی از وکلای امام حسن عسکری (ع) به نام احمد بن اسحاق اشعری قمی به دستور آن حضرت مسجد فعلی را بنا می‌کند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه پیام نور قم بیان می‌کند: مسجد امام حسن عسکری (ع) منصوب است به وکلای آن حضرت و یادگار امام حسن عسکری (ع) در شهر مقدس قم است.

انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdcjyme8.uqeoxzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما