پنجشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۳۸
کد مطلب : 37124
آیت‌الله حسینی بوشهری:

حوزه‌های علمیه در گسترش فرهنگ دینی سهیم باشند

قم نيوز : قم نیوز: مدیر حوزه‌های علمیه گفت: حوزه‌های علمیه باید در گسترش فرهنگ دینی سهیم باشند و سطح فرهنگی حوزویان و اصحاب فرهنگی را افزایش دهیم.
حوزه‌های علمیه در گسترش فرهنگ دینی سهیم باشند
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری صبح امروز در هفدهمین همایش کتاب سال حوزه، ضمن تقدیر از دست‌اندرکاران این همایش اظهار کرد: یکی از رسالت‌های بزرگ حوزویان و حوزه‌های علمیه این بوده که حوزه‌ها و روحانیت مرجع فکری و دینی برای مردم هستند.

وی خاطرنشان کرد: کار حوزه علمیه تولید اندیشه و فکر فاخر بوده تا در جوامع دینی و بشری تأثیرگذار باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی در حوزه گفت: در آموزه‌های دینی و اسلامی روی این موضوع تأکید شده تا نقاد باشیم و فکر به جامعه را در قالب کتاب ارائه دهیم.

وی عنوان کرد: جامعه علمی باید به سمت زایش و رویش پیش رود، تا فکر تولید شود، زیرا اسلام حیات و بالندگی دانش و فکر را در زمینه رد و نقد می‌شناسد که این پویایی باید در حوزه‌های علمیه روز‌به‌روز بیشتر شود.

آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به سخنی از رسول اکرم(ص) گفت: اگر دینداری و خداشناسی و عقیده راسخ در جامعه است، به دلیل تولید اندیشه و فکر سالم در قالب کتاب بوده است.

وی به فلسفه برگزاری اینگونه همایش‌ها اشاره کرد و گفت: در این همایش خواسته‌ایم به گسترش بُعد فرهنگی کشور بیفزاییم و حوزه‌های علمیه در گسترش فرهنگ دینی سهیم باشند و سطح فرهنگی حوزویان و اصحاب فرهنگی را افزایش دهیم.

مدیر حوزه‌های علمیه با تأکید بر ارتباط با محققان عنوان کرد: صاحبان آثار از رزمندگان جبهه فرهنگی محسوب می‌شوند و می‌خواهیم آنها را معرفی کنیم و سهمی در گسترش فرهنگ دینی در جامعه داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در نظر داریم با برگزاری اینگونه همایش‌ها جایگاه حوزویان در گسترش فرهنگ دینی را دنبال کنیم، همچنین با توجه به اینکه هر ساله مجامع و جشنواره‌هایی برای معرفی آثار برتر برگزار می‌شود حوزه نمی‌تواند از کنار مسائل پیرامونی بی‌تفاوت بگذرد.

آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان اینکه در سایه همایش‌ها فرهنگ پژوهش و نگارش باید استانداردسازی شود، گفت: امروز پژوهش صورت می‌گیرد و کتاب تالیف می‌شود ولی در حد استاندارد لازم نیست، با برگزاری همایش‌ها درجه و میزانی به مخاطب داده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هر کسی قلمی به دست می‌گیرد و تالیفی دارد، استانداردهایی را رعایت کرده است، این همایش‌ها فرهنگ پژوهش و نویسندگی را استانداردسازی می‌کند.

مدیر حوزه‌های علمیه عنوان کرد: این همایش‌ها ظرفیت‌ها و آسیب‌ها را در زمینه فقه، کلام، تفسیر، تاریخ شناسایی و مشخص می‌کند تا در عرصه‌های مورد نیاز نظام قلم بزنیم.

وی با اشاره به میزان رضایت از تالیف کتاب و پژوهش گفت: امسال وضعیت ما در زمینه کتاب از سال گذشته بهتر است، سال گذشته ۷۸۰ کتاب در همایش مطرح شده ولی امسال ۸۳۸ کتاب ارائه شده است.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری با بیان اینکه آثار برادران و خواهران رشد داشته است گفت: آثار برادران ۸۲۹ اثر، آثار بانوان ۲۶ اثر در سال گذشته بوده امسال آثار آقایان ۸۷۸ اثر و آثار بانوان ۳۳ اثر بوده و همچنین نسبت نویسندگان ایرانی و غیرایرانی رو به رشد بوده است.

وی با بیان اینکه در علوم انسانی با توجه به ضرورت‌ها و فضای جامعه حوزه در عرصه کتاب رشد قابل توجهی داشته است گفت: اگر بخواهیم در زمینه گسترش کار کتاب بررسی درستی داشته باشیم، کمتر از انتظار ماست، بنا بر این باید ساماندهی و از موازی‌کاری و فعالیت‌های تکراری پرهیز شود.

مدیر حوزه‌های علمیه عنوان کرد: برخی اوقات مراکز پژوهشی دچار موازی کاری و تکرار هستند، شرایط کنونی با شرایط گذشته فرق کرده است، گسترش کتابخانه‌ها و دسترسی به منابع افزایش پیدا کرده و در اختیار محققان قرار گرفته است و وجود رایانه به آنها کمک می‌کند.

وی ادامه داد: برخی اوقات برای بررسی یک موضوع محقق نیاز داشت یک هفته یا چند ماه زمان صرف کند، امروز با تسهیلات موجود زمان پژوهش و تحقیق کاهش پیدا کرده است.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری یادآور شد: در بسیاری از موضوعات به دلیل خفقان دوران ستم شاهی زمینه پژوهش وجود نداشت، خطوط قرمز جدی وجود داشت، یک محقق باید ریسک می‌کرد و مشکلات را به جان می‌خرید، ولی امروز عرصه پژوهش به روی محققان و نویسندگان باز است.

وی با بیان اینکه اگر راضی باشیم جلوی رشد و پیشرفت حوزه را گرفته‌ایم گفت: باید مطالبه‌گر باشیم تا محققان برای هجدهمین همایش کتاب سال حوزه کارنامه دیگری نشان دهند.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه امروز آسیب‌هایی در عرصه پژوهش و تالیف وجود دارد عنوان کرد: برخی اوقات پژوهش‌ها عمق و ژرف‌نگری ندارند، سطحی می‌نویسیم، نیازسنجی به طور معمول کم انجام می‌شود هر کس بر اساس سلیقه، امکانات و ظرفیت مرکز پژوهشی خود کتاب تالیف می‌کند.

وی عنوان کرد: امروز شرایط نسبت به گذشته تغییر کرده، به نیازسنجی جامع نیاز داریم، در زمینه کودک، نوجوان، میانسالان، مسائل مربوط به نظام و حوزه به تألیفاتی نیاز داریم، باید مکانی باشد که مهندسی، طراحی و برنامه‌ریزی کرده و نیازها را مشخص کند.

آیت‌الله حسینی بوشهری یادآور شد: برخی اوقات تحقیق‌ها بدون روش تحقیق انجام می‌شود، کسانی قلم به دست می‌گیرند که از روش‌های تحقیق آگاهی و آشنایی ندارند که در این زمینه نیاز است کارگاه‌هایی تشکیل شود.

وی با بیان اینکه در عرصه کتاب نمی‌توان به دانش اکتفا کرد، گفت: مشکلات فراوانی سر راه محققان و مولفان وجود دارد، دستگاه‌های متولی رشد فرهنگی کشور باید به داد محققان و مولفان برسند.

مدیر حوزه‌های علمیه یادآور شد: باید فضای مناسبی برای بررسی مقالات علمی وجود داشته باشد، ۱۳۰ نشریه علمی به صورت سالانه از سوی حوزویان تالیف و بیش از ۳۵۰ مقاله علمی تولید می‌شود.

‌انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcgtq9w.ak9ux4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما