چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۰
کد مطلب : 39135
منبع : خبرگزاری ايرنا

سخنگوی شورای شهر قم:انتخاب شهردار به صورت غیرمستقیم بهتر است

قم نيوز : قم نیوز: سخنگوی شورای شهر قم گفت: در شرایط کنونی، اعضای شورا بعد از انتخاب توسط مردم،با حساسیت، دقت و مطابق ملاک و شاخصه های مورد نیاز، دست به انتخاب شهردار می زنند، بنابراین این روش بهتر از انتخاب مستقیم توسط مردم است.
سخنگوی شورای شهر قم:انتخاب شهردار به صورت غیرمستقیم بهتر است
به گزارش قم نیوز، نعمت الله عواطف رستمی خاطرنشان کرد: اگر انتخاب شهردار به وسیله مردم انتخاب شود، ممکن است آن ظرافت ها، ملاک و شاخص های مورد نیاز مدیریت شهری به طور کامل تامین نشود و هماهنگی بین شورا و شهردار نیز کمرنگ شود.

وی ادامه داد: این روش که مردم نمایندگان خود را به صورت مستقیم به عنوان اعضای شورای اسلامی شهر انتخاب کنند و این اختیار را به نمایندگان خود می دهند که شهردار را انتحاب کند، مطلوب شرایط کنونی است.

وی گفت: اعضای شورای اسلامی شهر برای انتخاب شهردار تلاش می کنند بهترین گزینه را از میان نخبگان و افراد مورد اعتماد انتخاب کنند، ولی ممکن است در روش انتخاب مستقیم، افرادی خود را کاندیدای پست شهردار کنند که شاخص های مورد نیاز مدیریت شهری را نداشته باشند.

استاد دانشگاه و تحلیل گر مسائل اجتماعی بیان داشت: روش غیرمستقیم به نوعی انتخاب مردم است و مردم با انتخاب افراد کارآمد، دلسوز، شایسته و متخصص به عنوان اعضای شورای شهر، اختیار مدیریت شهری و انتخاب شهردار را به آنها تفویض می کنند، در این روش قطعا بهترین گزینه برای شهردار انتخاب خواهد شد.
وی با اشاره به آسیب های احتمالی انتخاب مستقیم شهردار توسط مردم نیز گفت: اگر انتخاب از دو منبع صورت بگیرد یعنی هم نمایندگان مردم در شورای شهر و هم شهردار به صورت مستقیم توسط مردم انتخاب شوند، ممکن است در آینده در هماهنگی بین شورای شهر و شهردار دچار مشکل شوند.

عواطف رستمی بیان داشت: از سوی دیگر اعضای شوراهای شهر دیدگاه های خاصی دارند و به سمت شهرداری که به دیدگاه آنها نزدیک باشد می روند و همفکری و نزدیکی دیدگاه های شورا و شهردار باعث مدیریت بهتر خدمات شهری خواهد شد.
وی اظهار داشت: ممکن است مردم شهردار و اعضای شورا را انتخاب کنند که با هم هماهنگ نباشند و این مساله تاثیر خود را در مدیریت شهری نیز برجا خواهد گذاشت.
عواطف رستمی خاطرنشان کرد: در برخی کشورهای غربی انتخاب شهردار و شورا به دو صورت و مستقیم است ولی سازگار مدیریتی ما با غرب متفاوت است.
عضو شورای اسلامی شهر قم همچنین گفت: در صورتی که شهردار به صورت مستقیم توسط مردم انتخاب شود بزرگترین اختیار شورا که همان انتخاب شهردار است از آنان سلب می شود.

عواطف رستمی بیان داشت: ممکن است اگر شهردار توسط مردم به صورت مستقیم انتخاب شود پاسخگویی مردم در قبال مردم برجسته تر می شود ولی قانونگذار رابطه اعضای شورای شهر با شهردار را چگونه خواهد دید؟
سخنگوی شورای شهر قم ادامه داد: اگر شهردار تنها در مقابل مردم پاسخگو باشد احتمال گسست و عدم هماهنگی بین شورا و شهرداری وجود دارد، ولی زمانی که انتخاب شهردار توسط شوراهای شهر باشد مسئولیت و پاسخگویی شهردار نسبت به اعضای شورا نیز افزایش پیدا می کند و مدیریت شهری نیز مطلوب تر خواهد شد.
عواطف رستمی خاطرنشان کرد: متاسفانه اختیارات شورا مطابق آنچه در قانون آمده، عملیاتی نشده است و مردم بیشتر شورای شهر را به عنوان شورای شهرداری می شناسند، در حالی که شورای شهر باید فضای کاری آن از شهرداری گسترده تر باشد و نظارت بر ادارات دولتی و غیردولتی، مراکز بهداشت و درمان و... جز وظایف شورای شهر است.

وی ادامه داد: اگر وظایفی که در قانون برای شورای شهر دیده شده، اجرا شود ما مشکلی نداریم که مردم یا شورای شهر، شهردار را انتخاب کنند.

وی بیان داشت: طبق قانون شوراها، اعضای شورای شهر باید کمبودها و نیازهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را در حوزه انتخابیه خود رصد کند ولی به آن معنا صورت نمی گیرد.

گفتنی است: در لایحه مدیریت شهری به انتخاب شهرداران توسط مردم تاکید شده است و در صورت تصویب، بر اساس پیش‌نویس لایحه مدیریت شهری از این پس شهرداران ٥٠ شهر بالای ٢٠٠ هزارنفر جمعیت با رأی مستقیم مردم انتخاب خواهند شد.

در صورت تصویب نهایی این پیش‌نویس که تاکنون کمیسیون‌های تخصصی وزارت کشور و کمیسیون تخصصی دولت آن را تأیید کرده‌اند، انتخابات شهرداران این شهرها همزمان با انتخابات شوراها برگزار می‌شود.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcam6ne.49noe15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما