چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۲۰
کد مطلب : 30741
ساماندهی میدان 72 تن به سرانجام نرسید

وقتی شلوغی‌ و بی‌نظمی امان مسافران قم - تهران را می‌برد

قم نيوز : قم‌نیوز: شلوغی و نابسامانی بخش جدایی‌ناپذیر مسافرت‌های آخر‌ هفته و مناسبت‌ها شده است به نحوی که سفر یک ساعت‌و‌نیمه قم -تهران بعضا چندین ساعت به درازا می‌کشد.
وقتی شلوغی‌ و بی‌نظمی امان مسافران قم - تهران را می‌برد
به گزارشقم نیوز، اگر در مناسبت‌ها گذرتان به میدان هفتاد و دوتن قم و یا ترمینال جنوب تهران خورده باشد، قطعاً شاهد آشفتگی‌ها و نابسامانی‌های این روزها بوده اید. خدا نصیب گرگ بیابان نکند شب قبل از مناسبتی، قصد سفر به تهران را داشته باشید، وضعیتی که اگر بگوییم جمعیت موج می زند اغراق نکرده‌ایم.

کمی که نزدیکشان شوی از حال درونیشان مطلع می‌شوی. «این چه وضعشه آخه چرا هیچ کس نظارت نمیکنه؟» «مگه سر گردنه است چرا انقد کرایه‌ها را زیاد کردن؟» «یه نفر نیست جلو اینا رو بگیره؟» «ای خدا شب شد من کی می‌رسم خونه با این وضع؟» کنار هر کدامشان که بایستی این جملات و جملات مشابه را می‌شنوی.

میدان ۷۲ تن در شب‌های قبل از مناسبات‌ها محل جنگ نابرابر برای به دست آوردن یک صندلی ناقابل اتوبوس است. جنگی که معمولاً مردان و آن هم جوان تر‌ها درآن پیروز می‌شوند و سر زنان و مسن ترها بی کلاه می‌ماند.

هر کس که در این ماراتن نابرابر پیروز شد، کرسی گرانبهای اتوبوس را به دست آورده و آن کس که پیروز نشد مجبور است بر کرسی‌ ماشین‌های سواری که قیمتش سر به فلک می‌کشد تکیه زند.

همان کرسی‌هایی که یه شبه که نه، یک ساعته کرایه‌شان با نرخ‌های عجیب و غریبی روند صعودی داشته است. وقتی هم که اعتراض کنی پاسخ می شنوی: "ناراحتی سوار نشو" که البته پاسخ بسیار قانع‌کننده‌ای است!

درگیری‌های لفظی و بعضاً فیزیکی هم که نقل مجلس است، در گیرهای که در بدو ورود به قم جلو چشمان مسافران شهرهای مختلف رخ می‌دهد و وجهه‌ی شهر قم را با منازعه و درگیری عجین می‌کند.

چنین وضعیتی البته کمرنگ‌تر در ساعت‌های پایانی روز جمعه و صبح‌های شنبه نیز قابل‌رؤیت است و اما اگر به‌حسب اتفاق در روزهای میان هفته مثل یکشنبه یا دوشنبه مسیرتان به میدان ۷۲ تن بیفتد همین رانندگان محترم اتوبوس و سواری برای اینکه حتی یک مسافر جذب‌کنند دست به هر کاری می‌زنند که فحش‌های رکیک یکی از آن‌هاست.

«من واقعاً نمی‌فهمم این وضعیت کی می‌خواهد درست شود من هر جمعه باید برای یک مسافرت یک ساعت و نیمه ۳ الی ۴ ساعت زمان صرف کنم.» این را دختر جوانی که از ظاهرش معلوم است دانشجو است می‌گوید.

آقای میان‌سالی می‌گوید: «حالا ما هر طوری شده می‌رویم این دختر جوان که نه می تونه سواری سوار شه نه اتوبوس باید چه‌کار کنه این وقت شب؟» سؤال‌هایی که حداقل من برای آن‌ها پاسخی پیدا نکردم.

حالا هم که با تک‌نرخی شدن بنزین و برداشته شدن سهمیه‌ها نگرانی‌ها برای افزایش کرایه هم بیشتر می‌شود.

راه‌حل‌ این مشکلات چیست؟
وقتی‌که این مشاهدات را با رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم در میان گذاشتیم، وی با اشاره به اینکه همیشه در ساعات پایانی روز جمعه با ازدحام بسیار بالایی از مسافران که قصد سفر به تهران را دارند مواجه هستیم، اظهار داشت: برای مدیریت این ازدحام برنامه‌ریزی‌های خوبی صورت گرفته است ازجمله اینکه مکاتبات با راه‌آهن صورت گرفته است که در ساعات پایانی روز جمعه قطار اضافه به مقصد تهران پیش‌بینی شود.

وی افزود: تمهیداتی ویژه‌ای برای اطلاع‌رسانی در حرم و مبادی خروجی شهر درزمینهٔ سفر با قطار اندیشیده شده است تا اینکه حجم فراوانی از مسافران را بتوان با حمل‌ونقل ریلی پوشش داد.

سخنگو شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: سازمان پایانه‌ها هم مکلف شده هماهنگی‌های لازم را برای پیش‌بینی اتوبوس اضافه برای این ساعات که با ازدحام مسافر مواجه می‌شویم داشته باشد و شهرداری موظف شده در حد بضاعتش پیش‌بینی لازم را در کنترل این ازدحام داشته باشد؛ وظیفه نظارت بر کرایه‌ها هم بر عهده سازمان پایانه‌هاست.

راه‌آهن می‌تواند بار سنگینی از دوش این ازدحام بردارد به شرطی که به‌درستی اطلاع‌رسانی شود کاری که تا امروز کمتر به آن پرداخته‌شده و شاید بسیاری از افراد هنوز از وجود خط راه‌آهن قم- تهران مطلع نباشند و همین مسئله بر این شلوغی‌ها و نابسامانی‌ها دامن می زند.

نظارت و کنترل جدی بر ناوگان حمل و نقل شهری قم
نابه سامانی‌ در پایانه‌ها وجود ندارد و وضعیت پایانه‌ها تحت کنترل سازمان پایانه‌های استان قم است، این را مدیرکل سازمان حمل‌ونقل و پایانه‌های استان قم در گفتگو با خبرنگار تسنیم مطرح کرد.

ابوالفضل جمالی افزود: ما سرویس‌دهی ویژه را در ساعت‌های پیک مسافر مثل عصر جمعه انجام می‌دهیم، همچنین ما در روزهای عادی حدود ۵ یا ۶ سرویس داریم ولی در روزهای جمعه ۶۰ الی ۷۰ سرویس را در نظر گرفته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه با کمبود اتوبوس مواجه نیستیم، خاطرنشان کرد: می‌توانیم حتی این سرویس‌ها را به ۱۰۰ تا افزایش دهیم ولی استقبال مردم در آن حد نیست و با کمبود مسافر هم در پایانه و هم در ۷۲ تن مواجه هستیم.

جمالی گفت: در روزهای وسط هفته با کمبود شدید مسافر مواجه هستیم در حدی که اتوبوس‌هایمان باید دور روز در پارکینگ بخوابند تا نوبت به آن‌ها برسد.

مدیرکل سازمان حمل‌ونقل و پایانه‌های استان قم در ادامه بحث کمبود مسافر، تأکید کرد: در حال حاضر می‌توان بلیت‌ها شهرهای مختلف را در پایانه استان قم با قیمت پایین‌تر از قیمت مصوب تهیه کرد، مثلاً بلیت مشهد که ۳۰ تومان است به علت نبود مسافر به ۲۰ تومان هم می‌رسد.

وی در پاسخ به بحث افزایش خودسرانه کرایه‌ها توسط برخی رانندگان خاطرنشان کرد: تعیین کرایه‌ها در بحث حمل‌ونقل عمومی توافقی است و بستگی به این دارد که مسافر باشد یا نه، در مواقعی که مسافر نباشد زیر قیمت مصوب صنف مسافر جابه‌جا می‌شود و در مواقعی که پیک مسافر وجود دارد با همان قیمت اصلی مصوب صنف مسافران جابه‌جا می‌شوند.

جمالی با اشاره به اینکه کرایه مصوب تهران قم هفت هزار تومان است، گفت: در روزهای وسط هفته و روزهایی که با کمبود مسافر مواجه هستیم رانندگان با پنج یا شش هزار تومان هم مسافر جابه‌جا می‌کنند و در واقع کرایه‌ها در روزهای پیک مسافر افزایش نمی‌یابد، بلکه در روزهای خلوت کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه اطلاع‌رسانی برای جذب مسافران به راه‌آهن انجام می‌شود، تصریح کرد: هماهنگی با راه‌آهن انجام‌شده که تعداد قطارها را در روزهای پیک مسافر افزایش دهند و از طریق بلندگوهای میدان ۷۲ تن هم پیوسته اطلاع‌رسانی می‌شود.

راه‌آهن حلال مشکلات
به نظر می‌رسد گره کور این مشکل تنها با دستان راه‌آهن باز می‌شود؛ راه‌حلی که نیاز به تبلیغات و اطلاع‌رسانی گسترده دارد تا حمل‌ونقل ریلی باری از دوش حمل‌ونقل جاده‌ای بردارد. راه‌حلی که هم از شلوغی‌ها و درگیری‌ها می‌کاهد و هم قطعاً میزان تصادفات جاده‌ای و درنتیجه تلفات را کمتر می‌کند، تا گره ای را که با دست‌باز می‌شود نخواهیم با دندان باز کنیم.

انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdcezf8x.jh87ei9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما

محمدرضا
لطفا تورا خدا بگین ورودی قم از طرف شاه جمال را ساماندهی کنن اصلا نمیتونی وارد قم بشی خروجی خیلی خطرناک وباریک که با ایست یک اتوبوس ویا سواری بسته میشود وغیر استاندارد است .