شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۰
کد مطلب : 39000
منبع : خبرگزاری ايرنا

معاون میراث فرهنگی: قدمت اشیای تاریخی قم به هفت هزار سال می رسد

قم نيوز : قم نیوز: معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم گفت: بیشترین تعداد اشیای تاریخی این استان مربوط به تپه قلی درویش و صرم است که قدمت آنها به هفت هزار سال می رسد.
معاون میراث فرهنگی: قدمت اشیای تاریخی قم به هفت هزار سال می رسد
به گزارش قم نیوز، عمار کاوسی  اظهار کرد: در این نمایشگاه آثاری با قدمت هفت هزار ساله از جمله هزاره چهارم و پنجم و عصرآهن به نمایش گذاشته شده است که از حفاری و کاوش های تپه قلی درویش و صرم به دست آمده است.

وی افزود: در این نمایشگاه 110 قلم اشیای تاریخی به نمایش گذاشته شده که این آثار شامل کوزه، زیور آلات، ابزارآلات جنگی، وسایل شخصی و سایر اشیای تاریخی است.

وی ادامه داد: همچنین بخشی از این نمایشگاه مربوط به اشیای تاریخی است که از قاچاقچیان کشف شده و مربوط به دوره تمدن اسلامی است.

کاوسی با بیان اینکه اشیای تاریخی کاوش شده، به شناخت فرهنگ مردمان دوران قبل کمک می کند گفت: طی مطالعات باستان شناسی و فصل های کاوش فعالیت های اجتماعی و فرهنگی مردمان در زمینه های بازرگانی، اقتصادی، سیاسی، نظامی و مذهبی بدست می آید.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم بیان داشت: فصل های مختلف کاوش در اماکن تاریخی قم جهت تکمیل اطلاعات در خصوص شیوه های تدفین، گونه های مختلف گورها، ارتباط و تداوم سنت های عصر آهن و شناخت اعتقادات مردم دوره عصرهای مختلف صورت می گیرد.

ختلفی انجام می شد گفت: طبق کاوش در تپه صرم، در این گورستان تدفین های متعددی به دست آمده است که طبق سنت زمان خویش و بنا به اعتقاد زندگی پس از مرگ، اشیا و هدایایی را به همراه فرد متوفی قرار می دادند.

وی افزود: این هدایا و میزان آن تا حدودی به وضعیت اقتصادی و جنسیت فرد متوفی بر می گردد که کاوش ها به جمع آوری اطلاعات مختلف از نوع وضعیت اجتماعی و باورهای این دوران کمک شایانی می کند.

نمایشگاه اشیای تاریخی قم در خانه تاریخی زند تا نهم خرداد ماه جاری برپاست و علاقه مندان می توانند از ساعت 8 تا 14 از این نمایشگاه بازدید کنند.

تپه «قلی درویش» واقع در شهر قم بلوار جمکران از ابتدای ریل راه آهن تا70متری جاده کاشان مربوط به دوره پس از تاریخ عصرآهن است که در اواخر سال 1382 با شماره 10173 به ثبت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رسیده است.
تپه تاریخی «صرم» مربوط به روستای صرم از بخش کهک در سال 1378 با شماره ثبت 2344 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. کهک در فاصله 30 کیلومتری از مرکز شهر قم قرار دارد.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcbggbf.rhb9gpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما