يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۱۳
کد مطلب : 29282
گزارش قم نیوز از جلسه علنی شورای شهر قم؛

قانون تاسیس ستاد عالی سرمایه‌گذاری قم مصوب شد

قم نيوز : قم نیوز: در یک صدو سیزدهمین جلسه شورای شهر قم موارد مختلفی به بحث و بررسی گذاشته‌شد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به قانونی شدن سازوکار ستاد عالی سرمایه‌گذاری قم و عدم موافقت با تأسیس مرکز مطالعات آینده‌پژوهی شورای اسلامی شهر قم اشاره کرد.
قانون تاسیس ستاد عالی سرمایه‌گذاری قم مصوب شد
به گزارش قم نیوز، یک صد و سیزدهمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم صبح امروز با حضور رئیس شورا، اعضا و نماینده عالی شهردار قم برگزار شد.

در این جلسه موارد مختلفی به بحث و بررسی گذاشته شد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به قانونی شدن سازوکار ستاد عالی سرمایه‌گذاری استان قم و عدم موافقت با تأسیس مرکز مطالعات آینده‌پژوهی شورای اسلامی شهر قم اشاره کرد.

لایحه تاسیس مرکز مطالعات و آینده پژوهی شورا اسلامی شهر قم رد شد

نخستین لایحه امروز به‌وسیله محمود مسگری عضو شورای اسلامی شهر قم مطرح شد که در مورد تأسیس مرکز مطالعات و آینده‌پژوهی شورای اسلامی شهر قم بود.

حسن بختیاری نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه کارهای موازی در شهر قم زیاد انجام می‌شود اظهار داشت: اواخر شورای سوم مرکزی با همین عنوان در شهرداری تأسیس شد و امروز متوجه این‌که چه لزومی دارد این مرکز دوباره در شورا تشکیل شود را متوجه نیستم و معتقدم این کار را در یکجا انجام دهیم تا هم با دقت بیشتری تصمیم بگیریم و هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود.

این لایحه پس اعلام نظرات موافق و مخالف اعضا با ۱۰ رأی موافق، ۶ رأی ممتنع و ۴ رأی مخالف از دستور کار خارج شد.

باشگاه ورزشی وحدت قم از حمایت شورای شهر بهره‌مند می‌شود

تنها لایحه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی که به‌واسطه حجت‌الاسلام سعید روحانی رئیس این کمیسیون در جلسه مطرح شد مربوط به اخذ اعمال مساعدت به باشگاه ورزشی وحدت بود.

اسماعیل زارعی کوشا نماینده و قائم‌مقام شهردار در جلسه شورای شهر قم با اشاره به لزوم کمک و مساعدت به این تیم اظهار داشت: اعضا این تیم بومی قم هستند و باید به آن‌ها به عنوان یک تیم بومی کمک شود.

مصطفی سعادت طلب رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم بابیان اینکه این تیم در گذشته هم مشکلات زیادی را داشته است خاطر نشان کرد: اعضا این تیم کسانی هستند که دارای استعداد هستند و فرصت بازی در تیمی مانند صبای قم را نداشته‌اند و معتقدم باید به این تیم برای تقویت ورزش استان قم کمک کنیم.

روحانی با بین اینکه سه نامه همزمان به کمیسیون آمده بود گفت: بودجه‌ای برای این تیم‌ها نداشته‌ایم و امروز مطالبه ما از سازمان ورزش و جوانان این است که اجاره زمین‌های ما را که در اختیاردارند بپردازند و در این صورت می‌توانیم به این تیم کمک کنند.

سپس نظر کمیسیون مبنی بر رد پیشنهاد شهرداری به رأی گذاشته شد که به تصویب رسید.

ستاد عالی سرمایه گذاری قم سازوکار قانونی پیدا کرد

حجت‌الاسلام محمد آتش زر نخستین لایحه کمیسیون برنامه‌وبودجه را که مربوط به اخذ مجوز تشکیل ستاد عالی سرمایه‌گذاری بود را مطرح کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه این ستاد قبلاً تشکیل‌شده بود گفت: بعد از مدتی ستاد عالی سرمایه‌گذاری در شهرداری هم تشکیل شد و تلاش این بود که دفتر پیشخوان با حضور استاندار جلساتی را تشکیل دهد.

بیاتی با اشاره به بحث سرمایه‌گذاری در پروژه پیامبر اعظم (ص) خاطرنشان کرد: بهترین راه این است که اعضا شورا و شهرداری با یکدیگر برای این موضوع تصمیم بگیرند و برای قانونی شدن اقدامات این ستاد باید مجوز تشکیل آن در شورا هم تصویب می‌شد، امروز این اتفاق می‌افتد.

وی بابیان اینکه اعضا شورا در این مرکز باید اختیارات بیشتری داشته باشند افزود: در این صورت روند کار آسان‌تر می‌شود و سرعت بیشتری به کار می‌دهیم.

عباس ذاکریان سخنگوی شورای اسلامی شهر قم بابیان اینکه باید اختیاراتی را به اعضا شورا در این جلسات و در ستاد عالی سرمایه‌گذاری بدهیم افزود: در غیر این صورت فشار کاری برای شورا بیشتر می‌شود و باید جلوی این اتفاق را بگیریم.

سعادت طلب با اشاره به اینکه نباید سرمایه‌گذار را با قول‌های بدون پایه مشغول کنیم افزود: نباید اعتماد سرمایه‌گذار را جذب کنیم و تشکیل این جلسات درصورتی‌که سازوکار قانونی برای آن وجود ندارد تنها سبب بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران می‌شود.

وحید شایسته نیک با اشاره به اینکه این ستاد می‌تواند در روند سرمایه‌گذاری مثبت باشد افزود: تشکیل جلسه با همه بخش‌های مختلف استان قم مانند استانداری، شهرداری و شورای شهر سبب می‌شود نتیجه دقیق‌تری ایجاد شود.

عضو شورای اسلامی شهر قم بابیان اینکه تجمیع بخش‌های مختلف در یک ستاد کار مناسبی است خاطرنشان کرد: بروکراسی اداری در این صورت کم می‌شود و سبب می‌شود تجربه‌های قدیمی که به بخش سرمایه‌گذاری آسیب می‌زند کاهش یابد.

کمال زاده عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه این ستاد برای کاهش بروکراسی تشکیل می‌شود افزود: در مورد افرادی که در جلسات شرکت کنند معتقدم رئیس و نائب رئیس و در مورد مابقی نیز اعضا در رأی‌گیری شرکت کنند.

ستاد عالی سرمایه گذاری تداخلی با فعالیت‌های شورای شهر ندارد

حجت‌الاسلام آتش زر با اشاره به اینکه این طرح به‌جایی نمی‌رسد افزود: باید به دنبال حل مشکلات خود باشیم و پروژه‌های بزرگی را داریم که باید ابتدا به آن رسیدگی کنیم.

سعادت طلب با بیان اینکه مسئله اینجاست که زمانی را ستادی را تشکیل می‌دهیم می‌خواهیم اختیاراتی را به آن بدهیم گفت: اگر بخواهیم مجوزی را در این ستاد صادر کنیم مرجع آن ماده ۵ است اما مشکل این است که ما باید پیش از حضور سرمایه‌گذار اقدامات لازم را انجام داده باشیم.

عضو شورای اسلامی شهر قم افزود: با برنامه‌ریزی‌های لازم باید سرمایه‌گذار را به سمت پروژه‌هایی که آماده کرده‌ایم هدایت کنیم.

بیاتی با اشاره به اینکه نیاز به‌جایی برای تصمیم‌گیری‌ها وجود داشت افزود: موضوعی مبنی بر اینکه تصمیمی گیری‌هایی در این ستاد بدون نظر شورا صورت نگرفته است.

رئیس شورای شهر قم با اشاره به اینکه باید در این ستاد بررسی‌هایی را انجام دهیم و پکیجی را به‌صورت آماده در اختیار سرمایه‌گذار بگذاریم خاطرنشان کرد: قرار نیست در این ستاد تصمیمی گرفته شود و این اطمینان را به شورا می‌دهیم اما ممکن است کمیسیون ماده پنج هم در این ستاد جلساتش را تشکیل دهد و معتقدم به کلیات آن رأی داده شود و در مورد اختیارات آن‌هم هیچ مصوبه‌های بدون نظر شورا تصویب نمی‌شود.

وی بابیان اینکه اولویت اول ما بحث سرمایه‌گذاری است افزود: در این ستاد هم می‌توانیم وظایف و افرادی را مشخص کنیم تا بتوانیم فرایند جذب سرمایه‌گذار را کوتاه کنیم.

بیاتی با اشاره به اینکه ۵ نفر متخصص و کارشناس در این دفتر حضور دارند افزود: این افراد پیشنهاد‌ها را دریافت و بررسی می‌کنند.

کلیت این لایحه بارأی اعضا تصویب شد و در مورد اعضا شرکت‌کننده از شورا در این ستاد نیز رأی‌گیری شد و اولین عضو به‌این‌ترتیب انتخاب شد که در صورت حضور رئیس شورا در جلسات ستاد نائب رئیس در آن حضور نداشته باشد. انتخاب بقیه اعضا شرکت‌کننده در این جلسه به هفته آینده موکول شد.

اخذ مجوز تهاتر طلب آقایان علیرضا بابائیان بیدگلی و رضا بادی با صدور پروانه ساختمانی دومین مصوبه کمسیون برنامه‌وبودجه در جلسه شورای اسلامی شهر قم بود.

در این لایحه تعرفه سال ۹۱ با تخفیفات دهه فجر به رأی گذاشته شد و به تصویب رسید.

اعمال مساعدت شورای شهر در پرداخت عوارض موسسه آل البیت (ع)

لایحه مربوط به اخذ مجوز اعمال مساعدت بابت صدور پروانه احداث بنا موسسه آل البیت (ع) وابسته به جامعه المصطفی العالمیه (ص) در جلسه مطرح شد.

در مورد این لایحه تخفیف ۵۰ درصد به باقیمانده عوارض در نظر گرفته شده بود که برخی اعضا با میزان این تخفیف مخالفت داشتند.

ذاکریان با اشاره به اینکه باید به ترویج تشیع در جهان کمک کنیم افزود: پیشنهاد می‌دهم ۵۰ درصد تخفیف به کل عوارض این مدرسه علمیه داده شود.

سپس پیشنهاد کمیسیون در مورد تخفیف به عوارض باقیمانده بار ای مخالف اعضا رد شد و پیشنهاد ذاکریان به رأی گذاشته شد و به تصویب رسید.

لایحه درخواست اعمال مساعدت در اخذ پایان کار ساختمان‌های مربوط به دفتر تبلیغات اسلامی توسط آتش زر مطرح شد. این ساختمان در پردیسان در حال ساخت است و برای آن تخفیفی ۳۵ درصدی در نظر گرفته‌شده است.

زین‌العابدین قره چورلوی عضو شورای شهر قم با اشاره اینکه معتقدم از این طرح هیچ عوارضی دریافت نشود افزود: در این صورت توافق نامه ای نوشته شود که این ساختمان‌ها در روزهای خاصی در اختیار عموم قرار گیرد.

ابتدا نظر کمیسیون به رأی گذاشته شد که رد شد و سپس با رأی اعضا این گونه مصوب شد که عوارض تغییر کاربری از آن دریافت نشود و تخفیف دهه فجر به آن تعلق گیرد.

لایحه مربوط به درخواست مساعدت در پرداخت عوارض مجتمع فرهنگی و ورزشی ولایت معلق به سازمان تبلیغات نیز به تصویب رسید.

لایحه مربوط به درخواست انجام توافق با شهرداری در مورد انجام پردیس سینمایی در شهر آفتاب که دریافت چک بابت ده درصد عوارض بود رد شد و سپس پیشنهاد دریافت ۵ درصد نقد و ۵ درصد با چک تصویب شد.

اخذ مجوز اساسنامه پیشنهادی سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های اقتصادی نیز به گروه تلفیق بازگشت تا پس از بررسی‌های بیشتر به صحن علنی شورا بازگردد.

اخذ مجوز تقسیط عوارض املاک متعلق با موسسه فرهنگی مسکونی آیت‌الله سیستانی نیز توسط رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه در جلسه مطرح شد و به رأی اعضا گذاشته شد که تخفیف ۲۵ درصدی عوارض آن به رأی گذاشته شد و به تصویب رسید.

اخذ مصوبه بودجه سال ۹۴ سازمان قطار شهری نیز به میزان ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به تصویب رسید.

جلسه علنی امروز شورای شهر قم بارأی موافق اعضا امروز طولانی‌تر از روال عادی شد و آخرین مصوبه شورا که مربوط به سفر ذاکریان سخنگوی شورای شهر به ژاپن برای شرکت در یک اجلاس علمی بود با مخالفت اعضا رد شد.

انتهای پیام/ ۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcciiqi.2bqo48laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما