شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۹
کد مطلب : 29847
منبع : روابط عمومی جهاد کشاورزی استان قم
با حضور معاون استاندار و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد:

مراسم گلاب گیری در مزرعه آب شیرین قم

قم نيوز : قم نیوز: مراسم گلاب گیری در مزرعه کشت و صنعت آب شیرین قم با حضور معاون برنامه ریزی استاندار و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم برگزار شد.
مراسم گلاب گیری در مزرعه آب شیرین قم
به گزارش قم نیوز، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم در این مراسم طی سخنانی اظهار داشت: با توجه به اینکه در زمینه آب در استان قم در شرایط بحرانی قرار داریم و با چالش‌های بسیار زیادی در این خصوص مواجه هستیم، تغییر الگوی کشت در دستور کار جدی سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

محمد رضا طلایی افزود: یکی از کشت‌هایی که می‌تواند جایگزین کشت‌های پرآب بر در استان باشد، کشت گل محمدی است که در استان قم در حال حاضر ۶۰ هکتار سطح زیر کشت گل محمدی داریم که از این میزان ۱۵ تا ۲۰ هکتار به بار نشسته و به بهره برداری رسیده است و انشاءالله در سال آینده بقیه این میزان نیز به مرحله بهره برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه در استان قم تا سقف ۱۵۰۰ هکتار افزایش سطح زیر کشت گل محمدی را در برنامه داریم، بیان کرد: با کارهای ترویجی که انجام می‌دهیم سطح زیر کشت گل محمدی در استان قم رو به توسعه است.

طلایی افزود: کشت گل محمدی مزایای بسیار خوبی در استان قم دارد چرا که نیاز آبی گل محمدی بسیار پائین است و بزرگ‌ترین حسن گل محمدی این است که زمانی نیاز به آب دارد که زارعت از آب افتاده و باغات نیز دیگر نیازی به آن ندارند، لذا در جهت افزایش درآمد کشاورز می‌تواند تاثیر خوبی داشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم در ادامه گفت: از سوی دیگر به دلیل شرایط اقلیمی که استان قم نسبت به استان‌های همجوار از جمله اصفهان دارد، گل محمدی زود‌تر به دست می‌آید، همانطور که مشاهده می‌کنید در این مزرعه عملیات گلاب گیری در حال انجام است در صورتی که در کاشان هنوز گل‌های محمدی در مرحله غنچه هستند، این موضوع از نظر قیمتی هم به نفع تولید کننده است، چرا که می‌تواند یک محصول نوبرانه را به بازار عرضه کند.

وی خاطر نشان کرد: مجموعه عوامل فوق باعث شده به این نتیجه برسیم که گل محمدی جزء کشت‌هایی است که در استان قم می‌تواند جایگزین کشت‌های پرآب بر باشد.

طلایی تصریح کرد: موضوع دیگری که مورد توجه جدی سازمان جهاد کشاورزی قرار دارد، ایجاد صنایع تبدیلی مرتبط با گل محمدی در استان قم است، تولید عرقیجات با یک برند معتبر و کیفیت بسیار بالا می‌تواند باعث ایجاد اشتغال و ارزش افزوده گردد.

گفتنی است، این مراسم با حضور سید حسن رضوی معاون برنامه ریزی استاندار، محمد رضا طلایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی و جمعی از معاونان در مزرعه کشت و صنعت آب شیرین قم برگزار شد. سطح زیر کشت گل محمدی در این مزرعه بیش از ۲ هکتار است.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcjaoe8.uqehxzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما