سه شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۲۹
کد مطلب : 30462
وزیر کشور تاکید کرد:

افزایش آسیب‌پذیری با رشد مهاجرت از دنیای سنتی به فضای سایبری

قم نيوز : قم نیوز: وزیر کشور با اشاره به رشد مهاجرت از دنیای سنتی به فضای سایبری گفت: ریسک و آسیب‌پذیری در این فضا به دلیل رشد مهاجرت از دنیای سنتی به فضای سایبری افزایش چشمگیری داشته و باعث شده آسیب‌پذیری و سامانه‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات اجتناب‌ناپذیر شود. باید با اعمال برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌های دقیق چالش‌های موجود در فضای سایبری را کنترل کنیم.
افزایش آسیب‌پذیری با رشد مهاجرت از دنیای سنتی به فضای سایبری
به گزارش قم نیوز، عبدالرضا رحمانی‌فضلی در همایش "جرایم سایبری در دنیای به هم پیوسته" با اشاره به توسعه روزافزون فضای سایبری و استفاده از تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین اظهار داشت: قطعا استفاده از تکنولوژی‌های نوین موجب شده است فرصت‌ها و چالش‌های جدیدی در جهت توسعه کشورها ایجاد شود. در هزاره سوم تکنولوژی و فناوری اطلاعات اثر قابل توجهی از بخش عمده تعاملات در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و به ویژه حاکمیتی کشورها در کلیه سطوح از سازمان‌های دولتی تا بخش‌های خصوصی و غیردولتی گذاشته است، به طوری که امروز فضای سایبری به عمده‌ترین شاخصه توسعه کشورها تبدیل شده است.

وی افزود: در فضای کنونی زیرساخت‌های کشورها، بخشی از فضای سایبری هستند یا توسط این فضا کنترل می‌شوند. در حقیقت بخش عمده‌ای از اطلاعات یا در این فضا شکل می‌گیرد و یا به این فضا منتقل می‌شود. امروز بخش عمده معاملات اقتصادی که در گذشته تنها درفضای فیزیکی انجام می‌شد، به فضای سایبری منتقل شده است.

وزیر کشور تصریح کرد: سهم درآمدهای لازم کسب و کار در فضای سایبری در حال حاضر در تولید ناخالص ملی کشورها به طرز فزاینده‌ای افزایش یافته است. باید به سهم بهره‌مندی کشورها از این فضا در حوزه‌های مختلف توجه ویژه‌ای کرد.

رحمانی‌فضلی تاکید کرد: امروز سهم بهره‌مندی کشورها از فضای سایبری در حوزه‌های مختلف به عنوان شاخص مهمی برای توسعه یافتگی کشورها قلمداد می‌شود. متاسفانه به دلیل اتخاذ برخی تمهیدات و سیاست‌ها شاهد پیچیدگی جرایم مختلف با فضای سایبری شده‌ایم و همگی آثار زیانبار آن در جوامع را شاهد هستیم.

وزیر کشور افزود: ماهیت فراملی فضای سایبری موجب شده گروه‌های تروریستی، باندهای قاچاق موادمخدر، انسان و اسلحه و حتی مجرمان سنتی، با استخدام افراد فنی و متخصص با استفاده از این فضا اعمال مجرمیتی خود را افزایش دهند. برهمین اساس دولت‌ها باید تمهیدات لازم را در راستای افزایش امنیت فضای سایبری بیش از پیش مورد توجه قرار دهند و اقدامات کنترلی را اتخاذ کنند که امنیت و آرامش در این فضا برای شهروندانشان محقق شود. بی‌تردید نهادینه کردن ثبات و امنیت و مصون‌سازی این فضا از وظایف دولت‌ها خواهد بود.

رحمانی‌فضلی تاکید کرد: شواهد حاکی از آن است که در قرن بیست و یکم فرصت‌ها و چالش‌های فضای سایبری به مثابه دو روی سکه خواهد بود و افزایش بهره‌وری تنها با در نظر گرفتن کنترل چالش‌ها در جهت میل به اهداف توسعه‌ای امکان‌پذیر است. بی‌تردید استفاده از فضای سایبری برای رسیدن به اهداف توسعه‌ای باید با هوشیاری لازم همراه باشد. آنچه امروز به عنوان جرایم سایبری مورد توجه قرار گرفته بی‌تردید مجموعه‌ای از جرایم سنتی و جرایم جدیدی است که در گذشته حتی نامی از آنها وجود نداشته و امروز توسط رایانه‌ها در حال انجام است.

وی با اشاره به اقدامات کشورمان در جهت کنترل فضای سایبری به راه‌اندازی مرکز ملی فضای سایبری کشور، مرکز فوریت‌های سایبری و تاسیس پلیس سایبر اشاره کرد و گفت: در جهت نهادینه کردن قانون مصوب و موضوعات مرتبط با آن در کشورمان اقدامات لازم انجام شده به طوری که علی‌رغم وجود ۴۶ میلیون کاربر اینترنت در مقایسه با سایر کشورها، جرایم پایین‌تری را شاهد هستیم.

وزیر کشور تاکید کرد: قوه قضاییه، وزارت کشور، وزارت فناوری اطلاعات و پلیس سایبری در هم‌افزایی و هماهنگی گسترده تصمیمات مناسب را اتخاذ می‌کنند تا بتوانند این فضا را به شکلی مناسب کنترل کنند.

رحمانی‌فضلی اظهار داشت: پلیس سایبری کشور با تلاش قابل تقدیر خود بیش از ۹۰ درصد جرایم سایبری را کشف و خنثی نموده است که موجب افزایش میزان رضایتمندی عمومی در مردم شده است.

وی با اشاره به ماهیت فراملی فضای سایبری گفت: این فضا مرزهای جغرافیایی را درنوردیده و برهمین اساس نیاز است که برای کنترل آن میان پلیس سایبری کشور با هدف تبادل تجربیات تعامل مناسبی با پلیس‌های سایبری سایر کشورها برقرار شود. باید توجه ویژه‌ای به ظرفیت‌های فضای سایبری برای پیشگیری موارد امنیتی و جرایم سایبری داشته باشیم. امروز می‌توان با استفاده از ظرفیت این فضا جهت شناسایی افراد و باندهای مجرم، اقدامات بسیار خوبی را انجام داد. بر همین اساس برای بهره‌مندی از فضای سایبری به عنوان ابزار تاثیرگذار، باید برنامه‌ریزی همه‌جانبه‌ای در دستور کار پلیس‌های سایبری دنیا قرار گیرد.

وزیر کشور از تشکیل مجتمع جهانی اینترپل برای نوآوری به عنوان یک اقدام موثر در حوزه فضای سایبری نام برد و افزود: باید از همه کسانی که در راه‌اندازی این مجتمع تلاش کردند به ویژه کشور سنگاپور تقدیر و تشکر کرد. همچنین باید از حمایت‌های مجتمع جهانی اینترپل جهت حمایت از پلیس سایبری ایران تشکر کنم.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcewe8x.jh87pi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما