يکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۵۹
کد مطلب : 39220
منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهرداری قم

عزم مديريت شهري براي تقويت زيرساخت هاي دسترسي به پرديسان

قم نيوز : قم نیوز: پرديسان يكي از مناطق شهري قم است كه به دليل وجود تنها يك مسير دسترسي، محور منتهي به آن يكي از پرترافيك ترين معابر شهري بوده و مشكلات متعددي ساكنين اين منطقه را رنج مي دهد، اين در حالي است كه افزايش مسيرهاي دسترسي به پرديسان در دستور كار مديران شهر است.
عزم مديريت شهري براي تقويت زيرساخت هاي دسترسي به پرديسان
به گزارش قم نیوز، پرديسان به عنوان يك شهرك مسكوني كم جمعيت در حاشيه جنوب غربي شهر قم و در مسير جاده قديم قم اصفهان با مصوبه وزارت مسكن و شهرسازي وقت در سال ۱۳۷۷ تاسيس شد. اين شهرك در ابتدا كمتر از ۵۰ هزار نفر جمعيت داشت اما با روي كار آمدن دولت نهم و دهم و اجراي برنامه دولت در قالب طرح مسكن مهر در اين منطقه، افزايش جمعيت آن روند تصاعدي به خود گرفت و در حال حاضر بيش از ۱۰۰ هزار نفر در آن ساكن هستند.

همچنين تصميم مديران استان بر تبديل منطقه پرديسان به شهرك دانشگاهي، بستر مناسب ديگري براي افزايش چشمگير جمعيت در آن و اقبال مردم براي حضور در اين منطقه فراهم كرد و اين در حالي بود كه توسعه داخلي در منطقه به سرعت انجام مي شد اما زيرساخت هاي شهري در آن و مسيرهاي دسترسي آن پاسخگوي نيازها نبود.

در سال ۱۳۹۰ بود كه به دليل برنامه استان براي توسعه شهر قم از سمت جنوب و همچنين مشكلاتي كه استان راسا براي مديريت شهرك پرديسان روبرو بود، تصميم به تبديل شهرك پرديسان به منطقه شهري زيرمجموعه قم گرفتند و در حال حاضر پرديسان منطقه هشت قم محسوب شده و شهرداري مسئول مديريت اين منطقه است.

با تشكيل و راه اندازي شهرداري در اين منطقه و اختيار مديريت شهري براي برنامه ريزي در آن، روند بازنگري در طرح منطقه پرديسان و شوارع و معابر صورت گرفت و ايجاد راه هاي دسترسي جديد به سرعت در دستور كار مديريت شهري قرار گرفت. در حال حاضر تنها مسير دسترسي به پرديسان بلوار الغدير است كه در ساعات پيك حجم بالاي وسايل نقليه از آن تردد كرده و مشكلات ترافيكي متعدد مردم منطقه و خودروهاي عبوري را آزار مي دهد، كه البته اگر فكري جدي براي آن نشود در برنامه آينده شهر و اسكان بيش از ۳۰۰ هزار نفر در پرديسان، مي توان گفت كه اين منطقه نه تنها به معضل شهر قم بلكه به معضلي جدي در كشور تبديل خواهد شد.

با وجود تمام اين مشكلات برنامه ريزي شهري نشان مي دهد كه طي يك سال آينده شاهد رفع مشكلات منطقه شهري پرديسان با افزودن سه راه دسترسي جديد به آن خواهيم بود. بلوار زائر، بلوار شهيد آويني و بلوار مرجعيت سه طرحي هستند كه به همراه بلوار غدير شهر قم را به پرديسان متصل خواهد كرد و حجم زيادي از بار ترافيكي پرديسان را پخش خواهد كرد.

طبق بررسي ها و اعلام مديران شهري بلوار مرجعيت و بلوار زائر ظرف يك سال آينده و بلوار شهيد آويني نيز پس از رفع معارضات به پرديسان متصل خواهد شد و رينگ سوم شهري قم را تكميل خواهند كرد.

بلوار مرجعيت از جمله پروژه‌هاي بزرگ شهر قم است كه با ۹.۵ كيلومتر طول و ۱۰۰ متر عرض مي‌تواند گره كور ترافيك بلوار غدير را باز كند و راهي باشد براي رهايي پرديسان از بن بستي كه در آن گرفتار شده است. بلوار زائر نيز كه در بستر رودخانه قمرود بنا شده است، محوري و كليدي بوده كه رينگ اتصال شما به جنوب قم محسوب شده و نقش بسزايي در كاهش ترافيك شهري و تقويت مسيرهاي دسترسي به پرديسان دارد.

معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم در گفت وگو با خبرنگار شهرنيوز با اشاره به راه اندازي فاز نخست پروژه بلوار مرجعيت و پيشرفت ادامه مسير آن اظهار كرد: فاز دوم بلوار مرجعيت از ميدان شهيد كريمي تا شهرك قدس پيشرفت ۷۰ درصدي داشته و براي روكش آسفالت آماده شده است اما متاسفانه در اين مسير نيز ۸۰۰ متر معارض وجود دارد كه بايد اين مشكل حل شود.

عليرضا قاري‌قرآن با تاكيد بر اينكه تكميل بلوار مرجعيت تا منطقه پرديسان بخش زيادي از بار ترافيكي بلوار زائر را كاهش خواهد داد، تصريح كرد: اين پروژه با جديت دنبال مي شود تا هرچه سريع تر بتوان مشكلات ترافيكي مسيرهاي دسترسي به منطقه پرديسان را كاهش داده و رضايت مردم اين منطقه را جلب كنيم.

مديركل نظارت بر پروژه هاي عمراني و ساختماني شهرداري قم نيز در گفت وگو با خبرنگار شهرنيوز با اشاره به احداث ادامه بلوار زائر حد فاصل پل انقلاب تا بيمارستان امام رضا و منطقه هشت اظهار كرد: كل پروژه بلوار زائر حدفاصل پل انقلاب تا مسير دسترسي امام رضا به طول چهار كيلومتر و عرض هر خط معبر هشت متر است.

عباس حلوائي زاده خاطرنشان كرد: اكنون عمليات تكميلي كيلومتر نخست شروع شده و دو كيلومتر فاز دوم از شهاب گازسوز تا مسير دسترسي بيمارستان امام رضا مراحل خاكبراري و خاكريزي در حال پايان است.

مديركل نظارت بر امور عمراني و ساختماني شهرداري قم با بيان اينكه عمليات تكميلي فاز دوم باقيمانده پس از تاييديه طرح توسط شركت آب منطقه‌اي اقدام مي‌شود، گفت: كل عمليات مذكور به طول چهار كيلومتر داراي هزينه بالغ بر ۹۲ ميليارد ريال بوده كه شامل عمليات خاكبرداري، خاكريزي، جدول‌گذاري و آسفالت است.

حلوايي‌زاده با اشاره به اهميت ادامه بلوار زائر حد فاصل پل انقلاب تا بيمارستان امام رضا گفت: اين مسير موازي بلوار غدير براي تسهيل در بهبود عبور و مرور شهري و دسترسي اهالي شهرك پرديسان، قدس و صفاشهر به هسته مركزي شهر و كاهش بار ترافيكي ميدان ارتش است.

بلوار شهيد آويني نيز يكي ديگر از پروژه هاي مهم شهري قم است كه در طرح اوليه در نهايت به منطقه پرديسان متصل مي شود اما در حال حاضر به دليل وجود برخي معارضات در مسير و وجود شهرك مسكوني مهديه، عمليات تكميلي پروژه متوقف شده است.

در هر حال با تكميل اين پروژه ها اين نويد از سوي مديران شهر داده شده كه ظرف يك سال آينده مردم شهر كمتر با معضلات ترافيكي روبرو بوده و آسان تر به منطقه هشت دسترسي داشته باشند.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcfx0dm.w6d10agiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما