يکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۲۶
کد مطلب : 36820
سرپرست صندوق کارآفرینی امید استان قم خبر داد

حمایت از مشاغل خرد رویکرد اصلی صندوق کارآفرینی امید

قم نيوز : قم نیوز: سرپرست صندوق کارآفرینی امید استان قم از ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه برای اشتغال‌زایی در استان خبر داد و گفت: رویکرد اصلی این صندوق حمایت از مشاغل خرد و گروهی در استان قم است.
حمایت از مشاغل خرد رویکرد اصلی صندوق کارآفرینی امید
به گزارش قم نیوز، بیکاری یکی از معضلاتی است که امروز گریبان‌گیر قشر جوان کشور شده به نحوی که طبق اطلاعات مرکز آمار ایران نرخ بیکاری کشور حدود ۱۰ درصد است یعنی زمینه اشتغال ۱۰ درصد جمعیت آماده به کار کشور فراهم نیست. بر اساس همین اطلاعات بیشترین نرخ اشتغال در بخش خدمات شکل گرفته که این نیز زمینه فصلی بودن شغل و ناپایدار بودن آن را بیشتر می‌کند.

در رویکرد دنیای امروز ایجاد شغل پایدار از مهم‌ترین مسائلی است که نه‌تنها کشورها را در زمینه رشد اقتصادی ارتقا می‌بخشد بلکه بستر شادابی جامعه و افزایش طول عمر را نیز فراهم می‌کند، بستری که عمدتاً با تکیه بر صنعت و توسعه مشاغل مرتبط با آن فراهم می‌شود.

در این رویکرد کارآفرینی مسئله‌ای است که در بخش‌های مختلف صنعت، گردشگری، خدمات و... قابل توسعه است و بسیاری از دولت‌ها سعی بر رشد این مسئله در کشور داشته‌اند که رویکردها و عملکردهای متفاوتی در این زمینه شکل گرفته است. صندوق اشتغال، ازدواج و مسکن مهر امام رضا(ع) با رویکردی حمایتی از ادغام صندوق قرض‌الحسنه توسعه‌ اشتغال روستایی و صندوق ازدواج جوانان در صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی در سال ۸۵ شکل گرفت که نام این صندوق با مصوبه بانک مرکزی مبنی بر جلوگیری از فعالیت مؤسسات مالی و صندوق‏‌هایی که از اسم ائمه(ع) بهره می‌برند در سال ۹۳ و با تصویب هیئت دولت به صندوق کارآفرینی امید تغییر یافت.

صندوق کارآفرینی امید، بر اساس رویکردِ جدید حمایت از کسب‌وکارهای خرد بازارمحور با روش تأمین مالی خرد، وظایف مهم و مغفول را در زنجیره حمایت‌های دولتی از تولید در بخش خصوصی بر عهده خواهد داشت. برای تبیین این نقش، لازم است با نگاهی گذرا به تلاش‌های همسو با تأسیس چنین نهادهایی در کشورهای همگن و روبه توسعه پرداخته شود. در این راستا و در پی بررسی رویکردها و عملکردهای این صندوق در استان قم با وهب مختاران سرپرست صندوق کارآفرینی امید در این استان به گفت‌وگو نشستیم.

وظیفه و رویکرد اصلی صندوق کارآفرینی امید پس از تغییراتی که صورت گرفته چیست و در چه مسیری برنامه‌های حمایتی را اجرا می‌کند؟

مختاران: با تغییر رویکرد صورت گرفته در دولت یازدهم و با توجه به توسعه و رشد روزافزون مشاغل خرد در جهان امروز به دلیل حمایت از مشاغل خانگی، رشد اقتصادی و کاهش فقر و بیکاری، صندوق کارآفرینی امید در کشور شکل گرفته است. در واقع این صندوق تنها نهاد مالی تخصصی با ابعاد کامل حمایتی در کشور است ‏که ‏در دو زمینه تأمین مالی خرد یا میکروفاینانس و حمایت از کسب‌وکارهای خرد به‌صورت کاملاً تخصصی فعالیت می‏‌کند. این صندوق در سال‌های اخیر به عنوان بزرگ‌ترین صندوق حمایتی از فعالیت‌های کارآفرینی در مقیاس خرد در کشور فعالیت می‌کند و در این راستا اعتبارات خوبی اختصاص داده است.

البته در سال‌های اخیر رویکرد جدی در حمایت از شرکت‌ها و پرداخت‌های شبکه‌ای شکل‌ گرفته به‌نوعی که زمینه توسعه مشاغل گروهی و حمایت از این کارکردها صورت بگیرد تا بتوانیم زنجیره پرداخت انفرادی را کاهش داده و به سمت رشد گروه‌های تجاری حرکت کنیم چرا که این مشاغل پایداری و ثبات بیشتری در بازار کسب‌وکار خواهند داشت.

به عبارت دیگر مأموریت صندوق کارآفرینی امید تجهیز سپرده‌های خرد مردم و تلفیق آن با اعتبارات دولت، شناسایی جوانان واجد شرایط، توانمندسازی آنان و کمک در ایجاد کسب‌وکارهای خرد کم‌سرمایه و کاربر با محوریت فعالیت‌های کارآفرینانه، نیازهای منطقه‌ای، توسعه کسب‌وکارهای IT محور، بر اساس شیوه‌های جهانی شبکه‌سازی کسب‌وکارهای بازار محور نظیر خوشه‌ها و زنجیره‌های ارزش در کشور برای اطمینان از پایداری کسب‌وکارها و هدفمندی تسهیلات پرداختی است.

ارائه تسهیلات در صندوق کارآفرینی امید در چه قالبی صورت می‌گیرد و حوزه‌های کاری این مجموعه چیست؟

مختاران: با توجه به اینکه رویکرد صندوق از وام‌های خوداشتغالی به‌طرف حمایت‌کننده سهامی خرد و کوچک رفت، وام‌ها و تسهیلات هم متنوع‌تر شد و حمایت‌ها شکل بهتری گرفت. در حال حاضر صندوق کارآفرینی امید در حوزه‌های کاری خوشه کسب‌وکار پشتیبان و کارفرمایی، مشاغل خانگی، خوداشتغالی و ازدواج فعالیت می‌کند البته این خدمات درگذشته تنها در قالب خوداشتغالی و ازدواج بود اما امروز با برخی تغییر رویکردها و حضور گروه جدید به عنوان ارگان حمایت‌کننده کسب‌وکارهای خرد و کوچک تعریف‌ شده است.

تاکنون چه نوع تسهیلاتی در استان قم به متقاضیان ارائه شده است؟

مختاران: با توجه به تنوع فعالیت‌ها و عملکردهای صندوق کارآفرینی امید در حوزه‌های مختلفی که ذکر شد، تسهیلات بسیار خوبی در راستای اشتغال‌زایی و همچنین رشد ازدواج در استان قم ارائه شده است، به نوعی که تنها امسال ۵۶ واحد صنعتی در سطح استان مورد حمایت قرارگرفته‌اند. زنجیره حمایت در بخش‌های مشاغل خانگی ۴۲ مورد، خوداشتغالی ۳۲۶ مورد و ازدواج ۷۵۰ مورد بوده، البته در بخش‌های انفرادی حمایت‌هایی انجام شده که به صورت محدود اقدام شده است.

در مسیر اعطای این تسهیلات سعی شده حداکثر حمایت از متقاضیان شود و زمینه تسهیل روند دریافت اعتبار فراهم‌شده، اما مجموعه هم قوانینی دارد که باید بستر تحقق آن‌ها برای توسعه خدمات فراهم باشد.

برنامه‌های صندوق کارآفرینی امید برای حمایت از مشاغل روستایی و گسترش چتر حمایتی از روستائیان چیست؟

مختاران: در راستای کاهش مهاجرت روستائیان به شهرها و حمایت از مشاغل روستایی با توجه به تأکیدات رئیس‌جمهور مبنی بر آبادانی روستاها، یکی از مأموریت‌های اصلی صندوق کارآفرینی امید بر صنعتی‌سازی روستاها قرار گرفته است. در این راستا مأموریت‌های مختلفی در استان‌های کشور گسترش یافته است تا بتوان از نقش طبقات کم‌درآمد کشور به ویژه در مناطق روستایی استفاده و مشارکت جامعه روستایی و عشایری را تقویت کرد. این طرح در راستای ارتقای درآمدها، استفاده از ظرفیت‌های قانون هدفمندی یارانه‌ها، افزایش تولید و اشتغال و کاهش مهاجرت آماده شده است.

با توجه به بحران آب به وجود آمده و تأثیر جدی آن در مناطق روستایی و به‌تبع آن کاهش فرصت‌های شغلی در این مناطق به ویژه برای جوانان، صنعتی‌سازی روستاها با اجرای این طرح حمایتی زمینه‌های اشتغال‌زایی خوبی را فراهم می‌کند که البته در این راستا حمایت و همراهی دستگاه‌های اجرایی کشور ضروری است.

جزئیات طرح‌های حمایتی روستایی و تسهیلاتی که در این بخش در نظر گرفته شده به چه صورت است؟

مختاران: با توجه به وظایفی که در این طرح برای دستگاه‌های مختلف اجرایی در کشور در نظر گرفته شده، اولویت‌بندی سرمایه‌گذاری در استان برای تبیین نوع تسهیلات از اهمیت بالایی برخوردار است.

در قالب این طرح با توجه به اینکه ارتباط مستقیم با سرپرستان خانوار تعریف شده، بر اساس میزان آورده و در نظر گرفتن شرایط مرزی بودن یا نبودن منطقه تسهیلات متفاوتی مدنظر است.

طبق این طرح برای شرکت‌هایی با اعضای بین ۲۵ تا ۴۹ نفر با ۴۰ درصد آورده و ۶۰ درصد حمایت دولت تا ۷۵۰ میلیون تومان، شرکت‌هایی با اعضای بین ۵۰ تا ۹۹ نفر با ۳۵ درصد آورده و ۶۵ درصد حمایت دولت تا یک میلیارد تومان، شرکت‌هایی با اعضای بین ۱۰۰ تا ۱۴۹ نفر با ۳۰ درصد آورده و ۷۰ درصد حمایت دولت تا سقف ۲ میلیارد تومان، شرکت‌هایی با اعضای ۱۵۰ تا ۱۹۹ نفر با آورده ۲۵ درصد و ۷۵ درصد حمایت دولتی تا ۳ میلیارد تومان و شرکت‌هایی با اعضای بالای ۲۰۰ نفر با ۲۰ درصد آورده و ۸۰ درصد حمایت دولت بدون سقف اعتباری تسهیلات اختصاص می‌گیرد که این تسهیلات بر اساس شرایط روستا با کارمزد سه درصد و یا کمتر به‌صورت مشارکتی ارائه می‌شود.

البته در قالب طرح‌های غیر مشارکتی نیز برای شرکت‌هایی با اعضای کمتر از ۲۵ نفر با کارمزد بین هفت تا ۱۰ درصد با درصد آورده‌های متفاوت تسهیلاتی در نظر گرفته شده است. درواقع با توجه به قابلیت‌های استان ارائه تسهیلات به طرح‌های مشارکتی مناسب‌تر است تا کسب‌وکار مناسبی در این راستا ایجاد شود.

روند ارائه تسهیلات و مدت‌زمان آن به چه صورت است؟

مختاران: طرح‌های اشتغال‌زایی که به صندوق کارآفرینی امید ارائه می‌شود ابتدا باید در کارگروهی متشکل از دستگاه‌های اجرایی استان توجیه و تصویب شده و به‌صورت مرحله‌ای با نظر کارشناسان تخصیص می‌یابد.

صنایع تبدیلی، صنایع گردشگری، بازرگانی، تولیدی، کشاورزی و... در قالب این طرح گنجانده شده و هدف اصلی آن ایجاد اشتغال است، البته سعی داریم با توجه به دستورالعمل‌ها از منابع مردم هم استفاده کنیم تا در ارائه تسهیلات مشکلی نداشته باشیم، افرادی هم که مشکل آورده دارند شرایطی وجود دارد که امکان ارائه تسهیلات به آن‌ها فراهم شود.

طرح‌ها و تسهیلات دیگر صندوق به چه شکلی به مردم اختصاص می‌یابد؟

مختاران: طرح‌هایی در صندوق تعریف شده تا بتوان مشارکت‌های مردمی را جذب کرد که از جمله این طرح‌ها طرح امید و خوداشتغالی است که زمینه خوبی را برای بهره‌مندی مردم از تسهیلات مناسب فراهم می‌کند. البته با توجه به اینکه صندوق در مسیر تبدیل‌شدن به متولی اصلی اشتغال‌زایی و حمایت از سرمایه‌های خرد در کشور حرکت می‌کند، سعی داریم بیشتر برنامه‌های خود را در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی که مدنظر رهبری است شکل بدهیم و به‌جایی برسیم که کشورهای مختلف به ما وابسته شوند که این امر مستلزم ایجاد بازار صادرات توسعه تولیدات کشور است.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdciuvap.t1aqr2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما