سه شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۵۸
کد مطلب : 30734
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم:

۲۱ پروژه کشاورزی در استان قم افتتاح می‌شود

قم نيوز : قم نیوز: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم از افتتاح ۲۱ پروژه در هفته جهاد کشاورزی خبر داد.
۲۱ پروژه کشاورزی در استان قم افتتاح می‌شود
به گزارش قم نیوز، محمدرضا طلایی در نشست خبری که ظهر امروز در ساختمان جهاد کشاورزی قم برگزار شد، با اشاره به اینکه کشاورزی در قم چیزی بالغ‌بر ۱۰۰ هزار هکتار را در برمی‌گیرد، اظهار داشت: از این مقدار ۷۰ هزار هکتار سطح زیر کشت است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به اینکه ۱۸ هزار هکتار از این اراضی مخصوص کشت باغی است، افزود: ۵۲ تا ۵۳ هزار هکتار نیز مخصوص اراضی زراعی است که بیشتر آن را جو در برمی‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه محصولات باغی قم را هم عمدتاً پسته تشکیل می‌دهد، خاطرنشان کرد: سطح زیر کشت پسته قم ۸ هزار هکتار است که ۲ هزار هکتار آن در حال حاضر بارور است.

طلایی با اشاره به اینکه میانگین کشت پسته در کشور ۶۰۰ کیلو است، تصریح کرد: این مقدار در قم به یک‌تن و ۲۰۰ کیلو می‌رسد که حدود دو برابر میانگین کشوری است؛ که امید است این مقدار با باغ‌های جدیدی که احداث‌شده است تا دو تن افزایش یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به اینکه شرایط کشاورزی قم به جهت خشکی و کم‌آبی ویژه است، تصریح کرد: بیش از ۷۵ درصد برداشت آب ما در بخش کشاورزی از آب‌های زیرزمینی است.

وی با اشاره به اینکه ۷.۲ تن تخم‌مرغ در استان قم تولید می‌شود، تأکید کرد: این ظرفیت نیاز به کاشت و برداشت بالای جو و ذرت و علوفه دامی را مشخص می‌کند.

طلایی با اشاره به اینکه قم در شرایط بحران آب به سر می‌برد، افزود: در سال‌های گذشته حجم آب استان ۴۰۰ میلیون مترمکعب روان آب بود که این مقدار در حال حاضر به صفر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه برای مدیریت این شرایط ویژه آب نیاز است که تعادل بخشی رعایت شود، گفت: جلسه حفاظت آب استان با معاون برنامه‌ریزی استانداری شکل‌گرفته و سیاست‌های مختلفی از قبیل تغییر اراضی کشت، تغییر نوع محصول و تصحیح برداشت آب اندیشیده شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به اینکه دولت ۱۱ میلیارد تومان در بحث آبیاری اراضی استان قم اختصاص داده است، خاطرنشان کرد: هرساله بین ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار میلیون مترمکعب مصرف آبیاری اراضی در قم شده است.

طلایی با اشاره به اینکه آبیاری اراضی کم بازده از سال گذشته حذف‌شده است، تأکید کرد: امسال باوجود حذف این اراضی میزان تولید از سال قبل افزایش داشته است.

وی با اشاره به در پیش بودن هفته جهاد کشاورزی، اظهار داشت: ۲۱ پروژه در بخش جهاد کشاورزی در این هفته افتتاح می‌شود که چیزی بالغ‌بر سرمایه‌گذاری ۱۶۱ میلیارد ریالی را دربر می‌گیرد؛ در این پروژه‌ها برای ۱۵۳ نفر اشتغال‌زایی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به اینکه ۹ پروژه از این ۲۱ پروژه، آبی و خاکی است، تصریح کرد: ۴ پروژه در زمینه دامی، ۴ پروژه در زمینه گیاهی، ۲ پروژه در زمینه شیلات و ۲ پروژه درزمینهٔ صنایع کشاورزی است.

انتهای پیام/ ۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcgtu9w.ak9zw4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما