جمعه ۷ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۲۰
کد مطلب : 29568
امام جمعه قم:

انتقاد و تذکر منصفانه به دولت از مصادیق امربه معروف است

قم نيوز : قم نیوز: تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) با اشاره به اینکه انتقاد و تذکر دادن در چارچوب منطقی از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر است، عنوان کرد: این تذکرات نباید به گونه‌ای باشد که سبب بی‌اعتمادی مردم به نظام شود.
انتقاد و تذکر منصفانه به دولت از مصادیق امربه معروف است
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله سید محمد سعیدی ظهر امروز در خطبه نخست نماز جمعه این هفته قم که در حرم حضرت معصومه (س) برگزار شد با دعوت مردم به تقوای الهی اظهار داشت: نباید به مصونیت بخشی تقوا به تنهایی دل بست زیرا تقوا دارای درجاتی است و انسان نباید خود را در معرض گناه و خطرات قرار دهد.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه مصونیت بخشی تقوا بی‌قید و شرط نیست، افزود: نباید با دلگرمی به مصونیت بخشی تقوا خود را در معرض خطر و آسیب قرار داد.

وی با بیان اینکه هنگامی که انسان در مقام قضاوت و یا عصبانی باشد شیطان می‌تواند به راحتی او را وسوسه کند، خاطر نشان کرد: از دیگر لغزشگاه‌های انسان داشتن خلوت با نامحرم است و به همین دلیل است که این موضوع در اسلام نهی شده است.

آیت الله سعیدی با اشاره به اینکه داشتن مدارج بالای تقوا برای انسان مصونیت نمی‌آورد گفت: گاهی غرایز انسان با قدرت زیادی عمل می‌کنند و حتی تقوای بالا نیز قدرت مقابله با آن را ندارد.

امام جمعه قم با اشاره به دعای امام سجاد که از خداوند ورعی را درخواست می‌کنند که آدمی را از آسیب‌ها مصون بدارد، افزود: این دعا نشان دهنده این است که انسان نباید به خود مغرور شود و همیشه باید خود را از شرایط و محیط گناه دور نگه دارد.

وی در خطبه دوم نماز جمعه امروز با اشاره به اینکه مردم باید در ایام نوروز حرمت ایام فاطمیه را نگه دارند، افزود: مجالس عزای حضرت زهرا (س) باید با شکوه هرچه بیشتر برگزار شود.

آیت الله سعیدی با بیان اینکه مردم ایران اسلامی مردمی معتقد هستند، خاطر نشان کرد: مردم ما اگر ایام نوروز با ایام فاطمیه نیز مقارن نبود از اعمال خلاف شرع و شئون اسلامی دوری می‌کردند.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه مردم در لحظه تحویل سال در در مکان‌های مقدس حاضر می‌شوند گفت: در سال جدید مردم ما نوروز فاطمی را به یکدیگر تبریک گفتند.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در ابتدای سال جدید عنوان کرد: سخنان مقام معظم رهبری در حرم مطهر امام رضا (ع) و در ابتدای سال خوراک فکری سال را برای مردم و مسئولان فراهم می‌کند.

آیت الله سعیدی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری آرزومند ارتقای ایمان، پیشرفت اقتصادی، جهش علمی و افزایش اقتدار و عزت ایران هستند، تصریح کرد: برای تحقق این موارد دولت باید ملت را به معنای واقعی کلمه قبول داشته باشد و از توانایی آن‌ها استفاده کند.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه ملت باید به دولت به عنوان کارگزار نظام اعتماد واقعی داشته باشد، گفت: باید قدر نظام اسلامی را که به برکت خون شهدا و زحمات امام خمینی (ره) برای ما به یادگار مانده است بدانیم.

وی با بیان اینکه باید به مختصات نظام اسلامی پایبند باشیم، خاطر نشان کرد: فریضه امر به معروف و توجه ویژه به آن به عنوان زیربنای احکام اسلام از ملزومات نظام اسلامی است.

آیت الله سعیدی با اشاره به اینکه توجه به امر به معروف تنها محدود به چند مورد نیست، تصریح کرد: حفظ اقتدار نظام که جزو بزرگ‌ترین معروف‌هاست نباید از دید دور بماند.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) با اشاره به اینکه انتقاد و تذکر دادن در چارچوب منطقی از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر است، عنوان کرد: این تذکرات نباید به گونه‌ای باشد که سبب بی‌اعتمادی مردم به نظام شود.

وی با اشاره به اینکه دولت نیز باید با سعه صدر در مقابل انتقاد‌ها پاسخگو باشد، گفت: در تذکرات دولت به منتقدان نباید اهانتی صورت گیرد و باید همدلی و همزبانی در این موضوع رعایت شود.

آیت الله سعیدی با بیان اینکه دلواپسی برای نظام جرم نیست، خاطر نشان کرد: نباید به دلیل این دلواپسی کسی را سرزنش کرد و البته این دلواپسی نیز نباید به معنای زیر سوال بردن همه اقدامات دولت باشد.

امام جمعه قم با اشاره به سخنان رهبری در نوروز امسال عنوان کرد: رهبری فرمودند همیشه از همه دولت‌ها حمایت کرده‌ام اما چک سفید امضا به کسی نمی‌دهم و بر اساس عملکرد هر دولت قضاوت می‌کنم.

وی با بیان اینکه نظام اسلامی یک امانت در دست مسئولان است، خاطر نشان کرد: هیچ دولت و مسئولی حق ندارد این امانت را وارد سهم خواهی‌های سیاسی کند و به افرادی که سوابق سوء در کارنامه خود دارند بسپارد.

آیت الله سعیدی با بیان اینکه دولتی که رای اکثر مردم را دارد دارای مشروعیت است عنوان کرد: مرم موظف هستند به این دولت کمک کنند.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه برای حل مشکلات اقتصادی دو دیدگاه در کشور وجود دارد، افزود: عده‌ای معتقدند باید با تکیه بر قدرت داخلی، برای حل مشکلات اقتصادی تلاش کرد، ولی این دیدگاه غالبا مورد غفلت قرار گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: عده دیگری معتقدند رونق اقتصادی با نگاه به بیرون امکان‌پذیر است در حالیکه غلط بودن این نگاه بار‌ها و بار‌ها از ابتدای انقلاب تاکنون ثابت شده، تحریم‌ها و تهدید‌ها از ابتدا توسط استکبار جهانی وجود داشته و اخیرا هم تشدید شده است.

آیت الله سعیدی با بیان اینکه در دیدگاه دوم دشمنان ایران در حال تلاش هستند، گفت: رئیس جمهور آمریکا به مردم ایران گفته است اگر می‌خواهید مشکلات اقتصادی شما حل شود باید تسلیم آمریکا شوید.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه هیئت مذاکره کننده هسته‌ای بار‌ها شاهد زورگویی آمریکا در مذاکرات بوده است، افزود: رهبر معظم انقلاب بر عدم تمکین در مقابل زورگویی آمریکا تاکید دارند.

وی با اشاره به حمله اخیر عربستان به یمن خاطر نشان کرد: دولت‌های مزدور جهان با همکاری یکدیگر به دنبال نابودی خواست مردم یمن در تشکیل حکومت مردمی هستند.

آیت الله سعیدی با اشاره به اینکه آل سعود نه قانون اساسی و نه حکومتی متکی بر آرای مردمی دارد، گفت: دولت‌های به اصطلاح مسلمان، هرگاه اسرائیل مردم مظلوم فلسطین را به خاک و خون می‌کشد هیچ عکس العملی ندارند اما زمانی که منافع صهیونیست‌ها به خطر می‌افتد وارد عمل می‌شوند و به جنگ با مسلمانان می‌پردازند.

امام جمعه قم با اشاره به نقش رژیم آل سعود در ایجاد جنگ داخلی در سوریه تصریح کرد: آل سعود در جنگ داخلی در مصر و لیبی و همچنین بی‌اثر کردن انقلاب بحرین نقش داشتند و امروز هم در یمن شاهد حضور آن‌ها هستیم.

انتهای پیام/ 130
https://qomnews.ir/vdcjoie8.uqehmzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما