سه شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۶
کد مطلب : 31529
منبع : روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی قم
رئيس سازمان جهاد كشاورزي قم خبر داد؛

تغییر الگوی کشت در ۹ هزار هکتار از اراضی قم

قم نيوز : قم نیوز: رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: در جلسات متعددی که در راستای تغییر الگوی کشت برگزار کردیم به این جمع‌بندی رسیدیم که این طرح باید در ۹ هزار هکتار از اراضی قم اجرا شود.
تغییر الگوی کشت در ۹ هزار هکتار از اراضی قم
به گزارش قم نیوز، محمدرضا طلایی با اشاره به اينكه استان قم طی سالیان گذشته از ظرفیت‌های مختلفی که در کشور وجود داشته ازجمله آبیاری تحت‌فشار بهره‌مند نبوده است، در همین راستا در سال گذشته ۴ میلیارد تومان برای این طرح در نظر گرفته‌شده بود و با ۱۱ میلیارد تومانی که در سفر هیئت دولت مصوب شد، حداقل در ۳ هزار هکتار از اراضی قم سیستم آبیاری نوین را اجرا خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۳ توفیقات بسیار خوبی در جهاد کشاورزی داشتیم، تصریح کرد: تلاش داریم که سطح تولید را حفظ کرده و سطح زیر کشت را کاهش دهیم و با این کار ضمن کاهش مصرف آب، درآمد کشاورزان را نیز بالا ببریم.

طلایی ادامه داد: انتقال پساب جنوب تهران یکی از ضروریاتی است که باید اعتبار آن تأمین شود، چراکه اگر این کار صورت نگیرد، اراضی کشاورزی منطقه با مشکل مواجه خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه سخنان خود گفت: تنظیم بازار یک موضوع ملی است اما در استان قم حدود ۳۰ درصد بازار را می توانیم با خریدهای حمایتی و تضمینی که انجام می‌دهیم، مدیریت کنیم که در اين راستا نيازمند تأمین نقدینگی هستيم.

وی با تأکید بر ضرورت کشت گلخانه‌ای در استان قم، افزود: امسال با همکاری بخش خصوصی احداث ۵ هکتار گلخانه را برای کشت سبزی در دستور کارداریم که ان‌شاءالله در سال آینده ۷۰ هکتار گلخانه را زیر کشت سبزی خواهیم برد.

وی خاطرنشان کرد: برای اولین بار در استان قم سیفی جات، طالبی، خربزه و ذرت را به‌وسیله نوارهای آبیاری کشت کردیم که اگر عملکرد قابل قبولی داشته باشیم، حداقل ۴۰ درصد مصرف آب کاهش خواهد یافت.

طلایی بابیان اینکه اصلاح الگوی کشت نیز در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان قم است؛ گفت: امسال در استان قم کشت نشایی را انجام می‌دهیم، چراکه این کشت ۲ آب زراعت را جلو می‌اندازد و تا ۳۵ درصد می‌تواند در کاهش آب تأثیرگذار باشد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲ شهرک گلخانه‌ای و ۵ شهرک دام استان قم از گازوئیل یارانه‌ای استفاده می‌کنند، افزود: در حال حاضر دولت سالانه یک میلیارد یارانه سوخت به این واحدها اختصاص می‌دهد، درصورتی‌که باید این واحدها به شبکه گاز متصل شوند.

وی تصریح کرد: لوله‌کشی داخل مجتمع را با اعتباراتی که استانداری در اختیار ما قرار داده انجام داده‌ایم و اميدواريم با مساعدت مسئولين مربوطه این واحدها از نعمت گاز برخوردار خواهند شوند.

وی در پایان سخنان خود گفت: زمین و آب در اختیار کشاورزان است و جهاد کشاورزی باید بتواند آنان را متقاعد کند که به سمت تغییر الگوی کشت بروند که تمام تلاش ما نیز در همین راستا است.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcjhiet.uqev8zsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما