يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۷
کد مطلب : 37806
منبع : خبرگزاری مهر

نقش علما در تبیین اقتصاد مقاومتی/ تولید داخلی مظلوم است

قم نيوز : قم نیوز: رئیس هیئت مدیره موسسه نهضت صرفه‌جویی در سرمایه‌های ملی با اشاره به توجه علما از دوران قدیم تا امروز به اقتصاد مقامتی گفت: بیگانگان نیز برای مقابله با آن تلاش بسیار کرده‌اند.
نقش علما در تبیین اقتصاد مقاومتی/ تولید داخلی مظلوم است
به گزارش قم نیوز، توجه به اقتصاد مقاومتی و مصرف تولیدات داخلی در ایران سابقه طولانی دارد و علمای گذشته نیز در قالب فتوا و توصیه به مردم بر این موضوع تأکید کرده‌اند.

این موضوع در سال‌های اخیر نیز مورد سفارش مقام معظم رهبری قرار گرفته و ایشان با نامگذاری امسال به عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» خواستار پایان فصل شعار و ورود به عرصه اقدام عمل در این زمینه شدند و آن را به عنوان «راه و جاده‌ مستقیم و روشن به سمت آن چیزی که به آن احتیاج داریم» دانستند.

ایشان در پیام نوروزی خود تصریح کرده‌اند: «اگر ما بخواهیم مشکل رکود را حل کنیم، مشکل تولید داخلی را حل کنیم، بخواهیم مسئله‌ بیکاری را حل کنیم، بخواهیم گرانی را مهار کنیم، علاج همه‌ اینها در مجموعه‌ مقاومت اقتصادی و اقتصاد مقاومتی گنجانده شده است. اقتصاد مقاومتی شامل همه‌ اینها است. می‌شود با اقتصاد مقاومتی به جنگ بیکاری رفت؛ می شود به جنگ رکود رفت؛ می شود گرانی را مهار کرد؛ می‌شود در مقابل تهدیدهای دشمنان ایستادگی کرد؛ می شود فرصت‌های بسیاری را برای کشور ایجاد کرد و از فرصت‌ها استفاده کرد؛ شرطش این است که برای اقتصاد مقاومتی کار و تلاش انجام بگیرد».

موسسه نهضت صرفه‌جویی در سرمایه‌های ملی با رویکرد مطالبه‌گری از چندین سال گذشته پیش از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با توجه به اهمیت موضوع در قم به‌طور جدی فعالیت خود را آغاز کرده است.

حجت الاسلام محمود جانلو، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره این موسسه در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص تحقق اقتصاد مقاومتی به هدف تأسیس این مرکز اشاره کرد و گفت: موسسه نهضت صرفه‌جویی در سرمایه‌های ملی، نخست فرهنگ‌سازی در خصوص اقتصاد مقاومتی که نیاز مبرم است و سپس مطالبه‌گری از مسئولان را در دستور کار دارد و هدف آن کمک، انتقاد و راهنمایی سازنده به مسئولان است و در کار خود برای تذکر به مدیران جدی است.

فرهنگ‌سازی در خصوص اقتصاد مقاومتی در بیش از ۴۰ مسجد

وی ادامه داد: فرهنگ‌سازی در خصوص اقتصاد مقاومتی در بیش از ۴۰ مسجد تاکنون انجام شده و نمازگزاران آموزش‌های لازم را در این خصوص کسب کرده‌اند.

بیش از پنج هزار طلبه در نوروز ۹۵ به فعالیت‌های تبلیغی در خصوص آموزش صرفه‌جویی و طریقه مصرف پرداختند

حجت الاسلام جانلو اضافه کرد: ‌ این موسسه تاکنون حدود ۱۵ نمایشگاه برپا و ۱۰ همایش برگزار کرده که میهمانان آن معاون و وزرای رئیس جمهور بوده‌اند و در دیدار با مراجع نظر آن بزرگواران را نیز به این طرح و اقدامات این موسسه جلب کرده است.

وی بیان کرد: ۱۷۰ نماینده مجلس از این موسسه حمایت کرده و ۲۰ دستگاه اجرایی در قم با این موسسه مشارکت دارند.

مدیرعامل موسسه نهضت صرفه‌جویی در سرمایه‌های ملی با اشاره به اینکه به تازگی در استان‌های دیگر نیز شعبی دایر می‌شود، افزود: به عنوان پایلوت شعبه‌ای نیز در مازندران ایجاد شد و برنامه‌های فرهنگی را در آن استان جهت تحقق اقتصاد مقاومتی اجرا کردیم که یکی از این برنامه‌ها برپایی جنگ عروسکی بود که حمایت مردمی را جلب کنیم.

وی با بیان اینکه این موسسه هماهنگی‌هایی با مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی، دانشگاه قم و سپاه انجام داده تا آنان را نیز وارد عمل سازد، بیان کرد: ‌در پایگاه‌های بسیج نیز دفاتر خود را فعال کرده و هماهنگی با حوزه علمیه خواهران و جامعه الزهرا نیز شده زیرا خانم‌ها را باید فعال کرد تا مصرف‌گرایی کاهش یابد.

رئیس هیئت مدیره موسسه نهضت صرفه‌جویی در سرمایه‌های ملی ادامه داد: در سه بوستان علوی، بنیادی، هاشمی و کوه خزر نبی(ع) قم نیز این مراسم ویژه برپا شد که بخصوص مورد استقبال کودکان و نوجوانان قرار گرفت که مباحثی در آن مطرح شد که مورد استفاده در زندگی روزمره بود.

وی به نمایشگاه بنر خیابانی نیز اشاره کرد و گفت: متفاوت با سایر نمایشگاه‌ها این بار در یک خیابان ۲۰ بنر علم شد تا توجه مردم به این موضوع معطوف شود و تاکنون در دو خیابان ارم و شهدا برپا شده و در تمام شهر با همکاری شهرداری این اقدام انجام خواهد شد.

این موسسه ۱۰ هزار عضو طلبه و ۵۰۰ عضو دانشجو دارد

حجت الاسلام جانلو اظهار داشت: این موسسه ۱۰ هزار عضو طلبه و ۵۰۰ عضو دانشجو دارد که در تحقق و ترویج اقتصاد مقاومتی جهت اقدامات فرهنگی مشارکت می‌کنند و بسته‌های فرهنگی را در اختیار مردم قرار می‌دهند.

وی گفت: مبلغان طلبه در تعطیلات نوروز نیز طرح میهمان و میزبان را اجرا کردند به نحوی که در دید و بازدیدها در دو بخش حمایت از تولیدات داخلی و بهینه‌سازی مصرف سوخت به تبلیغ چهره به چهره می‌پرداختند و پیش از سال نو نیز طلبه‌های این موسسه با حضور در بازار برای بازاریان فرهنگ‌سازی را از طریق آموزش چهره به چهره و ارائه نرم افزار و کتب انجام دادند.

به مسئولان و وزارتخانه‌ها نامه نوشتیم همه اقدامات این موسسه را تأیید و تشویق کردند اما کاری برایمان نکردند

مدیرعامل موسسه نهضت صرفه‌جویی در سرمایه‌های ملی خاطرنشان کرد: بیش از پنج هزار طلبه در نوروز ۹۵ به فعالیت‌های تبلیغی در خصوص آموزش صرفه‌جویی و طریقه مصرف پرداختند.

وی ادامه داد: ‌ در سال ۹۴ نیز هفت هزار نفر از طلاب در ماه محرم طلبه در خصوص تبلیغ فرهنگ صرفه‌جویی به تبلیغ پرداختند.

حجت الاسلام جانلو گفت: ۲ هزار و ۵۱۹ نفر در ماه محرم، هفت هزار و ۵۰۰ نفر طلبه در نوروز، هفت هزار و ۵۰۰ نفر طلبه در ماه مبارک رمضان و تابستان در سال ۹۳ در این خصوص تبلیغ کردند.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا میزان تبلیغ کاهش پیدا کرده؟ اظهار داشت: بیش از ۱۳ هزار نفر در سال جاری متقاضی بودند خواهر و برادر و حتی دانشجویان اما توان مالی ما و تعداد بسته‌های فرهنگی محدود بود.

هزینه‌های موسسه به سختی تأمین می‌شود

رئیس هیئت مدیره موسسه نهضت صرفه‌جویی در سرمایه‌های ملی ادامه داد: به مسئولان و وزارتخانه‌ها نامه نوشتیم همه اقدامات این موسسه را تأیید و تشویق کردند اما کاری برایمان نکردند و هزینه‌های موسسه به سختی تأمین می‌شود بیش از ۳۰ میلیون بدهی داریم و برای گسترده شدن اقدامات موسسه نیاز به امکانات مالی داریم امسال با توجه به نام‌گذاری امسال توسط مقام معظم رهبری به عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» بهانه‌ها از همه گرفته شده و امیدواریم کمک کنند تا منویات ایشان عملی شود.

وی با بیان اینکه در خصوص اقتصاد مقاومتی باید حرکت جهادی انجام شود، ابراز داشت: حرکت جهادی به این معنا است که مانند زمان جنگ و دفاع مقدس تفاوتی میان فرمانده و بسیجی نباشد هم اکنون هم این اخلاص باید در عملکرد مسئولان با مردم باشد تا مردم دلگرم شوند و همه یک هدف داشته باشند تا کشور را به مقصد برسانند اما متأسفانه مانند ابتدای انقلاب نیست که همه یکسان بودند، پس از انقلاب دیگر گمنام خریدار ندارد.

تولید داخلی مظلوم و محروم است

حجت الاسلام جانلو با اشاره به فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی، گفت: ‌ تولید داخلی مظلوم و محروم است در این دو سال که تحقیق و پژوهش کردیم تبلیغات گسترده و جهت‌دار روی کالای خارجی شده و روی اذهان کار کردند که مردم ما بدون اینکه تفاوت فاحشی میان آن جنس با کالای مشابه خارجی آن وجود داشته باشد اما برای آن چند برابر پول می‌پردازند.

وی به قدرت علمای دین اشاره کرد و اظهار داشت: ‌ سالیان متمادی علمای ما کالای خارجی را برای جلوگیری از نفوذ تحریم می‌کردند که نمونه آن تحریم تنباکو و عدم خرید کالاهای خارجی در اصفهان و درخواست شیخ فضل الله نوری از میرزای شیرازی در تحریم قند روسی بود اما با ضعیف شدن فرهنگ مردم ایران تحریم حربه دشمنان ما شد که از جمله آن تحریم بانکی، ‌ نفتی، ‌ بیمه‌ای و تحریم ناجوانمردانه دارویی تنها نمونه‌ای از آن بود.

مدیرعامل موسسه نهضت صرفه‌جویی در سرمایه‌های ملی ادامه داد: ‌ اقتصاد مقاومتی در عملکرد علمای ما به نحوی جدی بود که در بیانیه آیت الله فشارکی و ۱۲ نفر از علمای طراز اول اصفهان آمده بود که احکام شرعی ما باید فقط روی کاغذ ایرانی مهر و امضا شود و حتی بر میتی نماز نمی‌خوانیم که کفن آن از کرباس و پارچه ایرانی نباشد.

وی گفت: در یک مورد هم با رهبری حاج آقا نجفی اصفهانی و حمایت علمای اصفهان و با مدیریت تجار در اصفهان شرکت اسلامیه راه‌اندازی شد که در مدت کوتاهی بازارهای جهانی را تسخیر کرد و با تأسیس آن روزنامه‌های لندن نوشتند که (ایرانیان از خواب بیدار شدند که این امر سکته بزرگی برای تجارت انگلیس در اصفهان و خلیج فارس است) و وزیر مختار انگلستان از آقا نجفی اصفهانی به خاطر این اقدام به ناصرالدین شاه شکایت و خواستار تبعید وی شدند! تا موفق به توقیف آن شرکت شدند.

حجت الاسلام جانلو ادامه داد: در این راستا بیگانگان تلاش‌های زیادی انجام دادند و حتی تا قتل مجری اقتصاد مقاومتی ایران یعنی امیر کبیر پیش رفتند که با کشته شدن او بسیاری از کارخانه‌های ایران تعطیل و کالاهای خارجی به کشور سرازیر و به این منجر شد که جوانان خود را با دست‌های خود بیکار کردیم.

وی گفت: در شرایط فعلی مراجع عظام تقلید اسراف آب و برق را حرام می‌دانند که اگر می‌خواهیم به نتیجه برسیم باید به آن عمل کنیم.

افزایش میزان مصرف در ایران

رئیس هیئت مدیره موسسه نهضت صرفه‌جویی در سرمایه‌های ملی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: طبق تحقیقاتی که این موسسه در خصوص راهکارهای صرفه‌جویی در سال گذشته به عمل آورده مصرف سالانه برق جهانی ۸۰۰ کیلو وات بوده که این میزان در ایران دو هزار و ۵۰۰ کیلو وات بیش از سه برابر مصرف جهانی و مصرف سرانه گاز در جهان ۶۰۰ متر مکعب و در ایران یک هزار و ۷۰۰ متر مکعب حدود سه برابر مصرف جهانی است که ۷۱ درصد مصرف انرژی در منزل گرمایش می‌شود.

حجت الاسلام جانلو افزود: میزان مصرف شکر در ایران ۶ برابر، نمک ۲ برابر و نوشابه ۴ برابر میانگین جهانی است و در نتیجه آن مصرف دارو سه برابر مصرف جهانی است.

مصرف ۲۹ درصد لوازم آرایشی خاورمیانه در ایران

وی اظهار داشت: ‌ به گفته کارشناسان بیش از پنج هزار میلیارد تومان ضرر به اقتصاد ملی از قاچاق لوازم آرایشی وارد می‌شود و بسیاری از بیماری‌ها هدیه قاچاق ۹۰ درصدی لوازم آرایشی است و ایران به تنهایی مصرف کننده ۲۹ درصد بازار لوازم آرایشی خاورمیانه است.

مدیرعامل موسسه نهضت صرفه‌جویی در سرمایه‌های ملی گفت: ‌ مدعیان حقوق بشر لوازم مورد نیاز مردم را تحریم اما لوازم مضر را از طریق قاچاق وارد ایران کردند.

وی در پایان یادآور شد که البته اسراف در عمر نیز بالاترین اسراف‌هاست و در این راستا آمار مطالعه در کشور یک سوم میانگین جهانی است که باید از طریق فرهنگی به ارتقا بار علمی مردم هم پرداخته شود.

لازم به ذکر است که در این راستا موسسه نهضت صرفه‌جویی، همایشی با عنوان «اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل» را با حضور مسئولان کشوری در ۱۹ اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد کرد.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcd9j0s.yt05z6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما