جمعه ۱ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۴:۴۹
کد مطلب : 33438
منبع : خبرگزاری شبستان

ادب برتر از عشق است / رمز التماس دعا گفتنِ مراجع به رسول ترک

قم نيوز : قم نگار: حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: اسلام، ادب را برتر از عشق می داند.
ادب برتر از عشق است / رمز التماس دعا گفتنِ مراجع به رسول ترک
به گزارش قم نگار، مراسم سوگواری سرور و سالار شهیدان دو جهان، حضرت ابا عبدالله (ع)، خاندان و یاران باوفایش، امروز ۳۰ مهرماه ۹۴ همزمان با هشتمین روز محرم ۱۴۳۷ هجری قمری با حضور عشاق اهل بیت (ع) در حسینیه آیت الله حق شناس (ره) برگزار شد.

ارزش قایل نشدن برای خود؛ ریشه بدی ها
حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، مسئول مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه و استاد حوزه در این مراسم، یکی از ریشه های همه رفتارها و حالات بد را ارزش قایل نشدن انسان برای خود دانست و گفت: گاهی انسان برای خود ارزش قایل می شود اما مغرور نیز می شود. هردو خطا است.

وی با بیان روایتی از امام هادی (ع) "هر کس خود را خوار شمارد، از شر او در امان مباش"، افزود: نحوه ارتباط پدر و مادر و ارزش قایل شدن آنها برای یکدیگر، مهمترین عامل در تربیت فرزند است؛ بنابراین پدرها و مادرها علاوه بر ارزش قایل شدن برای خود، باید به یکدیگر به ویژه در برابر چشمان فرزندان احترام بگذارند.

اسلام، ادب را مهمتر از عشق می داند
استاد حوزه با بیان اینکه در عصر ما عشق را مهمتر از ادب معرفی می کنند در حالی که اولا مردم به این راحتی عاشق یکدیگر نمی شوند و ثانیا اسلام ادب را مهمتر از عشق دانسته است، ادامه داد: یکی از راهکارهای مهار غضب، ادب است زیرا انسان بزرگوار و باادب، اشتباه دیگران را فراموش می کند؛ همچنان که خداوند دوست دارد بندگانش کریمانه و با کرامت نفس یکدیگر را ببخشند.

وی خاطرنشان کرد: اخلاق کریمانه موجب فراموش کردن اشتباهات دیگران می شود. ضمن اینکه ریشه بسیاری از بدی ها به ویژه غضب را می سوزاند.

شاکرانه زندگی کردن، نشانه کرامت نفس است
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در بخش دیگری از سخنانش، شاکرانه زندگی کردن و مدام نق نزدن را یکی از نشانگان کرامت نفس و موجب تربیت صحیح فرزندان دانست و گفت: کسانی که مدام نق می زنند، بچه های خود را بد تربیت می کنند. بنابراین باید زبان شاکرانه داشته باشیم.

وی یکی از عناصر تشکیل دهنده غضب را، احترام نکردن به خود خواند و افزود: کسی که بزرگوار باشد به داشته هایشان نگاه می کند و خدا را شکر می کند؛ و در این صورت، عصبانی نمی شود.

مسئول مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه ادامه داد: ارتباط عمیق با خدا و اهل بیت موجب ایجاد نگاه کریمانه انسان نسبت به خود می شود و به این ترتیب، اجازه حقیر شدن را به خود نمی دهد؛ به این صورت، مانع از عصبانیت می شود.

محبت اهل بیت (ع) قابل مقایسه با چیزی نیست
وی افزود: یکی از محبین اهل بیت به امام باقر (ع) گفت: اگر دنیا را به من بدهند، محبت شما را نمی دهم. حضرت بسیار ناراحت شدند. آن فرد علت را پرسید. امام باقر (ع) فرمودند: محبت ما را با دنیا مقایسه کردید، در حالی که پاداشِ محبت ما، بهشت نعیم است.

حجت الاسلام والمسلمین با بیان اینکه روایات می فرماید، انسان شریف با محبت و چهارپایان با چوب ادب می شوند، گفت: اگر محبت اهل بیت را گدایی کنید ارزش و کرامت می یابید.

وی در ادامه به بیان داستان عبرت آموز رسول ترک پرداخت: تعدادی از اعضای یک هیئت اجازه ورود رسول ترک را که لات و سابقه بدی داشت به هیئت خود ندادند؛ اما او به احترام ابا عبدالله (ع)، ادب کرد و بدون هیچ توهین و دشنامی آنجا را ترک کرد. نیمه های شب، یکی از آن افراد به درب خانه رسول می آید، او را بیدار می کند و می گوید: بیا به هیئت برویم. رسول که رفتار او و دوستانش را به یاد داشت، علت را جویا شد و آن فرد گفت: خواب دیدم دشمن نمی تواند به خیمه ابا عبدالله (ع) که در صحرا تنها بود، حمله کند. گویا کسی یا چیزی اجازه این حمله را نمی داد. با بررسی متوجه شدم، سگی مانع این حمله می شود و چون دقت کردم، دیدم آن سگ، چهره اش شبیه تو و بدنش مانند سگ است. رسول با شنیدن این سخن نشست، گریه کرد و گفت: خدا را شکر که ما را به عنوان سگ درب خانه شان قبول کردند.

رمز التماس دعا گفتنِ مراجع به رسول ترک
وی افزود: ادبی که رسول ترک به دلیل محبت به ابا عبدالله (ع)، نسبت به آن هیئتی ها کرد، او را به جایی رساند که مراجع و بزرگان به او التماس دعا می گفتند. عالم بزرگواری روضه داشت و تقاضا کرد که رسول نیز بیاید. هرچه گشتند او را پیدا نکردند تا اینکه وسط روضه آمد، مدام این طرف و آن طرف می رفت و می گفت: مادر کجایی؟ بعد از روضه پرسیدند: رسول کجا بودی که هرچه گشتیم پیدایت نکردیم؟ پاسخ داد: دیشب خواب دیدم حضرت فاطمه (س) فرمودند: فردا فلان جا روضه است، بیا!

حجت الاسلام والمسلمین در پایان گفت: انشاءالله هر زمان، اهل بیت (ع)، تحویلت گرفتند مغرور نشوید. البته تحویل گرفتند که لباس احرامِ محرم را به احترام سوگواری اباعبدالله بر تن کرده اید.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcaayne.49nee15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما