يکشنبه ۶ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب : 35662
آیت‌الله حسینی‌بوشهری تاکید کرد

لزوم پرداختن بر اشعار اخلاق‌محور در مداحی

قم نيوز : قم نگار: عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: در زمان قدیم مداحان ابتدا شعرهای اخلاقی حاوی پند و اندرز می‌خواندند و سپس وارد روضه می‌شدند و این سنت باید زنده شود تا مردم با سخنان اخلاقی انس بگیرند.
لزوم پرداختن بر اشعار اخلاق‌محور در مداحی
به گزارش قم نگار، آیت الله سید هاشم حسینی‌بوشهری شنبه شب در همایش طلایه‌داران نور و رحمت که در سالن اجتماعات جامعه مدرسین برگزار شد، گفت: شاعران و مداحان هم پایه‌های اعتقادی مردم را استوار می‌کنند هم احساساتشان را با امامان گره می‌زنند، بنابراین جایگاه مهمی در آگاه‌سازی جامعه نسبت به تکالیفشان دارند.

وی با اشاره به اهمیت نقد شعر تصریح کرد: ما اگر مورد نقد و ارزیابی قرار نگیریم اینگونه می‌پنداریم که همه سخنانمان درست است بنابراین باید از نقد ارزیابی کنیم و حتی پیش از آنکه مورد گوشزد دیگران واقع شویم خودمان به بررسی پیامی که ارائه می‌دهیم باشیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: میرزای شیرازی با تمام بزرگی‌اش گاهی پای منبر دیگران می‌نشست تا از خودپسندی در امان بماند.

وی معنای واژه شعر را مورد توجه قرار داد و گفت: شعر یعنی دانستن دقیق پس شاعر کسی است که خوب می‌داند و از تخیل قوی و ذوق سلیم برخوردار است و می‌تواند حماسه بیافریند.

حسینی‌بوشهری با انتقاد از برخی سروده‌ها اذعان کرد: برخی از اشعار که ظاهر روشنفکرانه دارند رنگ و بوی شعرهای دوران جاهلیت می‌دهند.

امام جمعه قم با اشاره به نقش شعر در ماندگاری واقعه غدیر و واقعه عاشورا ابراز کرد: این دو واقعه مورد سانسور شدید تاریخی قرار گرفتند اما شعر شاعران سبب شد تا ماندگار و استوار بمانند.

وی با تاکید بر لزوم دوره دیدن مداحان و سخنرانان خاطرنشان کرد: بنده برای منبر رفتن سه سال در محضر اساتید تمرین کردم و سفارشم به مداحان و سخنرانان نسل جدید این است که آموزش ببینند و تمرین کنند چون در غیر این صورت به مخاطب جفا می‌شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه مداحی و سخنرانی شغل نیست بلکه مسئولیت است، تصریح کرد: یک مداح یا سخنران باید تمام گفته‌هایش از منابع معتبر باشند نه اینکه با استناد به شنیده‌هایش سخن بگوید چون مداحی و سخنرانی شغل نیست بلکه مسئولیت است و با کم‌کاری، حق این رسالت بزرگ ادا نمی‌شود.

وی با تاکید بر لزوم تکیه بر اشعار اخلاقی ابراز کرد: در زمان قدیم مداحان ابتدا شعرهای اخلاقی حاوی پند و اندرز می‌خواندند سپس وارد روضه می‌شدند. این سنت باید زنده شود تا مردم با سخنان اخلاقی انس بگیرند.

حسینی‌بوشهری ادامه داد: یکی از مبارزات همیشگی امامان معصوم مبارزه با غلو بوده و تاکید می‌فرمودند که به ما جایگاه خدایی ندهید بنابراین مداحان باید از غلو بپرهیزند و مداح نباید به اسم نوآوری و جذب مخاطب بدعت‌گذاری کند چون این کار گناهی نابخشودنی است.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: اهل بیت هم بعد ملکوتی دارند که عظمتشان را به ما یادآوری می‌کند هم بعد زمینی همچون کمک به دیگران و خوش رفتاری دارند که برایمان قابل الگوگیری است اما متاسفانه برخی از اشعار آیینی به هیچ یک از این دو بعد نمی‌پردازند.

وی اضافه کرد: پرداختن به زیبایی چشم و ابروی حضرت عباس چه مشکلی را از جامعه حل می‌کند و چه سودی به حال مخاطب دارد؟ مداح باید در کنار شور دینی شعور دینی را نیز مورد توجه قرار دهد و از بیان مطالبی که هیچ تاثیری ندارند خودداری کند.

حسینی‌بوشهری با برشمردن ویژگی‌های یک مداح شایسته ابراز کرد: مداح باید اخلاص، راستی و مناعت طبع داشته باشد و به جای بستن قراردادهای بازاری، با امام حسین قرارداد ببندد.

وی تاکید کرد: مداح باید برای بهبود اخلاق خود تلاش کند و حواسش به جایگاهش باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به مسئله خوف و رجا تصریح کرد: برخی از سخنرانان با سوء‌استفاده از مسئله شفاعت جوری سخن می‌گویند که گویا در قیامت چیزی جز بهشت وجود ندارد و کیفری در کار نیست در حالی که خوف و رجا باید باهم مطرح شوند.

وی افزود: سخنران نباید مردم را به گونه‌ای بترساند که ناامید شوند و نباید به گونه‌ای امیدوار کند که غافل شوند.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcb50bf.rhbs0piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما