سه شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۲۹
کد مطلب : 36442
رئیس سازمان مدیریت بحران خبر داد

کانون‌های ریزگرد 26 هزار نفر را راهی مراکز درمانی کرده

قم نيوز : قم نیوز: رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: تا پایان سال جاری پنج میلیارد تومان برای بحران‌های حوزه آب استان قم و در اوایل سال آینده 10 میلیارد تومان دیگر برای رفع دیگر مشکلات حوزه مدیریت بحران این استان اختصاص داده می‌شود.
کانون‌های ریزگرد 26 هزار نفر را راهی مراکز درمانی کرده
به گزارش قم نیوز، اسماعیل نجار امشب در جلسه شورای مدیریت بحران استان قم که در تالار امام جواد(ع) استانداری برگزار شد، با اشاره به اینکه پیشبرد اهداف استان قم نیازمند هزینه‌های بسیاری است، اظهار کرد: سه درصد از اعتبارات کل کشور به پیش‌بینی و پیگیری حوادث و دو درصد برای مقابله با بحران در نظر گرفته شده است که با هزینه این درصدها، از اعتبارات دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی دیگر کاسته می‌شود.

وی از اختصاص هزار میلیارد تومان برای توسعه آبیاری پرفشار در سطح کشور یاد و اضافه کرد: هزار میلیارد تومان برای صندوق توسعه کشاورزی درنظرگرفته شده که تاکنون ۳۰۰ میلیارد تومان از این اعتبار تخصیص یافته است هر چند این میزان نسبت به خسارت‌های این عرصه قابل توجه نیست.

رئیس سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه ۷۰۰ میلیارد تومان در حوزه مدیریت بحران به هلال احمر اختصاص داده شده است، عنوان کرد: در این راستا ۳۵۰ میلیارد تومان برای بالگرد و ۳۵۰ میلیارد تومان برای تجهیزات دیگر هزینه شده است؛ ۵۰۰ میلیارد تومان به وزارت راه و شهرسازی تخصص یافته تا در صورت نیاز از آن برای مدیریت بحران استفاده شود.

وی از پرداخت ۶۰ میلیارد تومان به سازمان محیط زیست یاد کرد و گفت: مدیران استان‌ها باید با توجه به وضعیت استان خود هزینه‌ها را از سازمان‌های مرکزی دریافت کنند؛ برای بحران آب شرب کشور ۸۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده و با توجه به اینکه کمبود آب یکی از مشکلات استان قم است باید در این راستا از سازمان‌های مربوطه هزینه‌های قابل توجهی دریافت شود.

نجار با تأکید بر اینکه ۴۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز آتش‌نشان‌ها به سازمان همیاری شهرداری‌های کشور پرداخت شده است، گفت: شوراهای اسلامی شهرها با ایجاد ساختمان‌های بلند در برخی از نقاط موافقت کرده است به همین علت باید اعتبارات لازم برای تامین امنیت این ساختمان‌ها نیز تعیین شود.

وی به پرداخت ۲۰۰ میلیارد تومان برای تفکیک آب شرب مردم و آب فضاهای سبز شهرها اشاره کرد و یادآور شد: ۲۵۰ میلیارد تومان برای رفع معضل گرد و غبار در سطح کشور و ۲۵۰ میلیارد تومان دیگر برای جبران خسارت‌های سیل ایلام پرداخت شده در صورتی که میزان خسارت‌های ایلام هزار و ۳۰ میلیارد تومان بوده است.

نجار با بیان اینکه برای جبران خسارت آنفلوالانزای مرغی در قم پرداخت ۴۵ میلیارد تومان به دولت پیشنهاد شده است، تصریح کرد: مرغداری‌ها بر اساس مقررات و قوانین موجود باید بیمه باشند، با توجه به اینکه آنفلوالانزای مرغی شرایط متفاوتی داشته است با برگزاری جلسات متعدد به دنبال کمک‌رسانی به استان‌ها هستیم.

معاون وزیر کشور با اشاره به ارائه لایحه‌های جدید به مجلس شورای اسلامی برای بازگرداندن برخی از قوانین حوزه مدیریت بحران گفت: حوادث گوناگون کشور و اثرات آن، مشکلاتی برای دولت به وجود آورده است زیرا بسترهای نامناسبی برای مقابله با بحران در ایران اسلامی به عنوان کشوری حادثه‌خیر وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: زلزله مهم‌ترین بحران در ایران اسلامی است و بحران سیل در جایگاه دوم قرار دارد که در مقابله با این بحران‌ها به جز پیشگیری راه دیگری نداریم زیرا وقوع آنها قابل پیش‌بینی نیست.

نجار با تأکید بر اینکه تربیت کارگران ماهر و استفاده از مصالح مناسب می‌تواند درصد خسارت‌ها را در حوادث کاهش دهد مطرح کرد: با توجه به اینکه نخستین مکان‌یابی زلزله درست است مکان‌یابی ساختمان‌ها باید به شیوه درستی انجام شود.

وی با بیان اینکه ساخت و ساز در بخش‌های مختلف کشور باید با نگاه ایمن‌سازی از حوادث انجام شود عنوان کرد: نظام مهندسی جایگاه مهمی دارد و برای تامین امنیت ساختمان‌ها، دستگاه‌ها و متخصصان باید بر فعالان عرصه خود ناظر باشند.

نجار بخشی از رسالت‌های مدیریت بحران را تشریح کرد و افزود: دستگاه‌ها و سازمان‌ها با انجام درست رسالت‌های خود می‌توانند در کاهش آسیب‌ها و خسارت‌ها مشارکت داشته باشند اما نباید این رسالت را با موضوع بحران ادغام کنند.

رئیس سازمان مدیریت بحران رفع آلودگی هوا را از وظایف برخی دستگاه‌های استانی برشمرد و اظهار کرد: آلودگی هوا با مدیریت بحران ارتباط ندارد اما مدیریت بحران در حوزه ریزگردها فعالیت‌های مشخصی را انجام می‌دهد و به صورت ملی با این تهدید در حوزه کانون‌های تولید ریزگرد مقابله می‌کند زیرا گسترش برخی از این کانون‌ها، ۲۶ هزار نفر را راهی مراکز درمانی کرده است.

وی با اشاره به اینکه تغییر اقلیم، افزایش ۱.۷ درجه گرمای کره زمین و تغییرات حوزه بارشی را به دنبال دارد مطرح کرد: این امر مشکلاتی را برای کشور ایجاد می‌کند به همین علت باید برنامه مشخصی برای رفع این مشکلات داشته باشیم.

نجار با بیان اینکه در حوزه کشت باید طرح جدیدی را دنبال کنیم ادامه داد: اگر در تولید برخی محصولات به دنبال صادرات باشیم هزینه‌ها و درآمدها برابر نمی‌شود زیرا طبق گفته برخی از کارشناسان تغییر اقلیم تا ۵۰ سال آینده ادامه دارد و به همین علت در سطح کشور برنامه‌های ملی در این حوزه در دستور کار قرار گرفته است.

وی بر صرفه‌جویی در مصرف آب شرب تاکید کرد و گفت: تبدیل آب خام به شرب هزینه‌های بسیاری دارد اما آب‌های بیشتری در اختیار بخش کشاورزی است که با مدیریت اصولی می‌توانیم از هدر رفت آن جلوگیری کنیم.

نجار افزود: حوزه قمرود می‌تواند مشکلات بسیاری به دنبال داشته باشد به همین علت بر اساس ابلاغ‌هایی که تاکنون ارسال شده است این رودخانه باید به حالت قبلی بازگردد و این ابلاغ‌ها نشان از هشدارهای جدی است که باید آن توجه ویژه داشته باشیم.

وی به وضعیت کنونی محدوده پردیسان اشاره کرد و یادآور شد: با ایجاد کانال‌ها در این محدوده احتمال وقوع سیل افزایش می‌یابد و با توجه به اینکه این محدوده از استحکام مناسبی برخوردار نیست باید برنامه‌ها و راهکارهای جدیدی در دستور کار قرار گیرد.

رئیس سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه باید بسترهای هشدار سریع به شهروندان از وضعیت رودخانه‌های داخل شهری ایجاد شود، تصریح کرد: اگر مطالعات لازم در حوزه جلوگیری از بحران سیل و کاهش آسیب‌های بحران زلزله در قم انجام می‌شود می‌توانیم اعتبارات لازم را برای اجرای طرح‌ها اختصاص دهیم.

وی افزایش آموزش‌ها در سطح مسئولان و مردم را راهکاری برای کاهش خسارت‌ها در زمان بحران دانست و مطرح کرد: در زمان حادثه نخستین افرادی که می‌توانند مشکل بحران را برطرف کنند، شهروندانی هستند که آموزش‌های لازم را سپری کرده باشند.

نجار با تأکید بر اینکه با وجود شرایط متفاوت بحران‌ها در نقاط مختلف کشور، استان‌ها نمی‌توانند از ظرفیت صدا و سیمای ملی استفاده کنند عنوان کرد: صدا و سیمای استان ظرفیت‌های مناسبی دارد که با استفاده از آن می‌توانیم در حوزه فرهنگ‌سازی و آموزش‌های عمومی اقدامات مناسبی را انجام دهیم.

وی اضافه کرد: تا پایان سال جاری پنج میلیارد تومان برای بحران‌های حوزه آب استان قم و در اوایل سال آینده ۱۰ میلیارد تومان دیگر برای رفع دیگر مشکلات حوزه مدیریت بحران این استان اختصاص داده می‌شود که امیدواریم مسئولان دولت و مجلس نیز مشارکت‌های لازم را داشته باشند تا بتوانند بخشی از مشکلات استان قم را برطرف کنیم.

معاون وزیر کشور با اشاره به اینکه استفاده از فرصت بیمه در بخش‌های مختلف می‌تواند سبب کاهش خسارت‌ها شود، عنوان کرد: امیدواریم مسئولان استانی به موضوع توجه ویژه داشته باشند.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcir5ap.t1aq52bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما