سه شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۳۰
کد مطلب : 38616
منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهرداری قم

خيابان شهداي دروازه ري قم در اولويت نوسازي

قم نيوز : قم نیوز: عليرضا خاكي مديرعامل سازمان بهسازي، نوسازي و زيباسازي اطراف حرم مطهر با اشاره به لزوم نوسازي ۳ دسته محور فرهنگي مذهبي، تاريخي و بافت فرسوده از اولويت‌بندي نوسازي اين محور‌ها خبر داد.
خيابان شهداي دروازه ري قم در اولويت نوسازي
 به گزارش قم نیوز، عليرضا خاكي با اشاره به اجراي طرح تعريض خيابان شهداي دروازه ري، اظهار كرد: يكي از بحث‌هايي كه ما در طرح‌هاي تفصيلي مورد نظر داشتيم تحقق پذيري طرح‌ها بود، يعني طرح‌ها را به خصوص در بافت‌هاي تاريخي و قديمي به نحوي برنامه ريزي و تدوين كنيم كه قابل تحقق باشد.

مديرعامل سازمان بهسازي، نوسازي و زيباسازي اطراف حرم افزود: از آنجا كه قسمتي از مجموعه مقبره اباصلت قبلا ساماندهي شده بود نيز محور دروازه ري نقش ارتباطي مهمي دارد و بلوار ۱۵ خرداد به عمار ياسر و خيابان شهيد روحاني متصل مي‌شود، اين پروژه در اولويت برنامه‌هاي نوسازي شهرداري قرار گرفت.

وي با تأكيد بر نقش پخش كنندگي خيابان شهداي دروازه ري، اضافه كرد: عرض موجود خيابان دروازه ري پاسخگوي نياز ارتباطي اين مسير نبود و بر اساس دانه‌بندي موجود و شكل پلاك‌هايي كه وجود داشت حداقل عرضي كه توانستيم پيش بيني كنيم ۱۸ متر بود.

خاكي عنوان كرد: با اجراي اين پروژه دسترسي محلي تسريع مي‌شود و در مركزيت پروژه هم مجموعه اباصلت ساماندهي شده است و بحث تملك هم در دست انجام است كه بتواند به ارتقاي كيفيت محيطي كمك كند.

مديرعامل سازمان بهسازي، نوسازي و زيباسازي اطراف حرم شهرداري قم با اشاره به اين‌كه غير از بقعه اباصلت در مسير پروژه آثار تاريخي ثبت شده‌اي وجود ندارد، بيان كرد: اين پروژه دسترسي به مسجد جامع و بابا مسافر را تسهيل مي‌كند كه يكي از اهداف اصلي ما در اجراي اين پروژه است.

وي بيان كرد: اين پروژه قبلا طراحي شده بود اما با توجه به پروانه‌هاي صادر شده و سوابق اصلاحات جزئي در آن انجام شد كه عرصه‌هاي باقي مانده به خود مالكان براي تامين نيازهاي محل واگذار شود اما دانه تاريخي‌اي در اين تعريض قرار نمي‌گيرد.

خاكي با بيان اين‌كه در طرح تفصيلي شبكه معابر به صورت يكپارچه طراحي مي‌شود، عنوان كرد: بعضي از معابر كه ضرورت اجراي آني ندارد، عمدتا از طريق بازسازي به مرور زمان و عقب نشيني‌هايي كه مردم براي نوسازي انجام مي‌دهند شكل مي‌گيرد. اما در بعضي محور‌ها مانند دروازه ري چون نوع بازگشايي به گونه‌اي است كه قسمت عمده‌اي از پلاك‌ها در مسير قرار مي‌گيرند بايد مداخله مستقيم صورت بگيرد.

مدير عامل سازمان بهسازي، نوسازي و زيباسازي اطراف حرم شهرداري قم افزود: طرح تعريض خيابان دروازه ري هم قبلا كم كم و با عقب نشيني خانه‌هاي مردم انجام مي‌شد اما بعد از تثبيت عرض و اقداماتي كه در مجموعه اباصلت انجام شد، اين كار قوت گرفت.

خاكي از پيش بيني اعتبار ۱۸ ميليارد توماني براي اين پروژه خبر داد و عنوان كرد: ۶ ميليارد تومان بودجه پيش بيني شده از محل اعتبار سفر مقام معظم رهبري است و ۲ برابر اين مقدار يعني ۱۲ ميليارد تومان هم سهم شهرداري است كه بايد بپردازد.

وي ادامه داد: ۳ دسته از محورهاي فرهنگي مذهبي، تاريخي و بافت فرسوده شناسايي شده‌اند و براي تسهيل عبور و مرور و دسترسي زائران و مردم در برنامه شهرداري قرار گرفته‌اند كه بر اساس ضرورت اولويت‌بندي و در راستاي آنها اقدام مي‌شود.

خاكي از تعدادي از اين محور‌ها نام برد و اضافه كرد: محورهاي فرهنگي مذهبي چون گذر بيت النور و سلماسي محورهايي هستند كه امامزاده‌ها و مساجد و يا بيوت مراجع و حوزه‌هاي علميه در آنها قرار دارند و مورد توجه مردم و زائران هستند و در كنار آنها محورهاي تاريخي مانند دروازه ري، باغ پنبه و گذر يخچال و بافت‌هاي فرسوده قرار دارند.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcd990s.yt0jf6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما