پنجشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۱۴
کد مطلب : 30925
منبع : روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی قم
رئيس سازمان جهاد كشاورزي قم:

بيشترين توليدات كشاورزي و گوشت قرمز قم در بخش جعفرآباد است

قم نيوز : قم نیوز: رئيس سازمان جهاد كشاورزي قم گفت: بيشترين توليدات كشاورزي و گوشت قرمز قم در بخش جعفرآباد بوده و بايد بگوئيم كه اين منطقه افتخار بخش كشاورزي قم است.
بيشترين توليدات كشاورزي و گوشت قرمز قم در بخش جعفرآباد است
به گزارش قم نیوز، محمد رضا طلايي در ديدار بهره برداران و كشاورزان بخش جعفرآباد با اشاره به اينكه ۹۵ درصد اشتغال اين بخش در حوزه كشاورزي است، اظهار داشت: اگر رتبه اي در سطح كشور و افتخاري در سازمان جهاد كشاورزي داريم ناشي از زحمات بهره برداران و كشاورزان است كه عمده آن مربوط به بخش جعفرآباد مي باشد.

وي ضمن تاكيد بر وضعيت بحراني آب در استان قم افزود: بهره برداري بهينه از آب يك امانت و يك ديني است كه بر گردن بهره برداران بخش كشاورزي است چرا كه هيچ كس بهتر از شما قدر آب را نمي داند.

طلايي بيان کرد: اگر امروز مي گوئيم بخش جعفرآباد بهترين توليدات بخش كشاورزي و دامي را دارد به بركت وجود آب با كيفيت در اين بخش است.

وي ادامه داد: اگر مي خواهيم كشاورزي پايدار داشته باشيم و بقاء خود را در بخش كشاورزي پايدار مي دانيم بايد منابع آبي خود را حفظ كنيم.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان قم در ادامه سخنان خود با اشاره به اينكه نزديك به ۹۰ درصد آب در بخش كشاورزي مصرف مي شود، گفت: در سفره هاي آب زيرزميني قم سالانه در گذشته ۴۰۰ ميليون متر مكعب آب وارد مي شده كه اين ميزان امروز به صفر رسيده است، بايد آنقدري از اين منابع برداشت كنيم كه اين سفره ظرفيت دارد.

وي افزود: بالاخره چند سال است كه در بخش كشاورزي سرمايه گذاري شده و زمين آباد شده است، ديگر نمي توانيم اين زمين ها را رها كنيم و برويم، لذا بايد به سمت مصرف بهينه آب حركت كنيم.

طلايي با تاكيد بر اينكه در حال حاضر اعتبار و راهكار براي رفع نگراني آب وجود دارد، ادامه داد: در سفر پرخير و بركتي كه دولت تدبير و اميد به استان داشت ۱۱ ميليارد براي آبياري تحت فشار در استان قم اعتبار در نظر گرفت كه ۴ ميليارد آن تخصيص پيدا كرده است.

وي گفت: طي ۸ سال گذشته حدود ۱۰۰۰ هكتار آبياري نوين در قم اجرا شده است اما فقط طي سال گذشته در استان قم حدود ۷۰۰ هكتار سيستم آبياري نوين اجرا شده است و در سال جاري نيز اجراي ۳ هزار هكتار آبياري نوين در دستور كار سازمان جهاد كشاورزي قم قرار دارد.

طلايي افزود: دولت ۸۵ درصد هزينه آبياري تحت فشار را به صورت بلاعوض به كشاورزان پرداخت مي كند كه كشاورزان بخش جعفرآباد بايد از اين فرصت به دست آمده بهترين بهره برداري را داشته باشند.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به ضرورت تغيير الگوي كشت در استان قم، افزود: از پائيز سال گذشته كه تغيير الگوي كشت را در استان شروع كرديم ۱۰ هزار و ۴۵۰ هكتار زير كشت گندم بود كه با تمهيدات انديشيده شده ۲ هزار و ۲۰۰ هكتار از سطح زير كشت گندم كم شد و به ۸ هزار و ۲۴۷ هكتار رسيد.

وي بيان کرد: در صورتي كه سطح زير كشت كاهش پيدا كرده است ولي توليد نه تنها كم نشده بلكه افزايش هم پيدا كرده است به طوري كه در سال گذشته ۲۲ هزار تن گندم به مراكز خريد رفت كه اين ميزان در سال جاري به حدود ۲۷ هزار تن خواهد رسيد.

وي ادامه داد: به كشاورزان توصيه مي كنم كه كمتر بكارند ولي خوب بكارند و توليد بيشتري هم داشته باشند، اراضي كه ضعيف است بايد از چرخه خارج شود و در اين زمين ها ظرفيت هاي باغباني ايجاد كنيم، اگر از زميني كه در هكتار زير ۵ تن گندم برداشت مي شود، گندم نكارم بهتر است.

طلايي در ادامه سخنان خود به ظرفيت دامي بخش جعفرآباد اشاره كرد و گفت: ۵۰ ميليارد تومان در سفر هيات دولت براي تامين سرمايه در گردش اين بخش ابلاغ شده است، خواهشي كه از بهره برداران دارم اين است كه اين پول را تبديل به سنگ و آجر نكنند، اين پول به عنوان سرمايه درگردش در قالب علوفه و دام هزينه شود.

وي تصريح كرد: اخذ تسهيلات در بخش كشاورزي مهم نيست نحوه هزينه كرد آن مهم است، به اندازه اي كه مي توانيد نقدينگي تهيه كنيد در بخش دام وارد شويد چرا كه افزايش بدون برنامه آن در آينده تبديل به يك معضل براي دامداران خواهد شد.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdciw3ap.t1aur2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما