پنجشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۲:۳۱
کد مطلب : 34429
دبیر انجمن داروسازان:

آنتی‌بیوتیک‌ها علیه بیماری‌های ویروسی مثل سرماخوردگی و آنفلوانزا تأثیری ندارند

قم نيوز : قم نگار: هرچند برخی آنتی‌بیوتیک‌ها علیه انواع گسترده‌ای از عفونت‌ها مؤثر هستند ولی مهم است که بدانیم هر آنتی‌بیوتیکی تمام عفونت‌ها را نمی‌تواند درمان کند.
آنتی‌بیوتیک‌ها علیه بیماری‌های ویروسی مثل سرماخوردگی و آنفلوانزا تأثیری ندارند
به گزارش قم نگار، سید مهدی سجادی دبیر انجمن داروسازان ایران ضمن اشاره به اینکه بیشتر سرماخوردگی‌ها از نوع ویروسی است، اظهار داشت: مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها نه‌تنها فایده‌ای برای بدن ندارد، بلکه فرد را دچار عوارض ناشی از مصرف آن و مقاومت آنتی‌بیوتیکی می‌کند.

وی ادامه داد: متأسفانه در میان مردم ما این باور عمومی شکل‌گرفته که به‌محض بروز علائم سرماخوردگی به سراغ آنتی‌بیوتیک‌ها می‌روند. سازمان بهداشت جهانی نیز بر اساس تحقیقی که انجام داده می‌گوید ۶۴ درصد مردم به‌اشتباه بر این باورند که داروهایی با پایه پنی‌سیلین و آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند سرماخوردگی و آنفولانزا را درمان کنند در حالی که این داروها تأثیری بر ویروس‌های این دو بیماری ندارند.

وی افزود: هرچند برخی آنتی‌بیوتیک‌ها علیه انواع گسترده‌ای از عفونت‌ها مؤثر هستند ولی مهم است که بدانیم هر آنتی‌بیوتیکی تمام عفونت‌ها را نمی‌تواند درمان کند و آن‌ها فقط علیه عفونت‌هایی به کار می‌روند که توسط باکتری‌ها ٬ قارچ‌ها و انگل‌های بیماری‌زا به وجود آمده باشند و علیه بیماری‌های ویروسی مثل سرماخوردگی و آنفلوانزا تأثیری ندارند.

وی با اشاره به هفته جهانی آگاه‌سازی عوارض آنتی‌بیوتیک‌ها (از ۲۵ آبان تا ۱ آذر ۹۴) اظهار داشت: مقاومت آنتی‌بیوتیکی یکی از مهم‌ترین معضلات بهداشتی جامعه امروز است. این مسئله به‌طور آشکار باعث خطر برای افرادی می‌شود که عفونت ساده‌ای داشته و در صورت درمان تحت نظارت پزشک می‌توانستند به‌خوبی بهبود یابند٬ اما با مصرف نابجای آنتی‌بیوتیک در دفعات قبل باعث بی‌تأثیر شدن این داروها شده‌اند.

سجادی تأکید کرد: فقط خود بیماران تنها کسانی نیستند که از این نتیجه رنج می‌برند٬ بلکه افراد سالم جامعه هم ضربه خواهند خورد. باکتری‌های مقاوم به‌سرعت بین اعضای خانواده ٬ همکلاسی‌ها و همکاران گسترش خواهد یافت و سلامت افراد جامعه با گونه بیماری‌زای جدیدی که به‌سختی و با هزینه زیاد درمان می‌شود تهدید خواهد شد.

به گفته سجادی، در راستای برگزاری هفته جهانی هشدار آنتی‌بیوتیک‌ها، نقش داروسازان بسیار حائز اهمیت است. مشاوره‌های داروسازان به مردم در خصوص اینکه داروی آنتی‌بیوتیک باید قبل یا بعد از غذا مصرف شود، تداخل آن با داروهای دیگر چگونه است، چه عوارض جانبی‌ به همراه دارد و مصرف آن در بارداری و شیردهی چگونه است؛ می‌تواند راهگشای بسیاری از مسائل باشد.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcb9abf.rhba5piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما