پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۴۷
کد مطلب : 36738
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور:

طاغوت هنر را به قربانگاه نیستی کشاند

قم نيوز : قم نیوز: مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به چهره نابهنجاری که از هنر در طاغوت به‌وجود آمده بود، گفت: طاغوت هنر را به قربانگاه نیستی برد، به همین دلیل در زمان کنونی نیز برخی متدینان از به میان آمدن کلمه هنر رضایت ندارند.
طاغوت هنر را به قربانگاه نیستی کشاند
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله سید هاشم حسینی‌بوشهری ظهر امروز در آیین اختتامیه چهارمین جشنواره هنرهای آسمانی که در تالار اجتماعات مدرسه دارالشفا برگزار شد، اظهار کرد: مهم‌ترین رویکرد حوزه‌های علمیه در سال‌های اخیر، نگاه جدی توام با دقت به هنر دینی است.

وی با اشاره به دوران طاغوت و استفاده‌های نا‌بهنجاری که از هنر می‌شد، تصریح کرد: هنوز دوران طاغوت را در خاطر داریم و فراموش نکردیم و به همین دلیل هنوز کلمه هنر میان اشخاص متدین مفهوم رضایت‌بخشی را ندارد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور ادامه داد: طاغوت، هنر و هنرمند را به قربانگاه نیستی کشاند و از آن چیزی به جز بدنامی باقی نگذاشت در حالی که چهره واقعی هنر بسیار متفاوت است و می‌توان از آن به عنوان قدرت خداوند یاد کرد.

وی با بیان اینکه هنر مظهر قدرتی است که به‌ وسیله بنده مخلص خدا به درجه ممتازی رسیده است، گفت: این هنر باید برجستگی و ویژگی خاصی داشته باشد تا بتواند عظمت و زیبایی خالق هستی را بیان کند.

امام جمعه قم با اشاره به شاخصه‌های هنرمندان در جامعه بیان کرد: هنر یکی از ابعاد شخصیت‌ساز انسان است و کسانی که هنرمند هستند در جامعه به عنوان چهره ممتازی شناخته می‌شود.

وی با اشاره به شاخصه‌های هنری که از منظر حوزه علمیه دارای ارزش است، گفت: هنری ارزشمند است که ریشه در ارزش‌های دینی دارد و این هنر برای حوزه علمیه ارزشمند است.

حسینی‌بوشهری، نظر مراجع را در ارتباط با هنر مورد توجه قرار داد و بیان کرد: زمانی که سخنی از هنر به میان می‌آید مراجع تقلید از شعر و بلاغت قرآن به عنوان هنر یاد می‌کنند و هنر را مورد ستایش قرار می‌دهند.

وی با اشاره به برجسته شدن بخشی از هنر در قرآن گفت: شعر یک هنر دینی است که در قرآن به صورت خاص مورد ستایش قرار گرفته و در همین راستا یکی از موضوعات جشنواره هنرهای آسمانی نیز به شعر اختصاص یافته است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور به تبیین هنر ضد ارزش یا هنر بی‌هنر از دیدگاه قرآن اشاره و تصریح کرد: قرآن هنری را که به دور از تقوا و مغایر ارزش‌های دینی باشد بی‌ارزش می‌داند.

وی اضافه کرد: امروز حوزه پای هنر شعر، داستان و پژوهش می‌ایستد که خلق هنر با یاد خدا را داشته باشد و این می‌تواند یک الگو برای همه کسانی باشد که می‌خواهند در این عرصه قدم بگذارند.

حسینی‌بوشهری با تاکید بر اینکه هنر واقعی موجب صدور دل، قلب، روح و روان انسان می‌شود گفت: برخی افراد گمان می‌کنند برای اینکه بتوانند در عرصه هنر موفق باشند باید به برخی مسائل روی بیاورند ولی باید بدانند که اینگونه اقدامات معیار سنجش ارزش هنر نیست.

وی به تبیین دلایلی که حوزه به دنبال هنر و مصادیق آن می‌رود اشاره کرد و گفت: حوزه به دنبال طلابی است که در زمینه‌های اعتقادی، محکم هستند و این هنر از سوی حوزه‌های علمیه مورد تقدیر است و چنین هنرمندانی ستایش می‌شوند.

امام جمعه قم در بخش دیگری از سخنان خود به دیدگاه‌های بنیانگذار کبیر انقلاب در ارتباط با مقوله هنر اشاره و تصریح کرد: هنری دارای ارزش است که در اردوگاه استکبار قرار نگیرد.

وی همچنین سخنان رهبر معظم انقلاب را در ارتباط با هنر مورد توجه قرار داد و گفت: هنر ابزار مناسبی برای انعکاس مفاهیم و مسائل گوناگون است و ما باید در این زمینه هوشیار باشیم زیرا که دشمنان نیز به این موضوع پی برده و با استفاده از این ابزار ضربه‌های محکمی به ما وارد می‌کنند که در این راستا می‌توان به تولید فیلم‌های هالیوودی اشاره کرد.

حسینی‌بوشهری در پایان سخنان خود به تماس هنرمندان غیر طلبه اشاره و خاطرنشان کرد: این افراد در تماس‌هایشان اذعان دارند که به هنر آشنایی دارند ولی با توجه به اینکه آشنایی چندانی با مباحث دینی ندارند به مشکل برخوردند که در این راستا ورود طلاب به هنر می‌تواند راهگشا باشد.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcg7u9w.ak93w4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما