شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۲
کد مطلب : 31362
منبع : شبکه اجتهاد
معرفی کتاب؛

ولایت فقیه؛ پرسش‌ها و پاسخ‌ها

قم نيوز : قم نیوز: کتابی با عنوان «ولایت فقیه؛ پرسش‌ها و پاسخ‌ها» به شبهاتی درباره ولایت فقیه پاسخ می‌دهد. این اثر حاصل سلسله نشست‌ها و گفت‌وگوهایی بین حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری و جمعی از دانشجویان و استادان دانشگاه تهران در سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ است.
ولایت فقیه؛ پرسش‌ها و پاسخ‌ها
به گزارش شبکه اجتهاد، کتاب «ولایت فقیه؛ پرسش‌ها و پاسخ‌ها» به قلم دکتر ابراهیم کلانتری از سوی نشر معارف منتشر شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و شکل‌گیری جمهوری اسلامی برپایه نظریه ولایت فقیه،‌ همواره پرسش‌ها و شبهات بسیاری درباره حکومت اسلامی و ولایت فقیه مطرح و در پاسخ به آن‌ها، تلاش‌های خوبی صورت گرفته است که «ولایت فقیه؛ پرسش‌ها و پاسخ‌ها» یکی از تلاش‌های بسیار خوب در این زمینه است.

ایبنا نوشت: این اثر حاصل سلسله نشست‌ها و گفت‌وگوهایی بین حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری و جمعی از دانشجویان و استادان دانشگاه تهران در سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ است.

نویسنده در «ولایت فقیه؛ پرسش‌ها و پاسخ‌ها» ضمن طرح مهم‌ترین پرسش‌ها و شبهاتی که درباره نظریه ولایت فقیه در طول سالیان متمادی بیان شده است، کوشیده با قلمی روان و متقن به اقناع مخاطبان به‌ویژه دانشجویان و پاسخ به پرسش‌ها و شبهات آن‌ها بپردازد.

بر مبنای مقدمه «ولایت فقیه؛ پرسش‌ها و پاسخ‌ها» در این کتاب پس از تبیین مبانی و زیرساخت‌های نظریه ولایت فقیه و توضیح مفاهیم کلیدی درباره آن؛ ادله قرآنی، روایی و عقلی نظریه ولایت فقیه، مورد بحث قرار گرفته و در ادامه ضمن بیان پیشینه طرح نظریه ولایت فقیه در آثار اندیشمندان اسلامی»، ابزارهای کارآمدی نظریه سیاسی اسلام بیان شده و در فصل پایانی نیز به نسبت و میزان ارتباط نظریه سیاسی اسلام با دموکراسی، پرداخته شده است.

مبانی و زیرساخت‌های نظریه ولایت فقیه، مفاهیم کلیدی نظریه ولایت فقیه، ادله قرآنی نظریه ولایت فقیه، ادله روایی نظریه ولایت فقیه، ادله عقلی نظریه ولایت فقیه، پیشینه ولایت فقیه در آثار اندیشمندان اسلامی، ابزارهای کارآمدی نظریه سیاسی اسلام و نظریه سیاسی اسلام و دموکراسی عنوان فصل‌های این کتاب را تشکیل می‌دهند.

موضوعات و مسائل مطرح‌شده در نشست‌های برگزار شده از سوی مؤلف، همواره پرسش‌محور بود و کلانتری در هر بخش از این نوشتار درصدد پاسخ به یک یا چند پرسش محوری بوده است.

نویسنده در «ولایت فقیه؛ پرسش‌ها و پاسخ‌ها» کوشیده است که مباحث را در سطح عمومی مطرح کند و از طرح مباحث پیچیده که متناسب با حلقه‌های تخصصی است،‌ بپرهیزد. با وجود این، تلاش شده است تا مبانی اصلی هر بخش به‌درستی و بر اساس اسناد و مدارک قطعی و مورد قبول، تبیین شود.

رویکرد اصلی پرسشگر در این‌گونه مباحث، رویکردی درجه اول و درون‌دینی بود؛ به این معنا که مباحث از منظر باورها و معارف اسلامی و بر اساس اندیشه شیعی طرح و تبیین شده‌اند؛ همان‌گونه که اصل ولایت فقیه نیز اصلی مبتنی بر اصول بنیادین دینی، همچون توحید، نبوت و امامت است.

در صفحه ۱۲۱ کتاب «ولایت فقیه؛ پرسش‌ها و پاسخ‌ها» می‌خوانیم: «ولایت مطلقه برای غیرمعصومان؛ پرسش: بی‌گمان فقیهان جامع شرایط با اینکه در شناخت دین خدا و تقوا و عدالت سرآمد روزگار خود هستند، در شمار معصومان (ع) قرار ندارند و ممکن است گرفتار خطا شوند. قرار دادن ولایت مطلقه برای چنین افرادی که از عصمت برخوردار نیستند، چگونه قابل توجیه است؟

پاسخ: اندیشمندانی که ولایت مطلقه فقیه جامع شرایط را در عصر غیبت تبیین کرده‌اند و به آن معتقد شده‌اند، به اختیارات خاص پیامبر گرامی (ص) و امامان معصوم (ع) نیز که برآمده از شأن عصمت آن بزرگواران است،‌ توجه نموده‌اند. قلمرو ولایت مطلقه فقیه، صرفاً امور اجتماعی است؛ یعنی اموری که به اداره جامعه مرتبط است و بی‌توجهی به آن‌ها، به بروز هرج و مرج و نابسامانی در جامعه و تعطیلی احکام اجتماعی اسلام می‌انجامد؛ اما اختیارات خاصی که پیامبر گرامی (ص) و امامان معصوم (ع) از نظر عصمت و نبوت و امامت داشته‌اند، هرگز به فقیه جامع‌شرایط منتقل نمی‌شود و در قلمرو ولایت وی قرار نمی‌گیرد.»

«ولایت فقیه؛ پرسش‌ها و پاسخ‌ها» را نشر معارف با شمارگان دوهزار نسخه، در ۳۸۴ صفحه، قطع وزیری و به بهای ۱۵۵ هزار ریال روانه بازار نشر کرده است.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcewx8x.jh8zpi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما