يکشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۳
کد مطلب : 29695
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم:

الگوی کشت در قم باید از زراعی به باغی تغییر کند

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با تاکید بر اینکه باید الگوی کشت در استان قم با توجه به شرایط کنونی تغییر کند گفت: در استان قم باید الگوی کشت را از زراعت به باغداری تغییر دهیم.
الگوی کشت در قم باید از زراعی به باغی تغییر کند
به گزارش قم نیوز، محمودعلی رکنی با اشاره به اقدامات این اداره کل در خصوص وضعیت آلودگی هوا در این استان اظهار داشت: در این خصوص با نهادهایی همچون دانشگاه علوم پزشکی قم، مدیریت بحران استانداری قم و همچنین اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جلساتی برگزار کرده‌ایم تا در این راستا به انجام اقدامات اثرگذار بپردازیم.

وی با اشاره به اینکه از ریزگردها به عنوان اصلی‌ترین عامل آلودگی هوای قم نام برده می‌شود افزود: ریزتر شدن ذرات معلق در هوا موجب تشدید آلودگی‌ها شده است و باید برای اینکه به وضعیت هشدار نرسیم از هم اکنون چاره‌اندیشی کنیم.

مدیرکل محیط زیست استان قم با اشاره به فعالیت سه ایستگاه در خصوص سنجش میزان آلودگی‌ها گفت: در شهر قم نیازمند ایستگاه‌های بیشتری هستیم تا بتوانیم پایش دقیق‌تری داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه استان قم در سال گذشته هفت روز به مرحله هشدار آلودگی هوا رسید گفت: همچنین یک روز نیز به دلیل شرایط اضطرار تعطیل شد.

رکنی علت اصلی افزایش ریزگردها در هوای قم و همچنین تشدید آلودگی‌ها را خشک شدن تالاب‌های این استان عنوان کرد و یادآور شد: بهره‌برداری بی‌رویه از آبهای زیرزمینی موجب شده است که سطح سفره‌ها پایین‌تر رود و پایین‌تر رفتن سطح سفره‌ها افزایش شوری آب را به دنبال دارد و همین مسئله منجر به خشک شدن پوشش گیاهی منطقه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید الگوی کشت در استان قم با توجه به شرایط کنونی تغییر کند افزود: در استان قم باید الگوی کشت را از زراعت به باغداری تغییر دهیم.

مدیرکل محیط زیست استان قم تغییر الگوی کشت را موجب تقویت فضای سبز و همچنین جلوگیری از هدررفت آب عنوان کرد و گفت: همچنین تغییر الگوی کشت از زراعی به باغی منجر به جلوگیری از جابه‌جایی ریزگردها می‌شود.

وی با اشاره به نابود شدن باغات انار در شهر قم و همچنین مناطق اطراف بیان کرد: قم در گذشته بیش از ۱۵ هزار هکتار انارستان داشته که امروز اثری از آن مشاهده نمی‌شود.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcaminu.49noo15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما