سه شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۴۳
کد مطلب : 33100
آیت‌الله اعرافی:

ایران پیشاهنگ فعالیت‌های قرآنی در جهان اسلام است

قم نيوز : قم نگار: امام جمعه قم با تاکید بر اینکه ما امروز برای جهان اسلام حرف‌های جدید داریم، گفت: امروز ایران در همه فعالیت‌های قرآنی سرآمد تمام کشورهای اسلامی است.
ایران پیشاهنگ فعالیت‌های قرآنی در جهان اسلام است
به گزارش قم نگار، آیت‌الله علیرضا اعرافی در آیین افتتاحیه جشنواره قرآن و عترت دانشگاه جامع علمی کاربردی که دوشنبه شب در سالن غدیر مجتمع یاوران مهدی قم برگزار شد، برگزاری این جشنواره را اقدامی ارزشمند دانست و از دست‌اندرکاران مربوطه قدردانی کرد.

وی با تاکید بر اینکه ما امروز برای جهان اسلام حرف‌های جدیدی داریم، اضافه کرد: به فضل خداوند و به همت مردم شریف ایران و به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی، امروز ایران در همه فعالیت‌های قرآنی سرآمد تمام کشورهای اسلامی است.

رئیس جامعة‌المصطفی‌العالمیه پرونده ایران اسلامی در حوزه مسائل قرآنی را یک پرونده درخشان و قابل افتخار عنوان کرد و افزود: زمانی کشورهایی بودند که در برخی رشته‌های قرآنی از کشورمان جلوتر بودند، اما امروز ایران اسلامی پیشاهنگ برنامه‌های قرآنی در جهان اسلام است.

نزدیک به ۱۰۰ ترجمه قرآن پس از انقلاب در کشورمان انجام شده است

اعرافی با بیان اینکه نزدیک به ۱۰۰ ترجمه قرآن پس از انقلاب در کشورمان انجام شده است، اضافه کرد: در کشورهای اسلامی این حجم از ترجمه قرآن به سایر زبان‌ها وجود ندارد، اما با این حال در تعداد ترجمه از مسیحیان عقب هستیم.

امام جمعه قم ادامه داد: انجیل کتاب مقدس مسیحیان به بیش از هزار زبان و لهجه دنیا ترجمه شده است، در حالی که در ترجمه قرآن نسبت به مسیحیان عقب هستیم؛ هنوز به ترجمه لهجه‌ها نپرداخته‌ایم و شکاف میان ترجمه قرآن با کتاب انجیل نزدیک به ۹۰۰ زبان است که نیاز به کار فراوان دارد.

وی در ادامه به فعالیت‌های فراوان قرآنی کشور اشاره کرد و گفت: حرکت‌های قرآنی در حوزه آموزش و پرورش در امور تربیتی و نگاه ویژه به فعالیت‌های قرآنی در مراکز آموزشی و دانشگاهی، دانشگاه و دانشکده‌های قرآنی، مجموعه جشنواره‌ها، برنامه‌های قرآنی حوزه علمیه و رشته‌های قرآنی، همگی یک پرونده پربار از فعالیت‌های قرآنی برای ایران اسلامی فارسی زبان ایجاد کرده و از کشورهای عربی پیشی گرفته است.

رئیس جامعةالمصطفی‌العالمیه خاطرنشان کرد: در مقایسه با ماموریت‌های حوزه علمیه، در مقوله قرآنی حوزه علمیه هنوز آن جایگاه لازم را به دست نیاورده‌ است.

وی موج عظیم فعالیت‌های قرآنی کشور را مبارک، ارزشمند و قابل تقدیر دانست و بیان کرد: برگزاری این جشنواره دانشگاهی نیز حلقه‌ای از این زنجیره فعالیت‌های قرآنی به شمار می‌رود که باید به نیکی از آن یاد کرد.

اعرافی ادامه داد: عنایت شخص رهبر معظم انقلاب پشتوانه محکمی در این مسیر بوده تا ایران پیشاهنگ فعالیت‌های قرآنی در جهان اسلام باشد.

امام جمعه قم با اشاره به ظرفیت عظیم قرآن کریم عنوان کرد: قرآن کتابی است که تمدن بشریت را دچار دگرگونی کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تفسیر خطبه‌ای از نهج‌البلاغه پرداخت و ابراز کرد: در فرمایشات امیر مومنان(ع) ۵۰ تعبیر در خصوص قرآن استخراج کرده‌ام همچون این تعبیرات که قرآن ساحل ندارد، بیکران است، چراغی خاموش‌نشدنی است، شعاع نور قرآن پایانی ندارد و اقیانوسی که عمق آن دست نیافتنی است.

با دلدادگی به قرآن شاهد معجزه آن باشید

رئیس جامعة‌المصطفی‌العالمیه با بیان اینکه قرآن به دل و عقل ما نیاز دارد، اظهار کرد: وقتی دلدادگی به قرآن صورت گرفت آن وقت معجزه قرآن را خواهید دید.

اعرافی ادامه داد: با وجود اینکه هزار و ۴۰۰ سال است که خیل عظیمی از مفسران بر روی قرآن کار کرده‌اند، اما با این حال وقتی یک مفسر در برابر قرآن قرار می‌گیرد، با دریایی بیکران مواجه می‌شود.

وی در ادامه سخنان خود به اتهامات دروغ وهابیت نسبت به مسلمانان اشاره کرد و افزود: کم توجهی ما به قرآن و اینکه قرآن ما متفاوت است از دروغ‌های وهابی‌های تندرو است که باید در برابر این اتهامات بایستیم.

امام جمعه قم در پایان خطاب به برگزارکنندگان این جشنواره اظهار کرد: حرکت‌های این چنینی و این روند را حفظ کنید، زیرا قرآن است که ما را اسلامی می‌کند.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcgzq9w.ak9wz4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما