يکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۳۵
کد مطلب : 34046
منبع : شهر نیوز

خطر سيل بيخ گوش پرديسان‌نشينان

قم نيوز : قم نگار: هفته گذشته وقتي به دنبال بارندگي‌ها، عكس‌هاي كانال پر از آب پرديسان و خيابان‌هاي آب گرفته در فضاي مجازي منتشر شد، برخي سايت‌هاي خبري تيتر زدند كه «سيل بالاخره به قم هم رسيد» غافل از اينكه باران به حدي نبود كه حتي با اغماض بشود اسمش را سيل گذاشت اما گويا به مصائب اهالي پرديسان بايد خطر سيل را هم اضافه كرد.
خطر سيل بيخ گوش پرديسان‌نشينان
به گزارش قم نگار، پرديسان به دليل موقعيت جغرافيايي كه دارد، در تمام سال در معرض خطر سيل قرار دارد چرا كه سيلاب‌هاي خارج از شهر و به ويژه از بخش‌هايي مانند كهك در گذر از پرديسان به قمرود مي‌رسند. كانال پرديسان هم با همين هدف حفر شده كه اين سيلاب‌ها را هدايت و مانع از آبگرفتگي معابر شود اما وضعيت هفته گذشته پرديسان نشان داد اين كانال براي انتقال اين روان‌آب‌ها كافي نيست و بايد براي آن فكري كرد.

سيد عبدالله سليماني، شهردار پرديسان با اشاره به اينكه طراحي و ساخت كانال جديد به عهده شهرداري نيست مي‌گويد: ما توانايي كنترل سيلاب‌هاي ناشي از بارندگي داخل شهر را داريم اما مشكلات ايجاد شده در بارندگي‌هاي اخير به دليل مسائل خارج از شهر بوده است.

شهردار منطقه هشت قم با اشاره به اينكه پرديسان از ناحيه سه حوزه از طريق آب‌هاي سطحي تهديد مي‌شود گفت: كانال پرديسان احداث شده تا اين خطر را كنترل كند.

وي افزود: البته اين كانال‌ها ناقص حفر شده و يكي از حوزه‌ها كه از سمت شهرك دانشگاهي هست هنوز كانالي ندارد كه اين موجب مي‌شود هنگام بارندگي آب از پشت شهرك دانشگاهي وارد بلوار امامت، سبلان و البرز شده و براي مردم مشكل‌آفرين شود.

سليماني با اشاره به بازديدهايي كه قبل از وقوع بارندگي‌ها در محل اتفاق افتاده ابراز داشت: پيش از شروع بارندگي‌ها مديران مرتبط در اين موضوع را به محل برديم و مشكلات احتمالي را شرح داده و مكاتبات لازم با استانداري و اداره‌كل راه و شهرسازي را هم انجام داديم.

وي با اشاره به مكاتباتي كه شهرداري در اين زمينه با جهاد كشاورزي داشته عنوان كرد: مي‌شود در بالادست سدهايي احداث كرد كه در مواقع بارندگي‌هاي سيل‌آسا اينهمه گل و لاي از خارج از شهر به خيابان‌ها منتقل نشده و مردم و شهرداري دچار زحمت نشوند. در واقع جهاد كشاورزي با اقداماتش مي‌تواند موجب آرامش آب در بالادست و رسوب‌گيري شود كه اين موضوع زحمات نيروهاي شهرداري در رفت و روب شهر پس از باران را كم خواهد كرد.

احمد حاج‌حسيني، مديرعامل شركت آب منطقه‌اي در اين زمينه عقيده داشت موانعي كه بر روي كانال پرديسان ايجاد شده موجب وقوع شرايط آبگرفتگي در بخش‌هايي از اين منطقه شده است. با توجه به اينكه طراحي و ساخت اين كانال وپل‌ها به عهده اداره‌كل راه و شهرسازي بوده به سراغ سرپرست اين اداره رفتيم.

محسن بهشتي، سرپرست اداره‌كل راه و شهرسازي استان قم اما هيچ اعتقادي به غير استاندارد بودن اين پل‌ها ندارد و مي‌گويد تمام شواهد نشان مي‌دهد و كارشناسان هم اذعان دارند كه كانال پرديسان در بارندگي‌هاي اخير نقش خود را به خوبي ايفا كرد.

وي كه به تازگي در صندلي معاون عمراني استاندار قم نشسته، با اشاره به عكس‌هايي كه از سيلاب‌هاي پرديسان در بارندگي‌هاي اخير دست به دست شد، اظهار داشت: همين عكس‌ها نشان داد كه كانال پرديسان نقش خود را در پيشگيري از بروز آسيب‌ها به خوبي ايفا كرده است.

سرپرست اداره‌كل راه و شهرسازي استان قم با اشاره به اينكه سيلاب دو منشأ درون شهري و برون شهري دارد ابراز كرد: در زمينه سيلاب‌هاي درون شهري شهرداري قم مسئوليت جلوگيري از آبگرفتگي خيابان‌ها را دارد و در زمينه سيلاب‌هاي برون شهري مسائل ديگري مورد توجه است از جمله اينكه پرديسان نياز به يك كانال آب ديگر هم دارد.

وي ادامه داد: اين كانال جديد از بالادست شهرك دانشگاهي تا قمرود بايد ادامه داشته باشد تا آب‌هاي سطحي را هدايت و مانع آبگرفتگي شود.

بهشتي با اشاره به اينكه اقدامات پيشگيرانه درباره سيل در پرديسان فقط به داخل شهر محدود نمي‌شود اضافه كرد: يك سري اقدامات آبخيزداري و آبخوان‌داري هم بايد خارج از محدوده شهر انجام شود تا آب‌هاي سطحي مهار شوند.

وي گفت: البته يك سري اقدامات در بخش‌هاي كهك و خلجستان انجام شده كه بايد گسترش پيدا كند چرا كه اين اقدامات آب‌هاي سطحي را از تهديد به يك فرصت تبديل كرده و با دادن آرامش به آب سفره‌هاي زيرزميني را تقويت مي‌كند.

معاون عمراني استاندار قم با اشاره به اقدامات عملي در اين زمينه اظهار داشت: به دنبال اختصاص ۵ ميليارد تومان از سوي وزارت كشور در رديف اعتبارات بحران هستيم تا اين اقدامات را پيگيري كرده و سيلاب را قبل از ورود به شهر مهار كنيم.

بارندگي‌هاي هفته گذشته هر چند داخل شهر تك رقمي و خارج شهر هم بيشتر از ۲۰ ميلي متر نبود اما موجب دردسرهايي زيادي براي اهالي پرديسان شد. اگر بخواهيم هشدارهاي هواشناسي مبني بر وقوع پديده ال نينو و احتمال بروز بارش‌هاي سيل‌آسا در پاييز و زمستان امسال را جدي بگيريم بايد مسئولان كمي در پيگيري امور سرعت و جديت بيشتري به خرج دهند.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcg3z9w.ak9tt4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما