چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۰
کد مطلب : 36466
در درس خارج فقه مطرح شد

ویژگی‌های حاکم جامعه اسلامی به روایت آیت‌الله نوری‌همدانی

قم نيوز : قم نیوز: یکی از مراجع تقلید در تبیین ویژگی های حاکم جامعه اسلامی گفت: حاکم جامعه اسلامی نباید از دولت‌ها بترسد و باید شجاع باشد،‌ زیرا سبب می‌شود به پناه دیگران برود، اکنون نیز ما از ولایت فقیهی با این وِیژگی ها برخورداریم.
ویژگی‌های حاکم جامعه اسلامی به روایت آیت‌الله نوری‌همدانی
به گزارش قم نیوز آیت‌الله حسین نوری همدانی پیش از ظهر امروز در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم برگزار شد، اظهار کرد: ولی و حاکم جامعه اسلامی باید مدیریت و سیاست داشته باشد که این امر وسعت ولایت را بیان می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: مسئله عفت به هر شکلی باید محفوظ باشد، بنابراین ولی باید جلوی خلاف عفت را بگیرد و از خون و جان مردم حفاظت کند.

این مرجع تقلید گفت: اگر والی بخیل بوده و حرص و ولع نسبت به مال داشته باشد، به دلیل آنکه بیت‌المال در اختیارش است، این حرص نسبت به مال سبب می‌شود نتواند حق را به جا آورد، اگر والی حریص و بخیل باشد، حرص به اموال مردم تعلق پیدا می‌کند و مانع می‌شود که حق را اجرا کند.

وی ویژگی‌های دیگر حاکم اسلامی را مورد توجه قرار داد و افزود: حاکم نباید از دولت‌ها بترسد و شجاع باشد،‌ زیرا ترس سبب می‌شود به دیگران پناه ببرد، بنابراین باید به اندازه‌ای شجاع باشد که با همه بتواند مقابله کند.

آیت‌الله نوری همدانی با تاکید بر اینکه اکنون ولایت فقیه ویژگی‌های حاکم اسلامی را دارا هستند، خاطرنشان کرد: والی نباید رشوه‌گیر باشد، رشوه انسان را از مسیر حق و بصیرت برمی‌گرداند، اگر به رشوه‌گیر و رشوه‌خوار چیزی بدهند، حرف و عمل او تغییر می‌کند و حقوق را از بین می‌برد.

وی تاکید کرد: حاکم باید سنت الهی را اجرا کند، باید عالم و فقیه در حد بالا باشد، زیرا اگر جاهل باشد، مردم را به گمراهی می‌اندازد، از ویژگی‌های دیگر فقیه این است که خشن نباشد، نرم‌خو و ملایم باشد تا مردم پراکنده نشوند.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcepe8x.jh8ppi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما