جمعه ۳ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۹
کد مطلب : 32811
به منظور پرداختن علمی به پیامدهای مهدویت

کتاب «مهدویت در دایرة‌المعارف‌های غربی» منتشر شد

قم نيوز : قم نگار: کتاب «مهدویت در دایرة‌المعارف‌های غربی» به همت انتشارات مرکز تخصصی مهدویت به چاپ رسید.
کتاب «مهدویت در دایرة‌المعارف‌های غربی» منتشر شد
به گزارش قم نگار، کتاب مهدویت در دایرة‌المعارف‌های غربی از پنج فصل اصلی مانند کلیات، واژه‌شناسی مهدی در دایرة‌المعارف‌های غربی، فرجام‌شناسی اسلامی از منظر دایرة‌المعارف‌های غربی، مسلمانان و اعتقاد به مهدویت در نگاه دایرة‌المعارف‌های غربی و مدعیان مهدویت در دایرة‌المعارف‌های غربی تشکیل شده است.

مباحثی مانند شرق‌شناسی و اسلام‌شناسان غربی، تقسیم‌بندی اسلام‌شناسان غربی، زمینه‌های ورود اسلام‌شناسان غربی به موضوع مهدویت، جاذبه فرهنگ و تمدن اسلامی، اهداف استعماری و تبشیری، توجه به نهضت‌های اصلاح‌طلبانه اسلامی و روش‌شناسی دین‌پژوهان غربی در این کتاب مطرح شده است.

روش‌های پژوهشی اسلام‌شناسان غربی، تفاوت نگاه تاریخی با روش تاریخی‌نگری، نقاط قوت و ضعف دین‌پژوهان غربی، اهمیت‌ دایرة‌المعارف‌ها، دایرة‌المعارف اسلام، دایرة‌المعارف هزاره‌گرایی، دایرة‌المعارف جهان نوین اسلام و مفهوم‌شناسی واژه مهدی از مباحث دیگر مطرح شده در فصول این کتاب است.

مفهوم هدایت در واژه مهدی، جایگاه واژه مهدی در کتاب و سنت از نگاه اسلام‌شناسان غربی، اسلام‌شناسان غربی و واژه مهدی در قرآن، توجه مستشرقان به صحیح مسلم و صحیح بخاری، لزوم تقدیم بررسی کلامی بر نگاه تاریخی، مقایسه فرجام‌شناسی اسلامی با فرجام‌شناسی یهودی و مسیحی، خاستگاه موعود در آیین یهود، فرجام‌شناسی در آیین یهود و تاثیر آموزه موعود زرتشت بر ادیان ابراهیمی از مباحث دیگری بوده که در این کتاب تبیین شده است.

مباحثی با عناوین منجی‌گرایی در آیین مسیحیت، ماجرای ظهور مهدی و بازگشت مسیح، شخصیت حضرت عیسی(ع) در مسیحیت، ظهور مهدی و رجعت مسیح، مهدی مقتدای مسیح، دایرة‌المعارف دین، دایرة‌المعارف هزاره‌گرایی، دایرة‌المعارف جهان نوین اسلام، مهدویت در منابع روایی اهل سنت و جایگاه مهدویت در اندیشه متکلمان اهل سنت و مفهوم اصطلاحی شیعه در این کتاب تبیین شده است.

مهدویت در مباحث کلامی امامیه، تولد مهدی موعود، توجه مستشرقان به تاریخ مدعیان مهدویت، عوامل پیدایش مدعیان مهدویت، ویژگی‌های فردی مدعیان مهدویت، پذیرفته شدن از سوی مردم و پاسخ به اختلافات مطرح شده در دایرة‌المعارف‌های غربی عناوین دیگری بوده که در این کتاب مطرح شده است.

لازم است با بررسی آن دسته از مقالات دایرة‌المعارف‌ها که درباره مهدی موعود(عج) تالیف شده‌اند، به نقد آرای آنها پرداخته شود.

نویسنده در این اثر تلاش کرده تا برای ایجاد انسجام در متن پژوهش ابتدا محورهای اصلی و مشترک در متن مقالات مورد نظر را شناسایی کرده، سپس آن را در قالب یک مقدمه و پنج فصل نقد و بررسی کند.

کتاب مهدویت در دایرة‌المعارف‌های غربی از سوی حمید سعادت تالیف شده و به همت انتشارات مرکز تخصصی مهدویت با شمارگان ۲ هزار نسخه و قیمت ۹ هزار تومان منتشر شد.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcezv8x.jh8wzi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما