يکشنبه ۴ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۴۴
کد مطلب : 3038
به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما:

«غرب از رویا تا واقعیت» منتشر شد

قم نيوز : قم نیوز: کتاب "غرب؛ از رویا تا واقعیت" به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما منتشر شد.
«غرب از رویا تا واقعیت» منتشر شد
به گزارش قم نیوز، کتاب «غرب؛ از رویا تا واقعیت» در قالب رسانه سلطه، سلطه رسانه (تبلیغات رسانه‌ها در خدمت سیاست امریکا) از سوی مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما زیر نظر داوود رجبی‌نیا و مشاور عباس معلمی تدوین شده است.

نویسنده در این کتاب نخست به ناگفته‌هایی از اهداف گردانندگان رسانه‌های غرب برای پیشبرد سیاست‌های حاکم بر آمریکا به ویژه در زمان اقدامات نظامی آمریکا علیه کشورهای گوناگون پرداخت و سپس نقش رسانه‌های غرب و صاحبان اصلی آنها یعنی شرکت‌های بزرگ تجاری را در هدایت افکار عمومی در رویدادهای مهم سیاسی و نظامی بررسی کرد.

چه چیزی رسانه‌های غالب را به رسانه‌های غالب تبدیل کرده است؟ رقابت بر سر سلاح اطلاعات، چگونه جنگ می‏تواند یک سرگرمی خانوادگی باشد؟ تبلیغات به شیوه هالیوود، رسانه‏ ها و جنون نظامی‌گری، نقش ‏آفرینی نظامی رسانه‏ ها، تکنولوژی و چالش‌های فرا‌رو، رسانه‏ ها و جنون نظامی‌گری از موضوعاتی است که در این کتاب ارائه شده است.

در مقدمه کتاب آمده است: این کتاب قصد دارد با استناد به منابع غربی و بهره‌گیری از قلم و بیان اندیشمندان غربی و پرورش‌یافتگان همان مکتب، آن روی سکه فرهنگ و تمدن غرب را نقد و بررسی کند و همچنین می‌کوشد تا سیاست‌های حاکم بر نظام کشورهای غربی مانند آمریکا و انگلیس و نیز اسرائیل را نشان دهد.

نویسنده در بخشی دیگر از مقدمه تصریح کرده است: امروزه کمتر عرصه‌ای را می‌توان یافت که به گونه‌ای از انگاره‌های فکری و فلسفی و فرآورده‌های تمدن غرب اثر نپذیرفته باشد.

با اینکه آثار مثبت تمدن غرب را نمی‌توان یک سره نفی کرد، به نظر می‌رسد بازخوانی آثار و پژوهش‌های انتقادی محققان غربی در زمینه‌های گوناگون، برای آشنایی بیشتر مخاطبان فرهیخته در حوزه غرب‌شناسی بسیار راهگشا باشد.

در بخش پذیرش اینترنت این کتاب تصریح شده است: برای برنامه‌ریزان فرهنگی، اینترنت نسبت به کنترل تلویزیون، خطر بزرگی بود و این ابزار، نخستین رسانه گروهی بود که دیگر برای منتشرکننده تبعیض قائل نمی‌شد.

نویسنده خاطرنشان کرده است: تکنولوژی اینترنت در ابتدا فقط به متن اختصاص داشت که افراد در آن، به فرستادن ایمیل، چت و شرکت در بحث‌های گروهی می‌پرداختند.

در بخش نقش سازمان سیا این کتاب گفته شده است: سازمان سیا، عهده‏ دار مهم‏ترین نقش در روند این جریان‏ سازی اطلاعاتی است و این سازمان با کمک مالی پنهانی به نویسندگان، روزنامه‏ نگاران و منتقدان رسانه‏ ها که هزینه‏ های آن را خود این سازمان و دیگر نهادها و سازمان‏ های خصوصی تأمین می‌کنند، به آنها یاری می‏ رساند.

در ادامه این فصل آمده است: این سازمان حتی بر حوزه و جهت‌گیری فعالیت‏ های فیلم‌سازان هالیوود نیز اثر می‌گذارد تا آنجا که یک سوم فیلم‏ های تولیدی هالیوود پس از یازدهم سپتامبر را فیلم‏ های جنگی تشکیل داده است.

نویسنده با اشاره به شعبه‌هایی از سازمان سیا در دیگر کشورها تصریح کرده است: نمایندگی‏ های سازمان‏ های جاسوسی برخوردار از حمایت سازمان سیا بر این جریان پنهانی اثر می‌گذارند. پس از حادثه یازدهم سپتامبر، آنها به این نتیجه رسیده‏ اند که باید همواره اطلاعاتی مجعول درباره احتمال حمله‌های تروریستی در عرصه اجتماع منتشر کنند.

در ادامه خاطرنشان شده است: این گروه ‏های تروریستی فعال در کشورهای انگلستان، فرانسه، اندونزی، هند، فیلیپین و... مرتبط با سازمان القاعده و شخص بن‏لادن معرفی می‏ شوند، ولی در هیچ یک از این گزارش‏ ها به این واقعیت اشاره نمی‌شود که القاعده، مولود سازمان سیاست.

در فصل رسانه‌ها و جنون نظامی‌گری نیز تصریح شده است: امروزه رسانه ‏ها، نوعی سیاست فعال پیش گرفته‏ اند، ولی باور ندارم که آنها از بررسی حقایق مربوط به ارتباط رسانه‏ ها با دولت جنگ‏ طلب خود، رضایت خاطری داشته باشند. در حال حاضر، جنگ، مهم‏ترین اصل سیاست خارجی آمریکاست و از این رهگذر، رسانه ‏ها به نمایندگان دولتمردان جنگ‏ افروز بدل شده‏ اند.

کتاب «غرب؛ از رویا تا واقعیت» به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما با شمارگان ۲ هزار و ۵۰۰ و قیمت هزار و ۵۰۰ تومان منتشر شده است.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdcf.mdmiw6dxcgiaw.html
نام شما
آدرس ايميل شما