پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۶
کد مطلب : 36155
امام جمعه قم:

غرب به دنبال معنویت در فضای زندگی مادی است/ پیوند ناگسستنی معنویت با ولایت

قم نيوز : قم نگار: امام جمعه قم با اشاره به اینکه نگاه اسلام به معنویت جامع و در مسیر سلوک الی الله است، گفت: غرب به دنبال معنویت در فضای زندگی مادی است.
غرب به دنبال معنویت در فضای زندگی مادی است/ پیوند ناگسستنی معنویت با ولایت
به گزارش قم نگار، آیت الله علیرضا اعرفی ظهر روز گذشته در همایش ملی «سلامت معنوی» که در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) قم برگزارشد، بااشاره به نگاه جامع اسلام نسبت به معنویت، اظهار داشت: معونیت به طور کامل در اسلام درک شده است اما غرب تنها بخشی از آن را احصا کرده و تنها گوشه بسیار ناچیزی از آن را درک می‌کنند.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه اتفاقات ناخوشایندی توسط غربی‌ها در تعریف معنویت رقم خورده است، افزود: آن‌ها معنویت را تنها در عرصه ماورالطبیعه محدود و در حوزه‌های عاطفی آن را محصور کرده‌اند.

وی با تاکیدبر اینکه غرب تعریف نادرستی از معنویت ارائه داده و آن را در احساس تعلق به جهان درونی یا بیرونی فرا ماده خلاصه کرده است، خاطرنشان کرد: معنویت باید به طور دقیق و زیربنایی مورد مطالعه قرار گیرد، معنویتی که به دارای روح و فاکتور قدسی و اخروی نباشد را نمی‌توان معنویت خواند.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: در اسلام تاکید ویژه‌ای بر عقلانی بودن معنویت شده است و این مهم‌ترین اصل معرفت از دیدگاه اسلام است.
امام جمعه قم با انتقاد از برخی معنویت‌های خودساخته و دروغین، افزود: معنویتی که از منطق به دور باشد، معنویت درستی نیست و در معرض آسیب‌های همچون خرافه گرایی قرار می‌گیرد.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه پیوند با مناسک اسلامی را از دیگر شاخصه‌های معنویت خواند و عنوان کرد: اسلام طرفدار باطن گرایی است و در اسلام عرفان همراه با عبادت آمده و بر مسئله عبادت بسیار تاکید شده است اما مناسکی که عمق دار بوده و سطحی نباشد چرا که در غرب دیده شده که مناسکی سطحی و بی رمق ایجاد شده‌اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه در اسلام باید انسان با نیت الهی اعمال خود را به عبادت مبدل کند و اگر این اتفاق رخ دهد وی معنوی شده است، افزود: تعریف اسلام از معنویت با فقه در آمیخته بوده و همین امر حیات و باطنی معنوی به معنویت در اسلام بخشیده است.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: ارتباط با سیاست، فرهنگ و سایر بخش‌های زندگی از نشانه دیگرمعنویت اسلامی است و در دین اسلام همواره شئونات فردی و اجتماعی وعرصه اجتماعی به هم گره خورده است.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه معنویت باید رتبه بندی شده باشد، تصریح کرد: در اسلام رهیافت به بی نهایت طوری ترسیم شده است که برای هر یک از مراتب مراحلی در نظر گرفته شده است.

وی پیوند مستحکم معنویت با مسئله ولایت یکی از مهم‌ترین اصول معنویت خواند و عنوان کرد: پیوند معنویت و ولایت در اسلام به گونه‌ای است که نمی‌توان در آن گسستی ایجاد کرد و دوران غیبت و ارتباط معنوی با امام معصوم می‌توانی مظهر تمام نمایی از این ارتباط معنوی باشد.

امام جمعه قم افزود: روح تعالی کارکرد مهم معنویت است، که تفاوت غرب و اسلام در این است که غرب به دنبال معنویت در فضای زندگی مادی است اما اسلام با نگاه جامعه به دنبال سلوک الهی است.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcjivet.uqemizsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما